Tinédzser is lehessen sofőr – így oldanák meg a súlyos problémát a kamionosok
6800 sofőr hiányzik a magyar fuvarozói ágazatból, ezért az illetékes ipartestület az Európai Bírósághoz fordul, hogy ismét 18 év legyen a korhatár a C és D kategóriás jogosítvány megszerzésekor.
Az Európai Bizottsághoz (EB) fordul a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary), hogy a gépjárművezető- hiány megszüntetése és a folyamatos utánpótlás érdekében tegyék lehetővé Magyarországon a 18 éves korhatár visszaállítását a belföldi fuvarozásban – írja az MTI.
A szervezet adatai szerint jelenleg 6800 járművezető hiányzik az ágazatból, ezért és mert nincs megfelelő utánpótlás az egész országban állnak kihasználatlanul tehergépjárművek és. A kötelező uniós jogharmonizáció miatt a C és a D kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára 2013 óta 18-ról 21 évre, illetve 21-ről 24 évre emelkedett.
A testület most azt szeretné ha a belföldi forgalomban lehetőség nyílna a hivatásos gépjárművezető jelöltek részére a C kategóriás jogosítványt 18, a D kategóriás jogosítványt pedig 21 éves korban megszerezni. Állításuk szerint több uniós tagállam is élt hasonló lehetőséggel bizonyos tevékenységek esetében, így ez a kérés nem példa nélküli. Ráadásul a korábbi baleseti statisztikák sem igazolják, hogy a fiatalabb korosztály körében nagyobb lenne a közlekedésbiztonsági kockázat ezekben a járműkategóriákban.
A NiT Hungary számításai szerint a következő 5 évben kizárólag az engedéllyel közúti szolgáltatásokat végző vállalkozásokat számítva a C kategóriában 35 750, D kategóriában 3270 gépjárművezetői képesítési igazolvánnyal (GKI képesítéssel) is rendelkező gépjárművezető képzésére lenne szükség Magyarországon.
Az uniós bizottság által végzett tavalyi felmérésre szerint, Németországban a következő években százezres nagyságrendben vonulnak nyugdíjba járművezetők, aminek kiszámíthatatlan hatása lesz a környező országok munkaerőpiacára.
Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre!