szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

80 négyzetméteres napvitorla az űrben – ez a NASA egyik legújabb kísérlete, de a cél nem az, hogy árnyékot vessen a Földre. Az amerikai űrügynökség még áprilisban indította el az Advanced Composite Solar Sail System (ACS3) nevű küldetését, melynek célja, hogy tesztelje az űrutazás egy új, lehetséges formáját.

Az indítás után pár hónappal az ACS3 problémákba ütközött: az aprócska, mikrohullámű sütő méretű műhold nem tudta kibontani a vitorláit, mert a fedélzeti rendszer a vártnál nagyobb áramerősséget észlelt az egyik motornál, megakasztva a folyamatot.

Szerencsére a probléma nem bizonyult végzetesnek: második nekifutásra már sikerült teljesen kinyitni a 80 négyzetméteres napvitorla-rendszert. Ennek köszönhetően megkezdődhetnek a manőverezési és egyéb tesztek, nagyjából kétszer magasabb pályán, mint a Nemzetközi Űrállomás (ISS) kering a Föld körül – írja a Gizmodo.

NASA’s Next-Generation Solar Sail Mission

NASA’s Advanced Composite Solar Sail System seeks to advance future space travel and expand our understanding of our Sun and solar system. Learn more: https://www.nasa.gov/general/nasa-next-generation-solar-sail-boom-technology-ready-for-launch/ Download the video here: https://images.nasa.gov/details/Advanced%20Composite%20Solar%20Sail%20System%20Overview%20Video Video credit: NASA’s Ames Research Center Music Provided by Universal Production Music: Cloud Fire NASA’s Ames Research Center is located in California’s Silicon Valley.

A vitorláknak kellően nagynak kell lenniük ahhoz, hogy a segítségükkel elég tolóerőt lehessen generálni – de az is fontos, hogy kellően magasan legyen az atmoszférikus ellenállás leküzdéséhez. Ez indokolja az ISS-nél is magasabb pályát.

A teljesen kibontott vitorlákkal bizonyos körülmények között már a Földről is megfigyelhető az ACS3, de mivel négy kamera is van a fedélzetén, a kibontásról panorámafotó is készült. Ezt szerdán publikálja majd a NASA.

Még ez is: horrorfilmes hang árad a Boeing Starliner hangszóróiból

Érdekes jelenségre lett figyelmes szombaton Butch Wilmore asztronauta, miközben az üres visszatérésre készítette fel a Boeing Starliner űrhajót: „furcsa zaj” árad az űrkapszula hangszóróiból.

Az elkövetkező hetek a manőverezési képességek teszteléséről fognak szólni: többször is emelik és csökkentik majd a pályáját, kizárólag a napfény nyomásával. A működése hasonlít egy vitorlás hajóéhoz, azzal a lényegi különbséggel, hogy az űrben a szél helyett a napfény felhajtóerejét hasznosítja. A tesztelés első fázisa a tervek szerint két hónapig fog tartani.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!