Érdekes adattal szembesít a Counterpoint Research elemzése: a 2017-es csúcson több mint 720 okostelefon-márkának volt köszönhető az évi 1,5 milliárd eladott eszköz, utána folyamatosan csökkent a márkák száma, és mára viszont nagyjából 250 márka van csak a piacon. Persze ne okolja magát, ha nem nagyon tud leköszönt márkákat felsorolni, ezek szinte mindegyike helyi márka volt, olyan helyeken, mint India, a Közel-Kelet, Afrika, Kína, Japán és Dél-Korea.

Aktív okostelefon-márkák száma
Counterpoint Research
A Counterpoint Research több okra is rávilágít, amelyek az elmúlt hét évben a márkák számának ily jelentős csökkenése mögött állnak. A 2020-ban kezdődő világjárvány és az alkatrészhiány önmagában is óriási hatást gyakorolt, míg a 2022-es ukrajnai inváziót követő globális gazdasági lassulás sok kisebb okostelefon-gyártó céget késztetett leállásra. A helyi márkáknál persze más tényezők is hozzájárultak ahhoz, hogy be kellett zárni az üzletet. Egyre többen tartják meg hosszabb ideig a készüléküket, az olcsóbb telefonok minősége folyamatosan javul, egyre érettebb a felhasználói bázis, és ott van azután a technológiai átállás, például a 4G-ről az 5G-re, amit csak kevesen tudnak követni.
Egy másik okot a felújított telefonok jelentenek. Sokatmondók a statisztikák: a felújított okostelefonok eladása 14 százalékkal nőtt 2021-ben, szemben az új telefonok 5 százalékos növekedésével. A különbség 2022-ben még szembetűnőbb volt: 5 százalékos növekedés a felújított és 12 százalékos csökkenés az új készülékek esetében. Az is sokat nyom a latban, hogy a kisebb márkák, általában pénzügyi okokból, gyakran lemaradnak a kutatás-fejlesztésben és a marketingben.
Van viszont egy igazán ismert és nagy márka, amelyik ugyancsak áldozatul esett: az LG. Hat évnyi veszteséges működés, összesen csaknem 4,5 milliárd dolláros pénzveszteség után 2021-ben a vállalat bezárta az okostelefon-részlegét. Két éve kilépett az iparágból, és magával vitte a talán leginnovatívabb, ha nem is mindig a legsikeresebb készülékeket.
A Counterpoint szerint az idő előre haladtával még több okostelefon márka fog eltűnni, és a nagy globális márkk lesznek a legjobb helyzetben ahhoz, hogy alkalmazkodjanak a piachoz és a technológiai átmenetekhez. A kisebb márkák is túlélhetnek, egyrészt ha befektetnek a kutatás-fejlesztésbe, másrészt pedig ha valami egyedit kínálnak, mint például a Doro, amelyik az idősebb felhasználókat célozza meg, vagy a Fairphone, amelyik az etikus beszerzésre és az egyszerű javításra összpontosít.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.