Vissza a szélhez: kapott négy hatalmas vitorlát, páratlanul jól teljesít a francia teherhajó

A Canopée két éve szállítja az Európai Űrügynökség rakétáinak részeit a tengeren. A számítások szerint átlagosan napi 5,2 tonnával kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint hagyományos társai.

  • HVG HVG
Vissza a szélhez: kapott négy hatalmas vitorlát, páratlanul jól teljesít a francia teherhajó

Bebizonyította a világ első hibrid elektromos és hőmeghajtású ipari teherhajója, hogy a szél kiaknázása igenis valós alternatíva a kereskedelmi hajózásban. A Canopée-t arra tervezték, hogy az Európai Űrügynökség Ariane 6 rakétáinak alkatrészeit szállítsa Európából Francia Guyanába – írja az Interesting Engineering.

A hajó négy függőleges vitorlával van felszerelve, amelyeket a francia OceanWings nevű startup cég, valamint a VPLP Design építészeti cég közösen készített annak érdekében, hogy a megoldás segítségével csökkentsék a hajó üzemanyag-fogyasztását. A beszámoló szerint a szélenergia hasznosítását segítő szerkezetek két éve üzemelnek, és ez idő alatt tökéletesen tették a dolgukat. A számítások szerint a technológia segítségével a hajó naponta 5,2 tonna üzemanyag-megtakarítást ért el.

A tengeri szállítmányozás felelős az üvegházhatású gázok globális kibocsátásának 3 százalékáért, a világszerte forgalmazott áruk 90 százalékát pedig tengeren szállítják. „Ez a tendencia az elmúlt években felerősödött, a szállított áruk mennyisége 40 év alatt 250 százalékkal nőtt” – közölte az OceanWings.

Tom Van Oossanen / OceanWings

Emiatt az iparág kibocsátása is folyamatosan növekszik, aminek a mérnökök igyekeznek elejét venni. A Canopée azt mutatja meg, hogy mindez nem hiábavaló küzdelem: minden egyes vitorlája körülbelül 1,3 tonna üzemanyag-megtakarítást eredményez naponta. Ez 300 kW motorteljesítménynek felel meg. Felszorozva az eredmény azt mutatja, hogy több mint 20,8 tonnával kevesebb szén-dioxid kerül a levegőbe.

Az egyik legutóbbi transzatlanti útján még ezt is sikerült felülmúlnia, és napi 2,2 tonna üzemanyag-megtakarítást ért el vitorlánként.

A hajó rendkívül hatékonynak tűnik, az elmúlt két évben a rendelkezésre állás aránya 99,6 százalék volt. Ha csak a vitorlákra támaszkodik, akkor 13,7 csomós, vagyis nagyjából 25 km/h-s sebességet tud elérni. Mindez jól mutatja, milyen jövő állhat az alternatív meghajtások előtt a tengeri áruszállítás terén.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Tangó a sátánnal: Trump jött, látott, de ki győzött Iránban?

Tangó a sátánnal: Trump jött, látott, de ki győzött Iránban?

Az Irán elleni példátlan amerikai katonai támadás és Teherán visszafogott válasza után Donald Trump elérkezettnek látta az időt a tűzszünetre, és akaratát érvényesíteni is tudta az iszlám köztársasággal és Izraellel szemben. De hogy elfajul-e a konfliktus, attól is függ, mekkora kár érte a nukleáris programot.