MTI / hvg.hu

Kínai kutatók, köztük Pan Csien-vej híres kvantumfizikus bejelentették, hogy jelentős áttöréshez érkeztek a kvantum-számítástechnika területén, elérve az úgynevezett kvantumfölényt. A kutatócsoport létrehozott egy kvantumszámítógép-prototípust (Csiucsang), amely maximum 76 foton észlelésére volt képes.

A Science című tudományos folyóirat internetes kiadásában ismertetett eredmény szerint Kína mérföldkőhöz ért a kvantum-számítástechnika területén. A kvantumfölény azt jelenti, hogy egy kvantumszámítógép rövid idő alatt végrehajt egy olyan bonyolult feladatot, amelyet egy hagyományos számítógép nem képes belátható időn belül megoldani.

A tanulmányban egy klasszikus szimulációs algoritmust használtak a szakemberek a kvantumfölény elérésének demonstrálására. A prototípus által átlagosan észlelt fotonszám 43 volt.

A Science News című online lap azt írja, az új kínai kvantum-számítógép mindössze 200 másodperc alatt végez el egy olyan műveletet,

amely a világ leggyorsabb – nem kvantum – számítógépeinek félmilliárd évükbe telne.

A Google kutatói a Nature című tudományos folyóiratban 2019-ben megjelent közleményükben jelentették be, hogy elérték a kvantumfölényt. Hogy valami fontos előrelépésről van szó, azt mindenki érzi, de hogy pontosan mit is jelent, és milyen következményekkel járhat, az némi magyarázatra szorulhat. A közérthető választ ide kattintva olvashatja.

[Kína bekapcsolta a mesterséges Napját, 150 millió Celsius-fokot termel]