szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A politika világában már megszokhattuk a gyűlöletkampányokat. A lejáratás immár a technológia világát sem kíméli, kiderült ugyanis, hogy a Meta (azaz az egykori Facebook) nem sajnálta a pénzt arra, hogy koholt vádakkal járassa le nagy riválisát, a TikTokot.

Egyre népszerűbbé válik a fiatalok körében a TikTok, sorra hagyják is el a Metát (azaz a Facebookot), ahol így egyre magasabb az átlagéletkor. Oly annyira igaz ez, hogy egy tavaly kiszivárgott belső jelentés szerint a tinédzserek kétszer-háromszor több időt töltenek ma már a TikTokon, mint az Instagramon, és a Facebook népszerűsége meredeken zuhan a fiatalok körében.

Mark Zuckerberg cége viszont szeretne továbbra is fiatalosnak látszani, meg persze népszerű maradni, és ha ez másképpen nem megy, akkor igencsak megkérdőjelezhető eszközt is hajlandóak bevetni. A The Wasington Post értesülése szerint a Meta fizetett egy republikánus tanácsadó cégnek azért, hogy országos kampányt szervezzenek, amely a közvéleményt a TikTok ellen fordítja.

A Targeted Victory cég állítólag többféle technikát is alkalmazott a TikTok lejáratására. A rágalomkampányban leveleket írtak különböző hírcégek szerkesztőinek, abban a reményben, hogy fellendítik a pekingi székhelyű ByteDance tulajdonában lévő TikTok negatív híradásait és a platformon induló kockázatos trendeket, utalva arra, hogy azok veszélyt jelentenek az amerikai gyerekekre.

Magalla

Egy februárban keltezett e-mailben (nem sokkal azután, hogy a Meta bejelentette, hogy a Facebook 18 éves története során először veszített el felhasználókat) a Targeted Victory igazgatója állítólag azt írta, hogy tényleges fenyegetésként kell bemutatnia a TikTokot egy olyan időszakban, amikor a Facebook oly sok negatív figyelmet kapott, és hangsúlyozni kell, hogy a TikTok tulajdonosa egy kínai cég.

Más e-mailekben arra buzdította a partnereit, hogy olyan történeteket terjesszenek a helyi médiumokban, amelyek veszélyes tinitrendekhez kötik a TikTokot, hogy megmutassák az alkalmazás ártalmait. Sőt, amennyiben a kiszivárogtatás pontos, a Targeted Victory megpróbálta a médiát és a politikusokat is kihasználni a platform elleni támadás részeként, több tucat PR-céggel kötött szerződést szerte az Egyesült Államokban ennek kapcsán. Mindeközben időt szentelt a Facebookkal kapcsolatos pozitív hírek és állítások elterjesztésére a televíziótól kezdve a hagyományos rádiókig és a helyi hírügynökségekig.

Miután az eset napvilágra került, a Targeted Victory nem volt hajlandó válaszolni a kampánnyal kapcsolatos kérdésekre, csak annyit közölt, hogy évek óta képviseli a Metát, és büszke a munkájára. A Meta szóvivője, Andy Stone is megvédte a kampányt: „Úgy gondoljuk, hogy minden platformnak, beleértve a TikTokot is, olyan szintű ellenőrzés alatt kell állnia, ami összhangban van növekvő sikerével” - mondta. Másképp látja mindezt a TikTok szóvivője, aki „mélyen aggódik” amiatt, hogy a helyi médiumokban olyan trendekről szóló tudósítások jelennek meg, amelyek valójában nem is találhatók meg a TikTokon.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!