Újdonság az autókban: folyamatosan figyeli a sofőr arcát, és blokkol, ha ittasan ül be valaki

Az autókba épített számítógépes rendszerek nemsokára a vezető arcát figyelve tudják majd megmondani, hogy ittas-e a sofőr, és nem engedik majd vezetni. A jelenlegi projekt eredménye szerint az észlelés pontossága 75 százalék, de ez még javulhat a jövőben.

  • HVG HVG
Újdonság az autókban: folyamatosan figyeli a sofőr arcát, és blokkol, ha ittasan ül be valaki

Ülj be az autóba, és én megmondom, ha ittas vagy. Így foglalható össze leegyszerűsítve ausztrál kutatók megoldása. Sok országhoz hasonlóan Ausztráliában is komoly problémát jelent az ittas vezetés, itt a halálos balesetek 30 százalékánál a megengedett 0,05 százalékos határérték feletti a vezető véralkoholszintje. Ez ellen próbálnak tenni az ausztrál Edith Cowan Egyetem (ECU) kutatói ígéretes projektjükkel.

Persze már vannak olyan számítógépes rendszerek, amelyek megpróbálják felmérni a vezető ittasságát, azonban ezek olyan megfigyelhető viselkedésekre támaszkodnak, mint a kormányzási minták, a pedálhasználat és a jármű sebessége. Ilyen adatokat viszont csak akkor lehet gyűjteni és feldolgozni, ha a jármű hosszabb ideig mozog. Az ausztrál szakemberek viszont egy olyan, járműbe épített gépi tanuláson alapuló rendszert dolgoztak ki, amely szabványos kereskedelmi RGB kamerákat használ a részegség jelzésére, és az adatokat a sofőr arcvonásainak változásaiból nyeri. Olyan árulkodó változókat is figyel, mint a tekintet iránya és a fej helyzete.

A rendszer 75 százalékos pontossággal képes azonosítani az ittasság szintjét még a vezetés kezdetén, ami segít megakadályozni, hogy a részeg vezető veszélyeztessen a forgalomban másokat és persze magát is. Előnyös a jövőbeli alkalmazás számára, hogy az újdonság szoftvere zökkenőmentesen illeszkedik az intelligens járművek digitális architektúrájába, például a szemmozgáskövető és vezetésfigyelő rendszerekbe.

A projekt során videófelvételeket használtak különböző életkorú, ivási szokásokkal és vezetési tapasztalatokkal rendelkező járművezetőkről szimulátorok segítségével, és három ittassági fokozatot – józan, enyhe ittasság és súlyos ittasság – határoztak meg. A MiX by Powerfleet szoftvercéggel együttműködve gyűjtöttek adatokat ittas vezetőktől ellenőrzött, de valósághű környezetben. Az algoritmus ezt követően észlelhető mérgezési jeleket (például véreres szem, kipirult arc, logó szemhéj, kába tekintet) keresett a videofelvételeken, és az esetek háromnegyedében sikeresen megállapított, hogy mennyire részeg a sofőr.

Syed Zulqarnain Gilani, az Edith Cowan Egyetem Tudományos Iskolájának vezető oktatója, a projekt vezetője elmondta, hogy a következő lépésben az algoritmus által kezelt képadatok felbontását javítanák, lehetővé téve a még pontosabb előrejelzést. „Ha az alacsony felbontású videók elegendőnek bizonyulnak, akkor akár az útmenti térfigyelő kamerák is használhatnák ezt a technológiát” – tette még hozzá a szakember.

Ez a felfedezés már most is jelentős előrelépést jelent, mivel képes azonosítani az ittassági szintet, mielőtt az autó megmozdulna. Ez olyan jövőt nyithat meg, amelyben az intelligens autók nem indulnak el, ha a sofőr ittasan ül a volán mögé, sőt akár még a hatóságokat is riaszthatnák, ha a sofőr túl mélyen nézett a pohár fenekére.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.