szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Akár a filléres pénzjutalom is meglepően nagy motivációt jelenthet a folyamatos edzésre, derül ki egy nagy, átfogó amerikai kutatásból.

Nagyszabású kutatást folytattak amerikai szakemberek az edzőtermes testmozgást motiváló lehetőségekkel kapcsolatban: több mint 60 ezer résztvevőt és legalább félszáz különböző motivációs programot vontak be a vizsgálatba. A cél az volt, hogy kiderítsék, hogyan lehet a leginkább rávenni az embereket arra, hogy edzőterembe járjanak (és most zárjuk ki a járvánnyal kapcsolatos fenntartásokat).

A motivációs eszközök között – írja a The New York Times – szerepelt például edzőtermi használatra szánt ingyenes hangoskönyv, vidám instrukciókkal tarkított edzés, sőt Amazonon elkölthető jutalompontok is. Ebben az úgynevezett Step Up programban több mint 60 ezren vettek részt, és a jelentkezőket 53 csoportba osztották. Volt egy kontrollcsoport, amelynek tagjai semmit sem változtattak az edzőteremben töltött idejükön. A többiek ezután kaptak egy alapvető motivációs csomagot, amely tanácsokat tartalmazott az egyes edzések pontos napjának és időpontjának megtervezéséhez, egy SMS-ben küldött emlékeztetőt ezekről a tervekről, és egy apró jutalmat, körülbelül 22 centet.

Az emlékeztető szövegekből és apró jutalmakból álló alapcsomagon felül véletlenszerűen beosztották a kontrollcsoportba nem tartozókat a kutatók által kidolgozott 52 különböző motivációs program egyikébe. Az egyikben például a tagok 1,75 dollár értékű jutalompontokat szereztek minden alkalommal, amikor ellátogattak az edzőterembe; másokban megosztották az edzéseiket a barátaikkal a közösségi médiában, fitneszvállalást írtak alá, hogy rendszeresen megjelennek, vagy beleegyeztek abba, hogy minden edzés után átbeszélhessék, hogy milyen hatással volt rájuk a testmozgás. Minden csoportban legalább 455 résztvevő volt, és egy hónapon keresztül figyelték őket. A vizsgálati időszak előtt és utána is nyomon követték, hogy milyen gyakran mennek el az emberek az edzőterembe.

Az eredmények szinte mindenkit megleptek. A kutatók úgy gondolták, az ösztönzi a legjobban az embereket, ha szórakoztatók az edzések, azonban ez a csoport alig mutatott növekedést az edzőtermi látogatások számában a kontrollcsoporthoz képest.

A legsikeresebb motiváció végül az lett, amikor 9 centnek megfelelő jutalompontot adtak az embereknek, ha egy tervezett edzés kihagyása után visszatértek az edzőterembe. Ez a program körülbelül 16 százalékkal növelte az edzőtermi látogatások számát. Hasonlóan hatékony volt az is, hogy minden edzés alkalmával nagyobb, 1,75 dollár értékű jutalmat adtak az embereknek – ez körülbelül 14 százalékkal növelte a testmozgási kedvet.

Az eredményekből végül is azt szűrték le a kutatók, hogy aki 2022-ben rendszeresen szeretne edzeni, az tervezzen meg egy észszerű edzéstervet, programozzon emlékeztetőket erről a telefonjába, illetve apró módokat arra, hogy megjutalmazza magát, ha a tervek szerint edzett, például dobjon be egy 200 forintost egy tálba minden edzés után, és hagyja, hogy gyarapodjon a bevétel.

The Active Times

A tanulmány eredményei szerint azonban a legfontosabb talán az, hogy lehetőség szerint nem szabad egynél több edzést kihagyni. Ha egy edzés kihagyása után visszamegyünk az edzőterembe, uszodába, sétaútvonalra vagy kerékpárútra, az különleges hatást gyakorolhat arra, hogy megjelenjünk a következő és az azt követő edzésen.

Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy ebbe a tanulmányba, bármilyen nagy és összetett is volt, csak olyan résztvevőket vontak be, akik edzőterembe jártak, így nem biztos, hogy az eredmények mindenkire vonatkoznak. Ráadásul a motiváció is csak egy hónapig tartott, és ez az időszak túl rövid lehet ahhoz, hogy valakinek megváltozzon a viselkedése.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos kérdésekkel is foglalkozó Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!