szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Bár az Apple több trösztellenes vizsgálat alatt is áll, van egy eset, ami nem a cupertinóiakat, hanem a Google-t célozza. Az ügy apró pikantériája, hogy ezen is az Apple veszíthet.

John Giannandrea, az Apple gépi tanulásért és mesterséges intelligenciáért felelős alelnöke (nem mellesleg 2018-ig vezette a Google keresési üzletágát) a napokban eskü alatt tanúskodott az amerikai Szövetségi Igazságügyi Minisztériumnak (DOJ) a Google trösztellenes tárgyalásán. Bár az Apple nem vádlott a perben, a Google-lal kötött több milliárd dolláros üzlet a tanúvallomás része. A keresőóriás minden évben nagy összegeket fizet az Apple-nek, hogy ő legyen az alapértelmezett keresőmotor az iPhone-on.

hvg.hu

Hogy ez miért éri meg neki? Ha a felhasználó megnyitja bármelyik webböngészőt iPhone-on, és beír egy keresési lekérdezést az integrált cím-/keresősávba, a Google lesz az, aki megkapja ezt a forgalmat, ugyanis a Safariban a Google az alapértelmezett keresőmotor, ez van alapból beállítva az eszközön. Ez persze megváltoztatható, lehet másik keresőmotort választani, de ezt aligha csinálja valaki, sőt általában a felhasználók nem is figyelnek erre a lehetőségre.

Mindez azt jelenti, hogy az iPhone- és iPad-tulajdonosok rendkívül jövedelmező bevételi forrást jelentenek a Google számára. Nemcsak azért, mert nagy forgalmat hoznak, hanem azért, mert az Apple eszközökkel rendelkezők különösen értékes demográfiai csoportot alkotnak.

Pozíciójának megőrzése érdekében a Google éves összeget fizet az Apple-nek, amely vélhetően az Apple-felhasználóktól származó hirdetési bevétel egy százaléka. Persze egyik vállalat sem hozza nyilvánosságra a százalékos arányt vagy az összeget, de például egy perből azonban kiderült, hogy 2014-ben még egymilliárd dollárról volt szó. Azóta ez az összeg drasztikusan megnőtt: a megalapozott becslések szerint 2017-ben 3 milliárd dollárra, idén pedig 18-20 milliárd dollárra becsülik.

9to5Mac egy példát is hoz a számok kontextusba helyezésére. Az elmúlt négy negyedévet tekintve az Apple összes bejelentett szolgáltatási bevétele valamivel meghaladta a 77 milliárd dollárt. Ha ebből 15 milliárd dollár a Google-tól származott, az 19 százalék, ami még az Apple mércéjével mérve is óriási pénz.

Történelmi jelentőségű kereset: az Egyesült Államok bepereli az Amazont

Az egyik legjelentősebb jogi kihívással néz szembe az Amazon a három évtizeddel ezelőtti alapítása óta. Versenyellenes monopóliummal vádolják az e-kereskedelmi óriást, méghozzá évekig tartó vizsgálódás után.

Lehet, hogy most mégis veszélybe kerül ez a bevétel? Az Igazságügyi Minisztérium szerint ugyanis versenyellenes a Google magatartása, azaz hogy „hatalmas” összeget fizet az Apple-nek, hogy megőrizze domináns pozícióját a keresési üzletágban.

Az Apple alelnöke, John Giannandrea a per során felfedte, hogy az iOS 17 olyan funkciókkal érkezett, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy különböző keresőmotorokat válasszanak iPhone-jukon. Az egyik beállítás a normál böngészésre vonatkozik, a második pedig a privát böngészésre Safari használatával. A Google továbbra is az alapértelmezett választás mindkét beállításnál, azonban ez módosítható.

Ehhez a Beállítások » Safari menüpontot kell választani, és a Keresés alatt már nemcsak a Keresőmotor opció jelenik meg, mint korábban, hanem mellette a Privát keresőmotor is. Ez az jelenti, hogy a kétféle böngészéshez akár eltérő keresőmotorok is választhatók. Hasonlóan nyilatkozott a Google globális ügyekért felelős elnöke, Kent Walker, aki egy blogbejegyzésben arról ír, hogy az igazságügyi minisztérium keresete „mélyen hibás”, és az Apple-lel kötött megállapodás nem tartja vissza a fogyasztókat attól, hogy más keresőmotorokat használjanak, ha úgy szeretnék, de persze miért is szeretnék, amikor a Google egyértelműen hasznos a számukra. Walker arra is utal, hogy a Mozilla is a Google-t tette alapértelmezett keresőmotornak a Firefoxba.

Egyelőre csak a meghallgatások zajlanak, magára a tárgyalásra a tervek szerint csak jövőre kerül sor, ráadásul a Google, ha veszítene, fellebbezni fog. Úgy tűnik, az Apple számára nincs kockázata a múltbeli bevételek elvesztésének, mivel a Google-t, nem pedig az Apple-t vádolják. Azonban lassan a cupertinóiaknak is szembe kell majd nézniük azzal, hogy ezek a busás bevételek nem tarthatnak már sokáig.

Akár így, akár úgy, az ügy most nyilvánosságra került részei egyértelműen mutatják, hogy az Apple és a Google közötti egykori rivalizálás (amit Steve Jobs egykor „termonukleáris háborúnak” nevezett) hogyan változott át olyan partnerséggé, amit az elemzők már csak duopóliumnak neveznek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!