szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az üdvözlendő – sőt, tulajdonképpen elkerülhetetlen volt –, hogy a Google-nél is dologra fogják a mesterséges intelligenciát a kereséseknél. Azonban a Bard, a Google mesterséges intelligenciája egyes számítások szerint megtízszerezné a keresés költségét a kulcsszavas kereséshez képest.

Nem maradhatott le a Google a Microsoft mögött, így nem véletlen, hogy a keresőóriás azonnal reagált a ChatGPT-vel megerősített Bing hírére. A hónap elején bejelentette a Bard mesterséges intelligencia modellt, amelyet a ChatGPT riválisának szánnak. Ennek megfelelően beépítik a Google keresőbe is. A Bard egyelőre tesztelés alatt áll, még nem lehet nyilvánosan kipróbálni.

Bár e lépést muszáj volt megtennie a Google-nek, azonban nem biztos, hogy pozitív hatása lesz a pénzügyeire. Időközben ugyanis kiderült, hogy a keresési szolgáltatás Bard segítségével történő kiterjesztése jelentős költségnövekedéssel jár a Google (és persze más, MI-t így használó vállalatok) számára. Az már mellékes, hogy ezt valahogy majd be is akarja szedni tőlük.

A 9to5Mac John Hennessyt, az Alphabet elnökét idézi, aki azt mondta a Reutersnek, hogy egy olyan „nagy nyelvi modell”, mint a Bard, tízszeresére növelheti a keresés költségeit a hagyományos kulcsszavas kereséshez képest. Ez a költség viszont „gyorsan” csökkenne, ahogy a termék finomhangolása megtörténik.

A Morgan Stanley becslése nagyjából 1/5 centes költséget állapít meg egy-egy Google keresési lekérdezés esetében. Ez nem nagy szám, azonban elég gyorsan összeadódik a Google-on csak tavaly végrehajtott 3,3 billió kereséssel, így az egekbe szökhet a mesterséges intelligencia használatakor. Becslések szerint 2024-re 6 milliárd dollárral növelné a Google költségeit, ha a ChatGPT-hez hasonló Bard a keresések felére 50 szavas választ adna.

De honnan jön ez a költségnövekedés? Nagyrészt a számítási költségekre vezethető vissza, beleértve a chipek, a karbantartás és az elektromos áram költségeit. Egy chiptechnológiára összpontosító kutató és tanácsadó cég, a SemiAnalysis becslése szerint a Bard használata akár 3 milliárd dollárba is kerülhet, de megjegyezte, hogy az összeget korlátozza a Google által birtokolt Tensor feldolgozó egységek száma.

 

Alapvetően fog megváltozni, ahogy internetezünk - nagy élmény lesz, nagy kérdésekkel

Nem azért pánikolnak a Google-nál a ChatGPT miatt, mintha ők nem tudnának hasonlót fejleszteni. Hanem mert egyelőre nem látszik, hogyan lehet majd pénzt facsarni a keresésekből az új világban. Minél közelebb próbálunk jutni a válaszhoz, annál több kérdés merül fel.

A Reuters óvatosabban fogalmaz, és egy Google-közeli forrásra hivatkozik, amely szerint még „korai” lenne meghatározni a generatív mesterséges intelligencia pontos költségeit a keresésben, mivel a hatékonyság és a használat kulcsszerepet játszik majd a valódi költségek megállapításában. A Microsoft már elindította nyilvánosan ChatGPT-alapú Bingjét, és a költségekkel kapcsolatos kérdésre a vállalat pénzügyi igazgatója azt mondta, hogy az új felhasználók beáramlása és a megnövekedett hirdetési bevételek „meghaladják” az AI-keresés többletköltségeit.

Bár a költségek a Barddal kapcsolatban valószínűleg aggályosak a Google számára, úgy tűnik, hogy a vállalat nagyobb hangsúlyt fektet a technológia megfelelő kialakítására. A korábban idézett John Hennessy a közelmúltban azt mondta, hogy a mesterséges intelligencia még mindig „egy-két évre” van attól, hogy valóban hasznos eszköz legyen, és beismerte, hogy a Bard időnként rossz válaszokat ad ki. A Google azonban egyértelműen arra törekszik, hogy javítsa a terméket. Ezt az erőfeszítést az alkalmazottak „siettetésnek” nevezték, mivel a korai hibák hozzájárultak az Alphabet részvényeinek 9 százalékos csökkenéséhez.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!