szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A magyarok többsége nem tart a gépek forradalmától, hiába a ChatGPT és a robottechnológia – sőt, még örülnek is a modern technológiának egy új felmérés szerint.

A magyarok elsöprő többsége alapvetően pozitív hozzáállással fordul a technológiai fejlődés felé – olvasható ki a MediaMarkt legfrissebb, reprezentatív kutatásából, amivel arra keresték a választ, hogy mennyire foglalkoztatnak minket az elektronikai trendek, mennyire figyeljük aggodalommal vagy inkább várakozással telve a legújabb innovációkat, mennyire használjuk őket és egyáltalán, mennyire vagyunk tisztában egy-egy gyakran hangoztatott okos funkció valódi jelentésével.

Bár sokszor adunk hangot a technikával és még inkább a mesterséges intelligencia fejlődésével, felhasználásával kapcsolatos félelmeinknek, úgy tűnik, hogy ezek a félelmek valójában egyelőre inkább csak elmélkedések, hiszen a kutatásban részt vevők mindössze hét százaléka gondolja úgy, hogy a technológiai újdonságok inkább károsak, míg több mint kétharmaduk teljes mértékben, vagy inkább támogatja az újításokat. A legtöbb válaszadó szerint a technológia megkönnyíti (64%) a mindennapokat, és sokak szerint több szabadidőt biztosít (39%), ugyanakkor ezt mások úgy értékelték, hogy ezek az eszközök túlságosan is elkényelmesítenek (57%).

Media Markt

A háztartásokban egyértelműen jelen vannak az okos készülékek, és egyre nagyobb teret nyernek a többfunkciós, illetve az egymással az interneten keresztül kommunikálni tudó, úgynevezett IoT (Internet of Things, dolgok internete) eszközök. Sokan azonban nincsenek tisztában azzal, hogy mit is jelent ez, milyen készülékeket, megoldásokat illethetünk ezzel a jelzővel, amit a mostani kutatás is igazolt: az IoT kifejezést a válaszadók mindössze egyötöde (20%) ismerte, többségében férfiak.

Az innovatív eszközök használata kifejezetten jellemző az otthonokban, elsősorban a konyhai és háztartási gépek (64%) vonatkozásában veszik a legtöbben hasznát a technológiai újításoknak. A felhasználási területek között szinte minden kategóriában jelentős eltérés van a nemek között: a világítástechnikában a navigációban és a gaming területén a férfiak, a szépség-egészség, konyhai gépek vonalon a nők használnak több innovatív technológiát.

Media Markt

A legtöbben az internetről, hírportálokról, tematikus oldalakról tájékozódnak a technológiai hírekről. A férfiakra (72%) még inkább jellemző a weboldalak, összehasonlító oldalak böngészése, mint a nőkre (59%), akik ezzel szemben szívesen fordulnak tanácsért a szakképzett eladókhoz az áruházakban. Összességében a tájékozódási pontok tekintetében a közösségi médiafelületek a második helyen végeztek, de itt fontos eltérés van már a korosztályok közt: a fiatalok közt egyértelműen a közösségi média a leggyakoribb forrás, míg az idősek közt ez kifejezetten hátra szorult a listán.

Media Markt

Minden második válaszadó (58%) egyetértett abban, hogy az emberiség túlságosan függ a technológiától, mindössze 8 százalék nem osztotta ezt a véleményt. A MediaMarkt kutatása arra is kíváncsi volt, hogy a folyamatos technikai fejlődés túlterhelést jelent-e, és nyomást gyakorol-e a válaszadókra. A válaszadók 38 százaléka sosem találkozott ilyen nyomasztó érzéssel, míg a többségük (62%) érzett már frusztrációt amiatt, hogy nem tud lépést tartani.

A felmérésben résztvevők egyértelműen arra számítanak, hogy újabb területeken várható technológiai fejlődési ugrás az elkövetkező években: 53 százalék úgy véli, hogy az érintésmentes fizetés és az e-kereskedelem lesz a legfontosabb innováció a következő 3 évben, a digitális egészségügy területén a válaszadók 58 százaléka, kettőből egy ember pedig az online oktatásban számít erre az ugrásra. A Quick commerce-t, azaz az online rendelt termékek pár órás kiszállítás elterjedését is sokan, a megkérdezettek 38 százaléka jósolja.

Media Markt
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!