szerző:
hvg.hu

Várhatóan ma éri el az egymilliárd főt a Galileo, az uniós műholdas navigációs rendszer mobiltelefonos felhasználóinak tábora. Problémák ugyan időnként még akadnak, de a rendszer egyre pontosabban teszi a dolgát.

Lassan három éve már, hogy új taggal bővült a Global Satellite Navigation Systemnek (GNSS) nevezett, a világ navigációs szolgáltatásait összefogó hálózat. A csillagász után Galileo néven is illetett európai rendszer a harmadik nagy globális helymeghatározási mód az Egyesült Államok hadserege által felügyelt GPS és az orosz GLONASS után. A Galileo alapvetően éppen a kiszolgáltatottság csökkentése miatt jött létre: esetleges vészhelyzet alkalmával ugyanis az amerikaiak – hát még Putyinék – korlátozhatják a navigációs rendszerük elérését.

A műholdas navigációt lehetővé tévő okostelefonos chipek gyártóinak ma már 95 százaléka készít Galileo-kompatibilis chipeket. Az Európai Bizottság (EB) a mobilértékesítésekből kalkulált úgy, hogy kedden lépi át az egymilliárdos határt az európai navigációs rendszer felhasználóinak száma, de azért azt hozzátették, hogy a valóságban vélhetően máris jóval többen vannak a rendszerrel tájékozódó emberek. Ezt arra alapozzák, hogy Európában például a piacon forgalmazható új személygépkocsi-modellek mindegyike fel van szerelve olyan e-segélyhívó rendszerrel, mely a Galileo segítségével továbbítja a jármű helyzeti koordinátáit a segélyhívó szolgálatoknak. Az idei évtől a Galileót a teherautók sebességet és távolságot rögzítő digitális menetíró készülékeibe is beépítik annak érdekében, hogy javuljon a vezetési időre vonatkozó szabályok betartása és a közúti közlekedés biztonsága.

A Galileo kulcsfontosságú kutatási-mentési szolgáltatást is biztosít: az EB közlése szerint ezzel 10 percnél kevesebbre csökkenti azt az időt, amely alatt észlelni lehet a vészhelyzeti jeladóval rendelkező bajba jutott személyeket a tengereken, a hegyekben és a sivatagokban. Jelentősen javult a polgári helymeghatározás pontossága. Ráadásul az uniós navi az eddigi rendszereknél jobban belát zárt, fedett területekre is.

A Galileo a kormányzati ellenőrzésű szolgáltatás révén válsághelyzetek – például terrortámadások – esetére ellenálló és teljesen titkosított szolgáltatást kínál a kormányzati felhasználók számára, így biztosítva az érintett szolgáltatások folytonosságát.

Az uniós navigáció 2016 decembere óta úgynevezett "kezdeti szolgáltatásokat” nyújt, amelyek pontos helymeghatározási, navigációs és időmeghatározási jelek segítségével könnyítik meg a felhasználók tájékozódását. A kísérleti időszak nem is mindig zökkenőmentes, júliusban közel egy héten át zavar volt a szolgáltatás működésében.

A teljes rendszer 30 műholdból áll majd, melyből 6 képezi a tartalékot, 24 aktív szatellitünk lesz tehát. A kirakó utolsó darabja 2020-ban állhat pályára, addig be kell érnünk a jelenlegi 18 műholddal, melyeket átmenetileg a GPS-rendszer műholdjai támogatnak a rendszer teljes kiépüléséig. Amikor a rendszer már teljeskörűen működni fog, a felhasználók a többi műholdas navigációs rendszertől függetlenül tudják majd használni a Galileo-jeleket.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Tiborcz István már egy étterem és egy bornagyker körül sürgölődik

Tiborcz István már egy étterem és egy bornagyker körül sürgölődik

Itt az új tévégyártó: egyszerre több új készüléket is kiad a Motorola

Itt az új tévégyártó: egyszerre több új készüléket is kiad a Motorola

Veszélyes kínai bögrét találtak, ha vett ilyet, ne használja!

Veszélyes kínai bögrét találtak, ha vett ilyet, ne használja!

Elszabadult egy metrószerelvény Párizsban, pánikoltak az utasok

Elszabadult egy metrószerelvény Párizsban, pánikoltak az utasok

550 lóerős hibrid 7-es BMW a láthatáron

550 lóerős hibrid 7-es BMW a láthatáron

Már a románok és a lettek is jobban élnek a magyaroknál

Már a románok és a lettek is jobban élnek a magyaroknál