szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az egyik legjelentősebb jogi kihívással néz szembe az Amazon a három évtizeddel ezelőtti alapítása óta. Versenyellenes monopóliummal vádolják az e-kereskedelmi óriást, méghozzá évekig tartó vizsgálódás után.

Az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága (FTC) régóta várt trösztellenes keresetet nyújtott be az 1994-ben egy garázsban indult, és ma 1,3 billió dollárt érő Amazon ellen, azzal vádolva az óriáscéget, hogy monopolizálja az internet legjövedelmezőbb részeit. A 172 oldalas keresetben az is szerepel, hogy az Amazon „összefonódó és tisztességtelen stratégiákat” alkalmaz az illegális monopólium fenntartására. Ezt a monopóliumot használja fel arra, hogy megemelje az árakat a fogyasztók számára, és ellehetetlenítse a konkurenseket. Az Amazon elleni fellépés szükségessége egyébként egyike azon kevés elképzeléseknek, amelyben a demokraták és a republikánusok is egyetértenek.

A kereset az állítólagos versenyellenes gyakorlatokra összpontosít két különböző területen, az online fogyasztókat kiszolgáló piacon és az eladók számára nyújtott online piactér-szolgáltatások piacán. A per szerint a fogyasztókat és az eladókat is sérelem éri, mindezt az Amazon javára. New York, Connecticut, Pennsylvania, Delaware, Main, Maryland, Massachusetts és Michigan államügyészei is aláírták a panaszt.

Az eladói oldalon a panasz azt állítja, hogy az Amazon számos versenyellenes gyakorlatot folytat, például diszkontellenes intézkedéseket, amelyek visszatartják az eladókat attól, hogy alacsonyabb termékeket kínáljanak a nem Amazon piacokon, és nyomást gyakorolnak az eladókra, hogy használják az Amazon teljesítési szolgáltatását a „Prime” megszerzése érdekében. A periratban az is szerepel, hogy ezek a taktikák megnövelték az eladók költségeit, és korlátozták a versenytársak azon képességét, hogy tisztességesen versenyezzenek az óriással. Az Amazon tavaly az Egyesült Államok e-kereskedelmi piacának 39,5%-át tette ki – szembesít egy érdekes adattal az Insider Intelligence.

A kereset arra is kitér, hogy az Amazon éves 140 dolláros Prime-előfizetése arra ösztönözheti a fogyasztókat, hogy akkor is az Amazonon vásároljanak, ha esetleg máshol jobb ajánlatokat találnának. Egy volt Amazon-alkalmazottat is idéznek: „a Prime valójában arról szólt, hogy rávegyék az embereket, ne vásároljanak máshol" – írja a Gizmodo.

Az FTC azt is állítja, hogy az Amazon monopolisztikus gyakorlata rontotta a fogyasztói élményt azáltal, hogy a keresési eredményeket hirdetésekkel töltötte meg. De ami még ennél is rosszabb, az Amazon állítólag a saját márkájú termékeit részesíti előnyben a jobb, harmadik féltől származó lehetőségek helyett.

Az FTC panasza arra kérte a bíróságot, hogy fontolja meg „a tisztességes verseny helyreállításához szükséges minden előzetes vagy tartós méltányos könnyítést, beleértve, de nem kizárólagosan a strukturális könnyítést". Ez utóbbi – magyarázza a Reuters –  a trösztellenes zsargonban általában azt jelenti, hogy a vállalat elad egy eszközt, például üzleti tevékenységének egy részét. Egy sajtótájékoztatón az FTC elnökét, Lina Khant meg is kérdezték az Amazon felosztásának ötletéről, de az elnök annyival hárította el a kérdést: „ebben a szakaszban valójában a felelősségen van a hangsúly". Más trösztellenes eljárásokban is a bíróság először megállapítja, hogy a cég megsértette a törvényt, majd szükség esetén megvitatja, hogyan orvosolja ezt.

Az Amazon egy nyilvános nyilatkozatban viszont azonnal visszavágott, azzal vádolva az FTC-t, hogy radikálisan eltért fogyasztóvédelmi küldetésétől. „Az FTC által elítélt gyakorlatok valójában elősegítették a verseny és az innováció ösztönzését a kiskereskedelmi ágazatban, és nagyobb választékot, alacsonyabb árakat és gyorsabb szállítási sebességet teremtettek az Amazon ügyfelei számára, valamint nagyobb lehetőségeket kínáltak az Amazon üzletében árusító számos vállalkozás számára” – mondta David Zapolsky, a Big Tech egyik alelnöke, hozzátéve, hogy ha az FTC eléri a szándékát, akkor az eredmény borítékolható: kevesebb válaszható termék, magasabb árak, lassabb szállítások, mindemellett a kisvállalkozások választási lehetőségei is csökkennének – mindez épp az ellenkezője annak, amit a trösztellenes törvény tervez.” Egy blogbejegyzésben a cég azt is megjegyezte, hogy 50 ezer független eladó van a platformján.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!