szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A francia adatvédelmi hatóság (CNIL) szerint a két platform nem valami együttműködő, ha a felhasználó úgy dönt: nem akarja világgá kürtölni, milyen weboldalakat látogat meg.

Mind a Facebookot, mind pedig a Google-t megbüntették tavaly az adatvédelmi hatóságok, és nem is egyszer. Ezeket a bírságokat általában ugyanolyan okokból rótták ki: a platformok nem biztosítanak elég hatékony lehetőséget az adatvédelemre, illetve az interneten keresztüli nyomon követés elkerülésére.

A két cég neve most is egy hasonló ügyben jött elő, de nem az Egyesült Államokban: ezúttal a francia adatvédelmi hatóság, a CNIL (Commission Nationale de I'informatique et Des Libertés) helyezett kilátásba komolyabb büntetéseket. Az ügy egyik érdekessége, hogy a Google-lel szemben jártak el szigorúbban,

ugyanis a keresőcég 150 millió eurós, míg Mark Zuckerberg platformja „csupán” 60 milliós eurós bírságra számíthat.

A büntetéseket ezúttal is adatvédelmi aggályok miatt osztaná ki a francia hatóság, méghozzá a cookie-kkal (magyar értelmezésben a sütikkel) kapcsolatos adatkezelési gyakorlat miatt. A sütik az internetezéskor, pontosabban a weboldalak meglátogatásakor keletkező információcsomagok, melyeknek az online hirdetési piacon is fontos szerepük van: általuk olyan hirdetések jelenhetnek meg a felhasználó előtt, melyekre nagy valószínűséggel rá is kattint, mert olyan terméket vagy szolgáltatást lát, ami érdekli őt.

A CNIL azon az állásponton van, hogy a vállalatok üzemi szintén használják ezt a lehetőséget, arra azonban már nem fektetnek kellő hangsúlyt, hogy a felhasználóknak olyan eszközöket adjanak a kezükbe, amikkel elkerülhetik ezt. A ZDNet rámutatott, hogy amikor a francia hatóság 2020 márciusában vizsgálni kezdte a google.fr címet, megállapította, hogy egy, a sütiket tartalmazó adatcsomag automatikusan létrejött a felhasználó számítógépén, de még azelőtt, hogy az internetező bármit is csinált volna.

A francia hatóság akkori állásfoglalásában azt is leírta, hogy a technika hatékony reklámeszköz a cégek számára, különösen a Google-nek, amely szerintük jelentős nyereségre tett szert általa. A Google 2020 szeptemberében ugyan bevezetett néhány változtatást a kereső francia oldalán, de a CNIL úgy látta, ez kevés: a vállalat arra ugyanis már nem fektetett energiát, hogy a felhasználóknak elmagyarázza, mire jók a cookiek, és mik tehetnek a technológia ellen.

A francia hatóság most gyakorlatilag ezek miatt készül büntetést kiróni. A hírek szerint a kilátásba helyezett, több tízmilliós eurós bírság mellett mindkét céget napi 100 ezer euróra is bírságolhatják, egészen addig, míg a hatóság által említett problémákat meg nem oldják.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!