A legdrágább cuccokat elvileg a legdrágább bevásárló utcák üzleteiben lehet megvenni. Ha valaki procc holmikra vágyik, egy kis utazgatással olyan helyen találhatja magát, ahol ilyesmikre van kereslet, s van ehhez illő kínálat is. Némi vizsgálódás után arra jutottunk, hogy a következő helyekre érdemes annak elmennie, aki a mondén világ szokásai szerint akar vásárolni.
1. Avenue Montaigne és Champs Elysèes, Párizs
2. Via Monte Napoleone, Via della Spiga és Galleria Vittorio Emanuele, Milánó
3. Bahnhofstrasse, Zürich
4. Bond Street, London
5. Rodeo Drive, Beverly Hills
6. Fifth Avenue, New York
7. Ginza, Tokió
8. Avinguda Diagonal, Barcelona
9. Magnificent Mile, Chicago
10. Laugavegur, Reykjavík
De nem elégedtünk meg ennyivel, hanem össze is szedtünk egy csokorra való birtokolnivalót, amelyet aki a magánleltárában tudhat, igazán vagyonos embernek mondhatja magát. Különösen, ha van pénze e javak megtartására, használatára vagy elfogyasztására.
Kincs e sziget (Oldaltörés)
Ballast Key privát sziget. Végtelen nyugalom pár tízmillióért © Broker Associate |
A gazdag embernek először is megfelelő helyen kell laknia. Erre például nagyon alkalmas egy romantikus fekvésű magánsziget. A Ballast Key nevű „hajóroncs” zátony például kiváló erre. Florida legdélebbi pontjától, Key Westtől valamivel nyugatra az Atlanti-óceánon fekvő földdarab a trópusi nappal, fehér homokos partjával, pálmafáival, ezüstös tengeri madaraival oly távol van a civilizációtól, s mégis oly közel. A hely egy XVII. Században elsüllyedt hajó roncsáról kapta a nevét, amelynek vasból készített ballasztjai szerteszóródtak a sziget déli partja mentén.
Hogy ne legyen teljes a robinsoni hangulat a hozzávetőleg 13 hektáros földdarabon, arról több dolog is gondoskodik. Először is egy rövid motorcsónak vagy helikopter úttal elérhető Key West kikötője. Másrészt a főépületben található lakosztály minden kényelemmel fel van szerelve (az csak ráadás, hogy a napkelte és a napnyugat otthonról figyelhető), s emellett további öt hálószoba áll még rendelkezésre. A vendégeknek azonban egy külön három hálószobás épület áll a rendelkezésükre. A helyi gondnok természetesen a megérkezésig mindent készenlétben tart, ha a tulajdonosnak esetleg időnként egy másik rezidenciájában volna kedve tartózkodni.
A Ballast Key tulajdonosa közel ötven évig ugyan az a személy volt, aki azonban most hajlandó lenne némi ellenérték fejében megválni tőle. Akinek van pár tízmillió dollárja vagy eurója ilyen célra, ne habozzon.
Öreg ital, nem vén ital (Oldaltörés)
Louis XIII de Rémy Martin cognac. Churchill is imádta © Rémy Martin |
A megfelelő alkalmakhoz a megfelelő embereknek megfelelő ital kell. Christian Dior, Elton John vagy épen II. Erzsébet angol királynő, vagy éppenséggel a néhai Winston Churchill ezzel az itallal ünnepelte nagynéha, ha volt mit. Bár e felsorolásban az angolok dominálnak, a szóban forgó ital a Louis XIII de Rémy Martin cognac. Minden bizonnyal ez a jelenleg piacon lévő legdrágább ital. (Most itt ne számítsuk azokat az árverésen elért irreálisan magas árakat, amikor különösen borokat befektetési céllal vásárolnak üzletemberek.)
Rémy Martin, aki XIII. Lajos francia király pincemestere volt kezdte el alkalmazni azt az eljárást, amelynek eredményeként e nemes ital előáll. Először is csak Grande Champagne-ból származó ép szőlőszemek adhatják az alapanyagot. Az ital keverése csak olyan párlatokból (eaux de vie) történhet, amelyek némelyike több mint száz éves. Ezután a keverék úgynevezett tiercon-okba kerül, amelyek tulajdonképpen párszáz éves hordók. Az érési idő további évtizedeket igényel. Ha a pincemesterek késznek ítélik limitált szériában készülő Baccarat kristály üvegekbe töltik, amelyeket egy speciális, a felnyitott üveg lezárására alkalmas gyémántcsiszolású kristálydugaszt is megóvják a véletlen behatásoktól, amelyek kárt tehetnének e valóságos kincsben. Akinek van mintegy 15 ezer eurója (durván 3,8 millió forintja), az ebben a kiszerelésben hazavihet belőle egy palackkal.
Egymillió dolláros bérlet (Oldaltörés)
Dassault Falcon privát jet. Jöhetnek a bérletesek © Dassault |
Bérlettel utazni megéri, mer gazdaságos. Különösen ott, ahol közlekedési szövetségek jöttek létre, s a passzussal bármilyen közlekedési eszközre fel lehet szállni, s nem kell félni az ellenőröktől. Azonban akad még így is kivétel. Ez pedig nem más, mint a Blue Star Jets közlekedési szolgálat. A bérletesek tulajdonképpen 50 ezer, 100 ezer, 250 ezer, 500 ezer vagy 1 millió dolláros debit kártyát váltanak, amelyről aztán a rendelkezésükre bocsátott privát jetek fedélzetén tett utazásaikkal lefogyasztják a betett összeget. Ráadásul szemben a BKV-val a Blue Star megengedi, hogy a bérletet engedményezzék, azaz használhassák a családtagok, barátok vagy üzlettársak is.
Azon kívül, hogy az így utazók megszabadulnak a magánrepülőgép tartásának nem kicsiny költségétől (az egyik legnépszerűbb típus, a Dassault Falcon 2000EX például 25 millió dollárba, több mint 5 milliárd forintba kerül), mindössze öt órával igényük bejelentése után már a fedélzetre is szállhatnak, s bemondhatják a kapitánynak az útirányt. A Blues Star hálózata jelenleg ötezer olyan repülőtérrel tart kapcsolatot a világon, ahol fogadják a magángépeket is.
Ez a szekrény nem szerény (Oldaltörés)
Badminton Cabinet Firenzéből. Interdiszciplináris csoda © Christie's |
Ki gondolná, hogy van olyan őrült, aki ugyan azért a pénzért szekrényt vesz, ahelyett, hogy privát jetet szerezne magának. II. Hans-Adam Lichtenstein hercege aligha gondolta magát bolondnak, amikor 36662106 (igen több mint 36 millió) dollárt fizetett egy Badminton Cabinetért a Christie’s aukciósháznál. A vásárlást a herceg nevében Dr Johan Kraeftner, a bécsi Liechtenstein Múzeum igazgatója bonyolította le. A szekrény a múzeum XVII. Századi gyűjteményének fődarabja lesz, amely köré egész kiállítást kíván felépíteni a múzeum, s így a gyűjtemény értéke jelentősen megnövekszik. Ha jól számoltak, akkor többel, mint a befektetett pénz.
A Badminton Cabinet attól olyan értékes, mert kombinálja a bútorkészítés és az építészet művészi elemeit a szobrászattal és a festészettel, s így egyedi mesterdarabok jönnek létre. Alapanyaga ébenfa, amit bronz és pietra dura díszítések egészítenek ki, s lapis, lazuli, agát, szicíliai vörös és zöld jáspis valamint kalcedon berakások tesznek teljessé. A szekrényt Henry Somerset, Beaufort harmadik főhercege rendelte meg a Firenzei Nagyhercegség hivatalos műhelyétől, amely a Foggini család felügyelete alatt 1720 és 1732 között készítette el.
Ruha ez még egyáltalán (Oldaltörés)
Samantha Mumba ötmillió dolláros ruhája. Plusz 25 milliót értek az ékszerek © AP |
A gazdag ember kénytelen drága ruhában járni, hiszen elvárják tőle. Vannak árak azonban, amelyek még a milliárdosok zsebét is égetik. De mit tehetnek, fizetnek, ha egy megfelelő darabot akarnak magukra húzni. Manolo Blahnik például a menyasszonyi cipőknek kéri meg leginkább az árát (meg az arát, hogy vegye rá apját az extra kiadásra). A legköltségesebb darab, amelyet eddig az aranykezű cipész kínált azonban egy krokodilbőr női csizma. Párját Blahnik New York-i butikjában 14 ezer dollárért lehet megvásárolni.
Ennyiért már öltönyt is lehet venni! – kiálthatnak fel csalódott felháborodottsággal némelyek, s igazuk van. A legolcsóbb Kiton öltönyt – nápolyi szabók remekét – már koszos 6 ezer dollárért el lehet vinni, hacsak nem kér az ügyfél valami különlegeset. Például tiszta vikuna gyapúból készült szövetet, s más extrákat, mert akkor az ár elérheti akár a 30 ezer dollárt (azaz több mint 6 millió forintot). Az Arzano műhelyben készült Kiton öltönyök esetében azonban már az alapmodelleknél is garantálják a szövet 14 mikronos szálvastagságát.
Vannak azonban, akik az angol szabászokhoz ragaszkodnak. Például Károly walesi herceg, aki Anderson & Sheppard üzletében varrat. Náluk már a belépő ár csak 3500 dollár (több mint 700 ezer forint), de ha az úr 100 százalék kasmírt kér, akkor a végösszeg felmehet 5700 dollárig is. Királyi.
De az így kifizetett összeg csak aprópénz ahhoz képest, amibe Samantha Mumba énekesnő ruhája került, amiben a Pókember II. 2004-es bemutatóján jelent meg. A Scott Henshall által kreált csoda viselője 3000 gyémánttal kirakott pókhálóba burkolódzott. A ruha értékét 5 millió a kiegészítésként viselt ékszerekét további 25 millió fontra becsülték, így a művésznő mintegy 11 milliárd forintnyi drágakövet mutatott be szexi testén.
Az idő pénz (Oldaltörés)
Chopard Ice Cube karóra. Időtlen darab © Chopard |
Milliárdoséknál drágán mérik az időt. Jó pár, szinte kizárólag svájci óragyár vagy francia ékszerészeti cég kínál olyan szerkezeteket, amelyeket a közönséges földi halandók inkább tennének páncélszekrények mélyére, semmint csuklójukra csatolnák. Persze, ha valakinek az ingujja alól előkandikál az egymillió dolláros Blancpain órája, tiszteletet ébreszt maga iránt, feltéve, ha a másik is ismeri a viselt darab jelentőségét.
Magyarországon mind a mai napig a schafhauseni órák becsülete áll a legmagasabban. Az ott működő IWC cég valóban elképesztő darabok előállítására képes. Ha valakinek futja rá, akkor például választhatja a reneszánsz zseni tiszteletére tervezett Da Vinci Chronograph sorozat limitált kiadású darabjait, amelyek 18 karátos rózsaaranyból, zafírüveggel, s természetesen kézzel gyártott szerkezettel készülnek.
A karórák között azonban a csúcsot a Chopard érte el „Super Ice Cube” névre keresztelt modelljével. Ez a „jég kocka” ugyanis 66,16 karátnyi gyémánttal, összesen 1897 darab briliánssal és 288 trapéz vágású kővel van borítva, s középpontjában egy 16 lapra csiszolt gyémánt foglal helyet. A Super Ice Cube női modell, amelynek legalább ötvenféle változata van, némelyek nem csak gyémánt, hanem más drágakőberakásokat is viselnek. S persze a férfiak számára is kialakították a megfelelő megjelenésű „jégdarabokat”. A költség mintegy 1 millió euró, nagyjából 250 millió forint.
Guruló milliók (Oldaltörés)
MV Augusta F4 1000/ 1+1. Adrenalin löket © MV Augusta |
Ahogy a nők szívét a gyémántok, úgy a férfiakét az autók és a motorok dobogtatják meg igazán. A milliomosok játékszerei elsősorban az olasz gyártók mesterdarabjai. A Benelli Tirnado, a Ducati 999R és mindenek előtt az MV Augusta Brutale sorozata (az valahol 19 ezer euró körül található) és a legendás, és a Ferrari által tervezett F4 1000 s/ 1+1, amely 22 ezer eurós, 5m5 millió forintos árával igazán jutányos darabnak számít. Ha valaki nem játszani, hanem villogni akar, akkor jobban teszi, ha chopperre ül. Ez másfajta élvezet, nem a sebesség miatt felszabaduló adrenalin számít, hanem a motorozás nyújtotta végtelen szabadságérzés. Nem is beszélve róla, hogy a legjobb nők mágnesként vonzódnak a legjobb motorokhoz. Ha valakinek van valamivel több mint 60 ezer dollárja, akkor nyugodt szívvel meglátogathatja az Orange Country Choppers üzletét New York mellett, s kap egy egyedi gyártású (műszaki megoldástól függően) OCC Custom Rigid vagy Softail Choppert. Persze egyedi kívánságokat is teljesítenek, de akkor a számla már közelíti a 100 ezer dollárt, azaz a 25 millió forintot. Mivel ezek a gépek műtárgynak is megteszik, egy ilyen befektetés igazán megtérülőnek látszik.
Rädenergie BMW. Ár- és útfekvés kérdése © Rädenergie |
A négykerekűekkel kicsit más a helyzet. Ott már régóta tudott, hogy a McLaren F1 a világ legdrágább utcai forgalomra is kész kocsija. Ára nagyjából 1 millió euró, s ha valaki kicsit drágábban akarná adni a saját portékáját, bizonyosan néhány új, a Forma 1-ből átvett műszaki megoldással még feljebb tornásznák a számla végösszegét. Vele legfeljebb a svéd limitált szériákat gyártó Konigsegg CC veheti fel a versenyt. Vagy valamelyik tuningműhely terméke, amely látszólag ismert márkájú autókat alakítanak át csekély mértékben, de a különbség a számla végösszegén nagyon is látszik. A McLaren például a Mercedes-Benz SLR-t szerkesztette át úgy, hogy a megszokott kvázi alá egy kvázi F1-es versenykocsit rejtett. Az ár azonban így is csak félmillió euró. A Rädenergie tuningműhely valami hasonlót követett el egy 3-as BMW-vel. Tessék választani.
Ha elúsznak a milliók (Oldaltörés)
Pelarus, a 140 millió dolláros jacht. Fedélzeti tengeralattjáróval © Lürssen |
A gazdagok imádják a hajókázást. A londoni Harrods áruház tulajdonosa, Mohamed Al Fayed például 18 millió fontot fizetett 208 láb hosszú Sokar nevű jachtjáért. Bernie Ecclestone, a Forma 1 ura Petera nevű 198 lábas hajója 20 millió fontba került. A legnagyobb magánkézben lévő luxushajó a Mipos – amelynek tulajdonosáról semmi biztosat nem lehet tudni – pedig ennek a sokszorosába. A 139 méter hosszú és 23,5 méter széles cirkáló 12250 bruttóregisztertonna vízkiszorítású, 5 méteres merülésű hajónak nyolc fedélzetén 82 szobája, összesen 8000 négyzetméternyi lakótere és 3 ezer négyzetméternyi fedélzete van. Két 6500 kliowatt (8770 LE) teljesítményű motorjával 21 kilométeres óránkénti sebességre képes.
A Mipost 1999-ben ugyanaz a Brémai hajógyár, a Lürssen építette, amely az orosz olajmilliárdos Roman Abramovics 377 lábas (115 méteres) jachtját, a Pelarust. Az orosz 140 millió dollárt fizetett Al Seik Modhassan szaudi milliárdosnak a 2002-ben épült cirkálóért, amelyet aztán azonnal el is küldött Barcelonába, hogy az igényeinek megfelelően építsék át.
Egyéb csodák (Oldaltörés)
Picasso: Fiú pipával. Az ára is jól fest © millionaire.com |
Még hosszasan lehetne sorolni, hogy a milliomosok és milliárdosok világában mi számíthat jó ajándéknak, vagy vételnek. Abramovics például a Chelsea futballcsapatának tulajdonosaként nyilván legalább annyira örül egy új és nagyszerű játékos megszerzésének, mint futurisztikus úszó palotájának. S persze beszélhettünk volna még a világ legnagyobb drágaköveiről, vagy Picasso Fiú pipával című képéről, amelyért több mint 104 millió dollárt adtak. De a világ csodái végtelenek. Aki megtalálja a saját környezetében ezeket, tudni fogja – különösen, így karácsony tájékán –, hogy ezeknél nincs semmi drágább.