Így tompíthatja a legegyszerűbben a csontritkulás hatásait

Ausztrál kutatók szerint az idősebb nőknek kávé helyett érdemes lenne teát fogyasztaniuk, az ugyanis ellensúlyozhatja a csontritkulás hatását.

  • HVG

A csontritkulás gyakori probléma az 50 év feletti nők körében: minden harmadik nőnél diagnosztizálják a betegséget, amely akkor következik be, amikor a szervezet már nem képes a korábbihoz hasonló tömegű és minőségű csontot előállítani. Ez a csontok törékennyé és gyengévé válásához vezet, ami hajlamosabbá teszi őket a törésekre, és jelentősen nehezíti a gyógyulást is.

Az idősebb nőknél különösen nagy a probléma kialakulásának kockázata, mivel az ösztrogén, a csontanyagcserét támogató hormon szintje a menopauza után csökken. Ennek hasonló hatása van, mintha egy műtét során el kellene távolítani a petefészkeket – írja a Science Alert.

Az ausztráliai Flinders Egyetem kutatói nemrég egy szélesebb körű, a csontritkulással foglalkozó tanulmány részeként elemezték nagyjából 9700, 65 év feletti amerikai nő tea- és kávéfogyasztási szokásait. A résztvevők önbevallásán alapuló, nagyjából 10 éves vizsgálati időszaka alatt négy alkalommal végeztek erre vonatkozó felmérést.

A tanulmány a nők csontjainak egészségéről is gyűjtött adatokat, megmérve a csontsűrűséget (BMD) a csípőben és a combcsont csípőhöz kapcsolódó szakaszában, emellett pedig a csontok ásványianyag-tartalmát is meghatározták. A szakemberek arra jutottak, hogy azok a nők, akik rendszeresen fogyasztottak teát, általában kissé, de szignifikánsan magasabb csípőcsont-sűrűséggel rendelkeztek, mint azok, akik nem ittak ilyen italt.

A dolog hátterében az állhat, hogy a teában található katechin nevű vegyület felpörgetheti a csontok építéséért felelős sejteket. A teafogyasztás emellett különösen jótékony hatással volt az elhízással küzdő nőkre is.

Az erős csontok titka: így tehetünk a csontritkulás ellen

Minél idősebbek vagyunk, annál valószínűbb, hogy eltörjük valaminket. Nem kell ehhez feltétlenül elesni, elég lehet egy ütés vagy akár egy tüsszentés is attól függően, hogy milyen állapotban vannak a csontjaink. A jó hír az, hogy nem kell beletörődnünk.

A kávéfogyasztási szokások ezzel szemben vegyes eredményeket mutattak. Azoknál a nők, akik naponta több mint öt csésze kávét ittak, nagyobb valószínűséggel mértek alacsonyabb csontsűrűséget. Mindez alátámasztja azokat a vizsgálati eredményeket, amelyek arra utalnak, hogy a koffein negatív hatással van a kalcium felszívódására.

Emellett azt is megállapították, hogy az elfogyasztott kávé mennyiségétől függetlenül csökkent azoknak a nőknek a csontsűrűsége, akik életük során nagyobb mennyiségű alkoholt fogyasztottak. Az eredményeket a Nutrients című tudományos folyóiratban tették közzé.

A szakemberek szerint, bár a vizsgálat fontos eredményeket mutat, a kutatásban fehér bőrű nők vettek részt, így abból általánosítani egyelőre nem lehet. Ehhez az kellene, hogy a jövőben egy nagyobb vizsgálat keretében más bőrszínű emberek egészségügyi adatait is elemezzék.

A kutatók azt is hangsúlyozták, az eredmények nem azt jelentik, hogy teljesen le kell modani a kávéről, és literszámra kell fogyasztani a teát, csupán azt, hogy mértéket kell tartani, és érdemesebb inkább utóbbit választani.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.

Hozzászólások