Az indítás után pár hónappal az ACS3 problémákba ütközött: az aprócska, mikrohullámű sütő méretű műhold nem tudta kibontani a vitorláit, mert a fedélzeti rendszer a vártnál nagyobb áramerősséget észlelt az egyik motornál, megakasztva a folyamatot.
Szerencsére a probléma nem bizonyult végzetesnek: második nekifutásra már sikerült teljesen kinyitni a 80 négyzetméteres napvitorla-rendszert. Ennek köszönhetően megkezdődhetnek a manőverezési és egyéb tesztek, nagyjából kétszer magasabb pályán, mint a Nemzetközi Űrállomás (ISS) kering a Föld körül – írja a Gizmodo.
A vitorláknak kellően nagynak kell lenniük ahhoz, hogy a segítségükkel elég tolóerőt lehessen generálni – de az is fontos, hogy kellően magasan legyen az atmoszférikus ellenállás leküzdéséhez. Ez indokolja az ISS-nél is magasabb pályát.
A teljesen kibontott vitorlákkal bizonyos körülmények között már a Földről is megfigyelhető az ACS3, de mivel négy kamera is van a fedélzetén, a kibontásról panorámafotó is készült. Ezt szerdán publikálja majd a NASA.
Az elkövetkező hetek a manőverezési képességek teszteléséről fognak szólni: többször is emelik és csökkentik majd a pályáját, kizárólag a napfény nyomásával. A működése hasonlít egy vitorlás hajóéhoz, azzal a lényegi különbséggel, hogy az űrben a szél helyett a napfény felhajtóerejét hasznosítja. A tesztelés első fázisa a tervek szerint két hónapig fog tartani.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.