szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Samsung már egy ideje piacon van összehajtható telefonjaival, és sorra jelennek meg az androidos konkurensek is. iOS-vonalon azonban egyelőre még nagy a csend. De vajon miért?

Az Apple lassú az innovációban, vagy az androidosok túl gyorsak? – teszi fel a kérdést a Phone Arena újságírója azzal kapcsolatban, hogy miért nincs még a piacon összehajtható iPhone, amikor már több androidos gyártó is kirukkolt a saját modelljével. Érdekes a kérdés, különösen annak ismeretében, hogy az Apple állítólag több összehajtható iPhone-prototípust is tesztel, viszont több szakértő is úgy véli, hogy a rugalmas kijelzőjű iPhone piacra kerülése akár még több évbe telhet.

Hasonlóan vélekedik a Dylan nevű ismert Apple-kiszivárogtató, aki szerint az Apple taktikája az, hogy gondosan megfigyelje a piacot és javítsa a versenytársak hibáit. „Míg más gyártók a látszólag béta verziójú termékeket dobják piacra, az Apple arra törekszik, hogy a dizájn ne legyen visszalépés az iPhone jelenlegi formai tényezőjéhez képest. A cupertinóiakat a hosszú játék érdekli, hogy lássák, hogyan fejlődik a technológia” – írta ezzel kapcsolatban.

Akár ilyen is lehetne az első összehajtható iPhone
ConceptsiPhone

Az Apple-nek tehát egyelőre még komoly aggodalmai vannak azzal kapcsolatban, hogy valóban elérkezett-e az összehajtható iPhone ideje. És ha a jelenlegi ilyen eszközökkel kapcsolatos kompromisszumokat nézzük, akkor érthető is az aggály. A nagyméretű összehajtható készülékek egyelőre olyan érzést keltenek, mint két hagyományos telefon egymásra rakva – terjedelmesebbek és nehezebbek, mint egy lapos telefon. A multimédiás élményt (ami állítólag az egyik fő értékesítési pont) rontják az olyan alkalmazások, amelyeket nem úgy terveztek, hogy illeszkedjenek a szokatlan képernyőarányokkal rendelkező eszközökhöz, és a videók, amelyek nem töltik ki a teljes képernyőt. Ennek eredményeként az összehajtható telefon gyakorlatilag ugyanazt a multimédiás élményt nyújtja, mint egy nagyméretű hagyományos társa. A hajtható eszközök általában törékenyebbek, és ezért sokkal kevésbé tartósak, mint a normál telefonok, ráadásul csak részben vagy egyáltalán nem por-és vízállóak. Végül, de nem utolsósorban továbbra is igen drágák, bár nem annyira, mint kezdetben.

Az Apple tehát figyel, és – ahogy a Phone Arena fogalmaz – hagyja, hogy az Android (az androidos eszközökök gyártói) végezzék el a piszkos munkát. De másképp, finomabban is lehet fogalmazni: az Apple hagyja, hogy helyette végezzék el a piackutatást. Ideje pedig van bőven (a hagyományos iPhone-ok iránt továbbra is óriási a kereslet), így kivárja, hogy bejön-e avagy sem az Android új formai tényezője, illetve kiderülhet, hosszabb távon miként reagálnak a felhasználók az új koncepciókra és ötletekre, és hogy mennyi pénzt hajlandók fizetni ezekért.

A felhasználóknak bejöttek a Samsung összehajtható telefonjai
Samsung

Egyébként nem ez az első eset, hogy az Apple piackutatásra használja az androidos világot. Több olyan funkció is van ma már az iPhone-okban, amelyek előbb az androidos készüléken jelentek meg, az Apple pedig kivárt velük. A Phone Arena említ is néhányat közülük. Ilyen volt például az Apple első „phabletje”: az iPhone 6 Plus nagyon későn jelent meg a nagy Android telefonokhoz képest Ettől függetlenül az iPhone 6 sorozat meglepően kelendő volt. Jó volt az időzítés? A kétkamerás rendszert illetően az iPhone 7 Plus két évet késett a HTC One M8-hoz képest, viszont sokkal használhatóbb portré módot, valamint optikai zoomot hozott. Hármas kamerarendszerével az iPhone 11 Pro sorozat is késett, azonban finom lencseátmenetekkel és egységes színekkel érkezett – amivel egyes Android telefonok még ma is gyakran küzdenek.

A modern éjszakai módot a Huawei vezette be még 2018-ban, az Apple körülbelül másfél évig türelmesen várt, mire bemutatta a funkciót az iPhone 11-es sorozatban. Az iPhone éjszakai üzemmódja azonban vitathatatlanul a legkiegyensúlyozottabb és legtermészetesebb volt az összes telefon közül – és valószínűleg még ma is igaz. Az Apple a widgetekkel is sokáig várt, azonban amikor ezek megjelentk iOS-re, az Android 12 gyorsan átvette a megjelenésüket. Ami az arcazonosítást illeti, már 2011-ben tartalmazott az Android 4 egy trükkös arcfeloldásos funkciót. Az Apple iPhone X-je 2017-ben hozta magával a Face ID-t, ami sokkal jobb és biztonságosabb volt, mint bármelyik, amit az Android kínált.

Miközben a Samsung évről évre azon dolgozott, hogy egyre nagyobb képernyő-test arányt érjen el, az iPhone X megjelenése állította fel a mércét a „keretek nélküli” álom számára. Persze ott volt a notch. Azonban ezt elfogadva (ahogyan milliók teszik), az iPhone volt az egyetlen telefon, amely minden oldalon azonos méretű keretet kínált, ugyanis csak úgy nézett ki jól – véli a cikkíró.

De visszatérve a „iPhone Fold” bemutatkozására, a neves Apple-szakértő. Ming-Chi Kuo meglehetősen optimista ez ügyben. Korábban úgy nyilatkozott, hogy már 2023-ra piacképesnek gondolja az összehajtható iPhone-t. Forrásaira hivatkozva állítja, hogy az 15-20 millió darab összehajtható iPhone-t kíván szállítani jövőre. Valószínűleg a Samsunggal fog együttműködni a hajtható OLED-kijelzők kizárólagos szállítójaként az új iPhone-modellhez, amelynek a kialakítása és specifikációi továbbra is ismeretlenek. Bár jelenleg a Samsung vezeti az összehajtható eszközök piacát, Ming-Chi Kuo úgy véli, hogy az Apple előnyhöz jut az első összehajtható iPhone-nal, köszönhetően  a „termékek közötti erős ökoszisztémának”.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!