MTI / hvg.hu

A genetikailag módosított rágcsálók kétszer annyi izommal rendelkeznek, mint a rendes egerek. E mesterséges tömeg pedig az űrbéli körülmények közt sem párolog el.

Egy hónap után sem veszítették el izmaikat a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) felküldött "kigyúrt", mutáns egerek. Az ígéretes eredmény a jövőben segítheti megelőzni az izom- és csontveszteséget a hosszan tartó, például a Marsot megcélzó missziókon az asztronautáknál, valamint az ágyhoz vagy kerekesszékhez kötött embereknél a Földön.

A kutatást vezető Se-Jin Lee, a connecticuti Jackson Laboratórium munkatársa és kollégái 40 fiatal nőstény fekete egeret küldtek fel egy SpaceX rakétán az ISS-re decemberben. Ahogy az a lenti képen is látszik, az izmosabb egerek jóval nagyobbak voltak társaiknál.

A Proceedings of the National Academy of Sciences című tudományos lapban közölt tanulmányában Lee kifejtette, hogy a 24 átlagos egér mindegyike a súlytalanságban várható módon jelentős mértékben veszített izom- és csonttömegéből, mintegy 18 százalékot. A nyolc genetikailag módosított egér azonban, melyek kétszer annyi izommal rendelkeztek, megőrizték fizikumukat. Hasonló mennyiségű izommal rendelkeztek, mint azok a kigyúrt egerek, melyek a NASA Kennedy Űrközpontjában maradtak. Nyolc normál egérnek, melyek az űrben kapták meg a különleges, izmosító kezelést, drámai módon megnőttek az izmai. A kezelésnél többek között blokkoltak egy proteinpárt, amelynek az izomtömeg limitálásában van szerepe.

Se-Jin Lee és kolléganője.