hvg.hu

Tízezer év helyett 200 másodperc alatt végzett el a processzor egy számítást. A Google kutatóinak eredményét az IBM mérnökei valamivel szerényebb eredménynek látják.

A Google kutatói immár hivatalosan isazt állítják: elérték a kvantum-felsőbbrendűséget – írta meg a The Washington Post. Az áttörésről szóló tanulmány szeptemberben már kikerült a NASA weboldalára, de nem sokkal később törölték onnan. Most azonban megjelent a Nature tudományos folyóiratban.

A kvantumfölény vagy kvantum-felsőbbrendűség nagyon leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a kvantumszámítógépek teljesítménye meghaladja a hagyományos számítógépekét. A Google AI Quantum kutatócsoportja egy kvantumtechnológián alapuló processzorral olyan számítást végzett el 3 perc 20 másodperc alatt, amelyre a legjobb hagyományos számítógépeknek tízezer év kellett volna.

Mindenesetre vannak még kérdőjelek. A rivális IBM például állítja, hogy a Google-nél túlbecsülték a művelet bonyolultságát, szerintük egy szuperszámítógépnek sem tízezer év kellett volna, csak kettő és fél.

Azt a kutatók is elismerték: a most elvégzett művelet gyakorlatilag teljesen haszontalan. De nem is az volt a céljuk, hogy a kvantumtechnológiával azonnali eredményt érjenek el, hanem az, hogy bemutassák, lehet ezzel a technikával is dolgozni, sokkal gyorsabban, mint az eddigi számítógépeken.

Ha értesülni szeretne a fejleményekről, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

EUobserver-elemzés: Új szelek kezdenek fújni Brüsszelben