Tetszett a cikk?

A klasszikus filmek újrakiadása virágzásnak indult, a kor szellemét követve DVD formátumban. Még a régen nem favorizált vagy egyáltalán nem nézett filmeket is el lehet adni. A lényeg, hogy minél több extra legyen a korongokon – írja a Forbes magazin.

Brett Sporich, a The Hollywood Reporter újságírója szerint a filmek mellett szereplő extrák mennyisége egyenesen arányos azzal, hogy a stúdiók mennyit terveznek eladni belőlük. A kiadóknak biztosnak kell lenniük abban, hogy az extrákra fordított többletköltségek megtérülnek majd. Az 1986-ban leforgatott Tom Cruise „klasszikust”, a Top Gun-t például kiadója, a Viacom két DVD-s Collectors Edition verzióban dobta piacra, mely rengeteg pluszt tartalmazott, beleértve a hatrészes, a film készítéséről szóló dokumentumfilmet, képtárat, audio-kommentárokat a rendezővel és a színészekkel, tehát szinte mindent, amit egy ilyen filmmel kapcsolatban össze lehet szedni, mert előre tudta, hogy a hazai piacon a korongok nagyon jól fognak menni.

A régi filmek iránti igény a házimozik piacának egyre nagyobb részét keríti hatalmába. 2003-ban a „katalógusos” DVD-filmekből (ezek olyan DVD kiadások, melyeknek eredeti mozi-verziója 1997 előtt jelent meg) származó haszon elérte a 2,85 milliárd dollárt, mely 29 százalékát fedi le a teljes piacnak. Ugyanez 2002-ben még csak 1,92 milliárd dollárt tett ki. A „katalógusos” DVD piac legnagyobb szereplői a Warner Bros 22 százalékkal, a Walt Disney 13 százalékkal és a Fox 11,5 százalékos piaci részesedéssel.

Hogy miért olyan népszerűek manapság a retró filmek? Ennek több oka is van. Egyrészt a DVD-k navigációs menüje lehetővé teszi, hogy a néző átugorjon jelenteket, vagy újra megnézze azokat. Ez egy többször látott filmnél fontos szempont. Másrészt a modern házimozi-rendszerekkel megteremthető szélesvásznú kép és dolby-hangzás azt az érzést kelti az emberben, mintha moziban ülne. Harmadik fő ok a DVD-korongok időtállósága. A videokazetták esetén sok lejátszás után észrevehetően romlik a szalag minősége. A DVD-nél szerencsére ez nincs így, ami különösen fontos az akár naponta is újranézett gyerekfilmek esetében, amelyek a piac 20 százalékát fedik le.

Mégis az extrák jelentik az igazi csáberőt. Az idei toplisták élén például a több mit 20 éve készített és már rengetegszer előszedett Csillagok Háborúja trilógia áll, amely háromféle kommentárral, egy 150 perces, a film készítéséről szóló dokumentumfilmmel, törölt jelentekkel és természetesen a már nagyon várt 3. rész előzetesével csábítja a vevőket. Sikerrel.

A DVD kiadás viszonylag kockázatmentes üzlet. Azok a filmek, amelyek jól szerepeltek a mozikban, nagy valószínűséggel a házimozi piacon is komoly hasznot fognak hajtani. Bár vannak olyan esetek is, hogy egy film addig nem is találja meg igazán közönségét, míg ki nem adják DVD-n. Ilyen például a 2003-ban megjelent horror, a Gothica, amely máris retró filmnek számít, mert már két kiadáson is túlesett és a két korongos Special Edition változata már 7 hónappal debütálása után megjelent.

Érdemes még egy pillantást vetni a 2003-as DVD eladási toplistára, amelyet szintén a klasszikus filmek uralnak. Az első helyezett a ’80-as években készített Indiana Jones trilógia, melyet egy speciális négy DVD-s kiadásban dobtak piacra és már 154 millió dollárt hozott a Paramount konyhájára. A második a szintén klasszikussá vált gyerekfilm, az Oroszlánkirály, amely eddig 137 milliós bevételt jelentett a Walt Disneynek. Az Al Pacino nevével fémjelzett Sebhelyesarcú a harmadik helyre szorult a maga „szerény” 78 milliós bevételével.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!