szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Frances Haugen, a Facebook korábbi termékmenedzsere a CBS 60 Minutes című műsorában beszélt arról: a Facebook tudja, hogy az algoritmusai segítenek a kamu hírek terjesztésében.

Szeptember közepén a Wall Street Journal írt arról először, hogy a Facebook pontosan tudta és tudja, mennyire toxikus az Instagram a fiatalok mentális egészségére, a cég mégsem tett eddig semmit az ügyben. Hogy mennyire betalálhatott a dolog, azt jól mutatja, hogy a vállalat több mint egy héttel az ügy kirobbanása után nyilatkozott, és akkor is tagadta a vádakat. Most az is kiderült, honnan kapta azokat a belső felhasználásra szánt dokumentumokat a Wall Street Journal, amelyekből aztán a cikk született.

Az információt saját bevallása szerint Frances Haugen szivárogtatta ki, aki erről a CBS televízió 60 Minutes című műsorában beszélt. Haugen 2019-ben kezdett el a Facebooknál dolgozni a demokráciával és a félretájékoztatással kapcsolatos kérdéseken, és idén májusban hagyta ott a céget.

Az interjúból kiderül, hogy a termékmenedzser több tízezer oldalnyi céges dokumentumot adott át a Whistleblower Aid nevű szervezet alapítójának, John Tye-nak, hogy jogi védelmet kérjen, valamint segítséget az adatok közzétételéhez. Ezek között belső megrendelésre készült kutatási eredmények, levelezések és egyéb más dokumentumok voltak. A nő az amerikai tőzsdefelügyeletnél is bejelentést tett, azzal vádolva a Facebookot, hogy a belső intézkedések nem állnak összhangban a cég kommunikációjával.

„A Facebook újra és újra a nyereséget választotta a felhasználók biztonsága helyett” – fogalmazott. Állítása szerint a közösségi oldal hozzájárult az elnökválasztás idején a kamu információk terjedéséhez, valamint a Capitolium január 6-i ostromához is. „A Facebook tudta, hogy az algoritmusai az ilyen tartalmak népszerűsítésében segítenek, de nem tudott hathatós ellenintézkedéseket tenni” – emelte ki Haugen.

Mint mondta, a Facebook a belső felhasználásra készült felmérések alapján tisztában van azzal, hogy a gyűlöletkeltő, megosztó tartalmakkal sokkal könnyebb a haragot kiváltani a felhasználókból, mint másféle tartalmakkal pozitív érzelmeket. Ugyanakkor a Facebook fél attól, hogy ha a biztonság érdekében megváltoztatná az algoritmust, hogy ne ezek a tartalmak terjedjenek, az emberek kevesebb időt töltenének a platformon, ez pedig kisebb hirdetési bevételeket eredményezne.

A Facebook félrevezetőnek nevezte a vádakat, Lena Pietsch szóvivő pedig az Engadgetnek úgy nyilatkozott: a cég rengeteg pénzt, időt és energiát fordított arra, hogy megvédje a felhasználókat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!