Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"baa4813e-d225-4d6e-afe8-68c4aa1281d4","c_author":"Tornyos Kata","category":"360","description":"Mi állhat amögött, hogy Mészáros Lőrinc, aki eddig szinte soha nem kommunikált közvetlenül a nyilvánossággal, most saját neve alatt, személyes hangvételű levélben válaszol a kritikákra? A régóta épülő gazdasági birodalom és a látványos vagyonosodás fényében nem csak az a kérdés, miért épp most szólal meg, hanem az is, milyen szerepet szánnak neki a politikai térben. Ezekre kereste a választ a HVG szakértők segítségével. ","shortLead":"Mi állhat amögött, hogy Mészáros Lőrinc, aki eddig szinte soha nem kommunikált közvetlenül a nyilvánossággal, most...","id":"20250604_luxizas-meszaros-orban-tiborcz-bohm-ligeti-korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/baa4813e-d225-4d6e-afe8-68c4aa1281d4.jpg","index":0,"item":"184fa665-9396-4e6c-aac9-8bbeaa4c9b16","keywords":null,"link":"/360/20250604_luxizas-meszaros-orban-tiborcz-bohm-ligeti-korrupcio","timestamp":"2025. június. 04. 09:34","title":"„Az, hogy milliárdos vagyok, az egyszerűen tény” – Orbán kérése ellenére Mészáros büszkén vállalja hivalkodó életmódját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35aef578-27d8-43ab-8933-4d281e916c63","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Izraelnek át kell kódolnia magát a megszállással kapcsolatban, a palesztinoknak pedig politikai kiutat kell felmutatni – véli Daniel Seidemann, Ehud Barak volt kormányfő egykori tanácsadója, aki a Candid berlini alapítvány szervezésében Budapesten tartott tanácskozáson adott interjút a HVG-nek. ","shortLead":"Izraelnek át kell kódolnia magát a megszállással kapcsolatban, a palesztinoknak pedig politikai kiutat kell felmutatni...","id":"20250605_hvg-daniel-seidemann-elemzo-izrael-gaza-haboru-hamasz-netanjahu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35aef578-27d8-43ab-8933-4d281e916c63.jpg","index":0,"item":"9210f0d1-7884-4477-b8b9-72a2a2220385","keywords":null,"link":"/360/20250605_hvg-daniel-seidemann-elemzo-izrael-gaza-haboru-hamasz-netanjahu","timestamp":"2025. június. 05. 16:13","title":"„Talán csak Trump tudná megállítani Netanjahut, hogy véget érjenek a harcok Gázában” ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06926905-1a3c-45b4-ae46-0478427862d8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Offline, az eszközön futó mesterséges intelligenciákat lehet tesztelni a Google új applikációján keresztül.","shortLead":"Offline, az eszközön futó mesterséges intelligenciákat lehet tesztelni a Google új applikációján keresztül.","id":"20250604_google-ai-edge-gallery-uj-alkalmazas-megjelenes-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06926905-1a3c-45b4-ae46-0478427862d8.jpg","index":0,"item":"31cb710c-467f-4b63-9267-ff2d4b25cc80","keywords":null,"link":"/tudomany/20250604_google-ai-edge-gallery-uj-alkalmazas-megjelenes-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. június. 04. 16:03","title":"Csendben kiadott egy új alkalmazást a Google, így tudja kipróbálni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38a39571-40be-4f97-b86f-0e77da84b31e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nem hogy segített volna az eszméletlen emberen a rabló, még ki is fosztotta és otthagyta.","shortLead":"Nem hogy segített volna az eszméletlen emberen a rabló, még ki is fosztotta és otthagyta.","id":"20250605_rablo-kifosztas-haldoklo-miskolc-borton-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38a39571-40be-4f97-b86f-0e77da84b31e.jpg","index":0,"item":"c22d3a63-2c88-4913-9cde-66993a385525","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_rablo-kifosztas-haldoklo-miskolc-borton-itelet","timestamp":"2025. június. 05. 20:41","title":"Négy és fél évet kapott, mert kifosztott egy haldoklót Miskolcon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5862aeca-49eb-41d4-a874-6ad7cbf7e669","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A politikai elemző úgy gondolja, hogy az ellenzéki tábort akarta felhergelni a kormánypárt a törvényjavaslattal, de csak részsikert ért el. ","shortLead":"A politikai elemző úgy gondolja, hogy az ellenzéki tábort akarta felhergelni a kormánypárt a törvényjavaslattal, de...","id":"20250604_Torok-Gabor-fidesz-atlathatosagi-torveny-fidesz-politikai-elemzo-kocsis-mate","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5862aeca-49eb-41d4-a874-6ad7cbf7e669.jpg","index":0,"item":"972d0e7b-1a68-4a07-ac41-64cafac57ae4","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Torok-Gabor-fidesz-atlathatosagi-torveny-fidesz-politikai-elemzo-kocsis-mate","timestamp":"2025. június. 04. 15:39","title":"Török Gábor szerint a Fidesz emelni fogja a tétet azután, hogy elhalasztotta a szavazást az átláthatóságinak nevezett törvényről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4f82d14-1218-4de0-bb52-c704febdc038","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jelenleg ez a világ legnagyobb teljesítménysűrűségű elektromosjármű-akkumulátora.","shortLead":"Jelenleg ez a világ legnagyobb teljesítménysűrűségű elektromosjármű-akkumulátora.","id":"20250604_18-masodperces-toltes-Itt-az-uj-szuperakkumulator-ami-atirhatja-a-szabalyokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4f82d14-1218-4de0-bb52-c704febdc038.jpg","index":0,"item":"2e368657-e775-4521-9c95-96954fbf471b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_18-masodperces-toltes-Itt-az-uj-szuperakkumulator-ami-atirhatja-a-szabalyokat","timestamp":"2025. június. 04. 15:48","title":"18 másodperc alatt feltölthető autóakku? Itt egy új rendszer, ami átírhatja a szabályokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8c1d1fc-9545-4828-8d2c-aa55a037ba82","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A jogszabály „súlyos beavatkozásokat tesz lehetővé a civil szervezetek működésébe, olyannyira, hogy tevékenységük folytatása lehetetlenné válhat”.","shortLead":"A jogszabály „súlyos beavatkozásokat tesz lehetővé a civil szervezetek működésébe, olyannyira, hogy tevékenységük...","id":"20250604_Az-Europa-Tanacs-szerint-serti-az-emberi-jogokat-az-atlathatosaginak-nevezett-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8c1d1fc-9545-4828-8d2c-aa55a037ba82.jpg","index":0,"item":"e8e2c5eb-efda-489f-ada9-012203285d07","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Az-Europa-Tanacs-szerint-serti-az-emberi-jogokat-az-atlathatosaginak-nevezett-torveny","timestamp":"2025. június. 04. 09:39","title":"Az Európa Tanács szerint sérti az emberi jogokat az átláthatóságinak nevezett törvény","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb9d1841-3a4f-4d2d-95c3-1dcb1f6e46e0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy sor új funkciót mutatott be az OpenAI a ChatGPT-hez. Ezek elsősorban üzleti alkalmazásban lehetnek hasznosak, így a munkát könnyíthetik meg – a kutatástól az értekezletek rögzítéséig és leiratozásáig.","shortLead":"Egy sor új funkciót mutatott be az OpenAI a ChatGPT-hez. Ezek elsősorban üzleti alkalmazásban lehetnek hasznosak...","id":"20250605_openai-chatgpt-mesterseges-intelligencia-uj-funkciok-uzleti-felhasznalok-felhoszolgaltatasok-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb9d1841-3a4f-4d2d-95c3-1dcb1f6e46e0.jpg","index":0,"item":"29fdeeb1-0221-4f04-a0cc-087408f250fc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_openai-chatgpt-mesterseges-intelligencia-uj-funkciok-uzleti-felhasznalok-felhoszolgaltatasok-kutatas","timestamp":"2025. június. 05. 10:03","title":"A munkáját még nem veszik el, de sokkal könnyebbé teszik a ChatGPT újdonságai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az elmúlt hetek légi balesetei arra késztették az Európai Bizottságot, hogy emlékeztessen a közelmúltban hozott uniós repülésbiztonsági irányelvekre, és fontolóra vegye újak bevezetését. Az osztrák Kurier szerint az utóbbi hónapok repülőgép-szerencsétlenségei fényében manapság sokan a megalapozottnál jóval nagyobb félelmekkel szállnak repülőre, jóllehet az utasszállító repülőgépek továbbra is a legbiztonságosabb közlekedési eszköznek számítanak szerte a világon.
Ez a szabályozás felváltaná a kormányközi egyezményeket, és alkalmazása az Európai Unió egészében egységesen kötelező lenne.
2002. szeptemberben kezdte meg tevékenységét az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA), azzal a megbízatással, hogy ellenőrzést gyakoroljon a polgári repülés technikai és környezetvédelmi biztonsága felett. Az EU kizárólagos joga a repülőgéptípusok, repülőgép-alkatrészek és kiegészítő felszerelések biztonsági és környezetvédelmi tanúsítványának kibocsátása. Az egyes légi járművek forgalomba helyezését és a légi közlekedési társaságok működését az illetékes tagállami hatóságok engedélyezik, az EASA felügyelete mellett.
Az EASA hatáskörét szélesítené most a Bizottság úgy, hogy kiszűrhető és megakadályozható legyen a nem biztonságos repülők üzemeltetése, függetlenül attól, hogy azok uniós vagy az unión kívüli társaságok flottájába tartoznak. (Ilyen szabályozást alkalmaz az USA is.) A javaslat, amelyet Jacques Barrot közlekedési biztos, a Bizottság alelnöke ősszel terjeszt elő, azt is tartalmazza, hogy az EASA a repülő személyzet képesítését is ellenőrizhesse.
Repülési tilalom Iljusinokra
Oroszországban biztonsági okokból repülési tilalmat rendeltek el az összes nagy távolságra repülő Iljusin 96-300-as jelű utasszállító repülőgépre. Az orosz elnöknek egy Il-96-os műszaki hibája miatt a hónapban korábban másik gépre kellett átszállnia finnországi útján. Az orosz Aeroflot légitársaság azt közölte, hogy a rendelkezés nyomán néhány kanadai, amerikai, vietnami, kínai és dél-koreai járatát törölnie kell. Az Aeroflot jelenleg 6 repülőgépet használ ezekből az Iljusin típusokból. További hét ezekből az Iljusin típusokból kisebb hazai repülőtársaságok tulajdonában van, így egy az orosz elnöki légiflottát üzemeltető GTK Rosszija szállítócégnél. Az orosz közlekedési minisztérium közleménye szerint augusztusban több meghibásodás is történt ezeknél a típusoknál, legtöbb esetben a fékberendezésekben.
A Bizottság még ez év elején javaslatot tett a standard szint alatti biztonságot nyújtó társaságok feketelistára helyezéséről. Az elképzelés már a Tanács és az Európai Parlament asztalán van, megvitatásra. Amennyiben jóváhagyólag visszakerül a Bizottsághoz, a testület közreműködik egy egységes kritériumrendszer megalkotásában, aminek alapján a légi fuvarozókat minősíteni fogják.
Az utasok pontosabb tájékoztatása érdekében a Bizottság azt is előírná: alvállalkozói szolgáltatás esetén az utas előzetesen értesüljön arról, hogy melyik légitársaság fogja őt szállítani.
Fokoznák az EU-tagok repülőtereit használó, nem uniós gépek biztonságosságának ellenőrzését, ugyanakkor technikai segítséget is ad a Bizottság az érintett országoknak ahhoz, hogy eleget tudjanak tenni a nemzetközi biztonsági előírásoknak, kötelezettségeknek. Fejlesztik az információ-cserét és a riasztás rendszerét is.
Az Európai Bizottság közleményében kimondja: a repülésbiztonság globális kérdés, ezért az EU fokozza részvételét a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet tevékenységében annak érdekében, hogy a szigorú európai előírások nemzetközivé váljanak.
Közel 1,9 milliárd légi utasból 450-en haltak meg (Oldaltörés)
Az osztrák Kurier szerint az utóbbi hónapok repülőgép-szerencsétlenségei fényében manapság sokan a megalapozottnál jóval nagyobb félelmekkel szállnak repülőre, jóllehet az utasszállító repülőgépek továbbra is a legbiztonságosabb közlekedési eszköznek számítanak szerte a világon. Tavaly például a világ személyszállító repülőgépei már közel 1,9 milliárd utast szállítottak, ám közülük mindössze 450-en haltak meg repülőgépek lezuhanásakor. Statisztikailag ez azt jelenti, hogy egy átlagutasnak jóval több mint egymilliószor kell repülőre ülnie ahhoz, hogy esetlegesen egy repülőgép-katasztrófa áldozatává váljon. A repülőgép-szerencsétlenségtől való félelem alapján az sem megoldás, ha valaki nem ül repülőre, és ki sem mozdul a lakásából. Ez ugyanis - statisztikailag - jóval veszélyesebb lehet, mint a repülés. A Kurier emlékeztetett arra, hogy a 60 év feletti osztrákok közül már 4 évvel ezelőtt több mint 1000-en haltak meg a saját lakásukban különböző balesetekben.
Az osztrák napilap az IATA nemzetközi repülésügyi szervezet adataira hivatkozva arról tájékoztatta olvasóit, hogy 1956-ban még csak 77 millió utast szállítottak a repülőgépek, és abban az évben 802-en haltak meg repülőgép-szerencsétlenségben. Miközben az utasforgalom közel 50 év alatt folyamatosan növekedett, és tavaly már 1,887 milliárdra nőtt, a gépek lezuhanása következtében életüket vesztettek száma csökkent. A légi utasok közül 1972-ben 2378-an, 1985-ben 2012-en, 1996-ban pedig 1828-an haltak meg utasszállítók lezuhanása következtében. (Idén 13 utasszállító zuhant le, és ezekben a balesetekben 573-an haltak meg.)
A Kurier felhívta a figyelmet arra, hogy a charter-járatok a statisztikai összesítések alapján veszélyesebbnek minősíthetőek a menetrend szerinti járatok gépeinél. Ez utóbbiak teszik ki az utasszállító járatok mintegy 60 százalékát, ám az összes balesetnek kevesebb mint a harmada történik ezekkel a gépekkel. A Lufthansa gépei például 1970 óta több mint 7,3 milliószor emelkedtek a levegőbe, és mindössze három olyan balesetet szenvedtek, amelyek halálos áldozatokkal jártak. Ennek alapján 1 millió felszállásra számítva 0,19 a halálos balesetek veszélyességi mérőszáma ennél a légitársaságnál, míg a British Airwaysnél 0,22, az United Airlinesnál 0,37, vagy az Air France-nál 0,55.
Az osztrák lap a legfontosabb európai légitársaságok közül listát közölt azokról, amelyek gépeivel 1970 óta nem történt halálos áldozattal járó baleset. (Közöttük vannak olyanok, amelyeket csak jóval 1970 után alapítottak.) A listán a következő társaságokat nevezték meg az airsafe.com internetes honlapra hivatkozva: Aer Lingus, Air Berlin, Air Europe, Air Malta, Ausrian Airlines, Britannia, dba, Easyjet, Eurowings/Germanwings, Finnair, Icelandair, LTU, Maersk, Meridiana, Onur Air, Pegasus, Ryanair, Sabena, Spanair, Transaero, Transavia, Tyrolean Airways, Ukraine International, Virgin Atlantic.
A korábbi jelentésekkel ellentétben mégsem került elő a szerencsétlenül járt ciprusi utasszállító repülőgép hangrögzítő berendezése - közölte kedden a görög polgári repülésellenőrző hatóság elnöke.
Kosztasz Karamanlisz görög miniszterelnök meneszti az ország polgári repülésügyi hatóságának vezetőit, mert állítólag késedelmesen foglalkoztak a ciprusi Helios légitársaság múlt hét végi katasztrófáját megelőző problémákkal.
Egy pilóta képesítésű, ám utaskísérőként dolgozó férfi és a barátnője próbálta megmenteni a lezuhanástól a ciprusi utasszállító gépet, amely vasárnap csapódott egy dombnak a görög főváros közelében.
A Malév hazahozza azokat a Cipruson rekedt magyarokat, akik nem tudtak a Helios légitársaság gépével utazni a társaság Boeing 737-es utasszállító repülőgépének vasárnapi tragédiája miatt.