Kipróbálná a ketogén diétát? Erről a veszélyről mindenképp tudnia kell

Amerikai kutatók egérkísérletek eredményeivel bizonyították be, hogy a ketogén diétának nagyon komoly mellékhatásai lehetnek.

  • HVG

A magas zsír- és alacsony szénhidrát-bevitelen alapuló ketogén diéta az elmúlt években rendkívül népszerűvé vált, miután egyre többen kezdték el azt állítani, hogy ezzel a módszerrel szabadultak meg a felesleges kilóktól. Az egerekkel végzett vizsgálatok azonban azt mutatják, hogy a ketogén diétának nagyon komoly mellékhatásai is vannak.

Molly Gallop, a Utah-i Egyetem tudósa, a Science Advances című tudományos lapban megjelent publikáció egyik szerzője szerint az eredményeket látva azt javasolja, mindenki, aki szeretné kipróbálni a ketogén diétát, előtte konzultáljon az orvosával.

A tudósok az egerekkel végzett kísérlet során azt találták, hogy bár az állatok valóban fogytak, közben zsírmáj alakult ki náluk, és a vércukorszintjüket sem tudta már úgy szabályozni a szervezetük, mint normál állapotban. A vizsgálatot ugyan embereken még nem végezték el, de a mostani eredmények arra utalnak, hogy a ketogén diéta hatása a szervezet anyagcseréje szempontjából nem feltétlenül előnyös.

A ketogén diéta a ketózisról kapta a nevét. Ez egy olyan természetes anyagcsere-állapot, amelyben a szervezet a szénhidrátok helyett a zsírokból származó ketontesteket használja elsődleges energiaforrásként. Egyszerűbben: a szervezet üzemanyagként glükóz helyett többnyire zsírt éget el. A folyamat kiváltásához magasabb zsír- és alacsonyabb szénhidráttartalmú ételek fogyasztására van szükség.

A most megjelent tanulmányhoz tartozó vizsgálat során a kutatók legalább kilenc hónapon keresztül négy különböző diétán lévő egerek egészségügyi paramétereit elemezték. Ezek közé tartozott

  • a magas zsírtartalmú (nyugati stílusú) diéta,

  • a nagyon magas zsírtartalmú, alacsony szénhidráttartalmú (ketogén) diéta,

  • az alacsony zsírtartalmú, magas szénhidráttartalmú diéta, valamint

  • az alacsony zsírtartalmú diéta, amelynek fehérjetartalma megfelelt a ketogén diétának.

A standard, magas zsírtartalmú étrendhez képest a ketogén diétán lévő egereknek jelentősen kevesebb volt a súlygyarapodásuk. A hím egereknél azonban zsírmáj alakult ki, a paraméterek pedig károsodott májműködést mutattak, ami az anyagcsere-betegség jele.

„Egy dolog világos: ha valaki nagyon magas zsírtartalmú étrendet követ, a lipideknek valahová kerülniük kell, és általában a vérben és a májban kötnek ki” – mondta a Science Alertnek Amandine Chaix, a Utah Egyetem kutatója, a tanulmány vezető szerzője.

https://hvg.hu/tudomany/20260119_ketogen-dieta-fogyokura-esettanulmany-kiutesek-problemak

A vizsgálat azt is kimutatta, hogy a ketogén diétán lévő hím és nőstény egerek vércukorszintje egyaránt alacsony volt két-három hónap után. További elemzések kimutatták, hogy ez annak volt köszönhető, hogy a hasnyálmirigy sejtjei nem termeltek elegendő inzulint.

Bár további kutatásokra van szükség a működési mechanizmusok megértéséhez – és annak megállapításához, hogy a májproblémák miért függtek a nemtől –, a csapat azt sugallja, hogy a vérben lévő zsírok mennyisége stresszeli a hasnyálmirigy-sejteket és károsítja az inzulintermelést.

Jó hír ugyanakkor, hogy a vércukorszint szabályozása normalizálódott a ketogén diéta leállítása után, ami arra utal, hogy ezek a problémák visszafordíthatók.

A ketogén diétát eredetileg epilepszia kezelésére fejlesztették ki, és ma is használják a kezelésére. A kutatók gyanítják, hogy az alacsonyabb cukorégetés csökkenti a rohamok számát.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.

Hozzászólások