Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f77069b2-9c54-494c-87cd-4d3e2cd001c1","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Régóta ígérgetik a híd felújítását, de egyelőre inkább csak sebességmérőket telepítenek.","shortLead":"Régóta ígérgetik a híd felújítását, de egyelőre inkább csak sebességmérőket telepítenek.","id":"20250102_gubacsi-hid-vonatok-sebessegkorlatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f77069b2-9c54-494c-87cd-4d3e2cd001c1.jpg","index":0,"item":"55b56e1c-07fc-48e2-9f8d-e2daa86a0719","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_gubacsi-hid-vonatok-sebessegkorlatozas","timestamp":"2025. január. 02. 11:39","title":"Annyira rozoga a Gubacsi híd, hogy csak 5 kilométer per órás sebességgel mehetnek át rajta a vonatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Számos változással szembesülnek mától a korábbi Vodafone, DIGI és minDigTV Prémium ügyfelei, mostantól mindent a One felületein kell intézni. Van azonban némi csavar a dologban – mutatjuk, mire kell figyelnie ezentúl.","shortLead":"Számos változással szembesülnek mától a korábbi Vodafone, DIGI és minDigTV Prémium ügyfelei, mostantól mindent a One...","id":"20250102_vodafone-digi-antenna-hungaria-egyesules-one-magyarorszag-ugyintezes-informaciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590.jpg","index":0,"item":"7282ceab-49b7-45fc-ae75-0ec6a5f0eaa8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_vodafone-digi-antenna-hungaria-egyesules-one-magyarorszag-ugyintezes-informaciok","timestamp":"2025. január. 02. 08:51","title":"Véget ért a nagy leállás, One lett a Vodafone-ból és a Digiből – így intézheti az ügyeit ezentúl (videó)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4e7770c-06ba-40f7-8361-84a5355da09f","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"2025 elején közel hetven új nyilvános EV-töltőt adnak át Magyarországon, ebből több mint félszáz uniós forrásból létesül, miután lejár az EU-s töltőtelepítési pályázatok első körének teljesítési határideje. Majd pár hónapra rá már a második körben vállalt töltőket kell üzembe helyezni. Összesen öt kör van, 2026 végéig tartó átadásokkal. Közben mozgásban van a magyar pályázat is, ami 2028-as átadásokkal folytathatja a megkezdett utat, ez a projekt a vidéki vakfoltokra telepítene töltőket, egyelőre harmincöt településre, de a pályázat kiírói végül több mint 100 helyszínnel számolnak.","shortLead":"2025 elején közel hetven új nyilvános EV-töltőt adnak át Magyarországon, ebből több mint félszáz uniós forrásból...","id":"20250102_elektromos-autozas-magyarorszag-nyilvanos-toltoallomasok-telepites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4e7770c-06ba-40f7-8361-84a5355da09f.jpg","index":0,"item":"d53e25ae-67e5-48fd-8968-4ae5cc3bb4d4","keywords":null,"link":"/360/20250102_elektromos-autozas-magyarorszag-nyilvanos-toltoallomasok-telepites","timestamp":"2025. január. 02. 12:30","title":"Jön a nagy földindulás: így szórják tele az országot e-autó töltőállomásokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2708150-50f8-4572-a15d-a64fb31006a9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Maseratinál például közel 80 százalékos volt a visszaesés. ","shortLead":"A Maseratinál például közel 80 százalékos volt a visszaesés. ","id":"20250103_Az-otvenes-evek-szintjere-zuhantak-vissza-a-Fiat-csoport-szamai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2708150-50f8-4572-a15d-a64fb31006a9.jpg","index":0,"item":"cf50444a-2da7-429d-98b1-fbabd0674483","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_Az-otvenes-evek-szintjere-zuhantak-vissza-a-Fiat-csoport-szamai","timestamp":"2025. január. 03. 14:32","title":"Az ötvenes évek szintjére zuhantak vissza a Fiat-csoport olasz számai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fbf4d01-8e9a-415c-992d-7b50e3700734","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már a magyar felhasználóknál is megjelenik a Disney+ figyelmeztetése arról, hogy többé nem lehet egy háztartáson kívüli személlyel megosztani az előfizetést. ","shortLead":"Már a magyar felhasználóknál is megjelenik a Disney+ figyelmeztetése arról, hogy többé nem lehet egy háztartáson kívüli...","id":"20250103_disney-plus-streaming-platform-jelszomegosztas-tiltas-uzenet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fbf4d01-8e9a-415c-992d-7b50e3700734.jpg","index":0,"item":"73753386-372f-4a59-9402-edb68a205cf1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_disney-plus-streaming-platform-jelszomegosztas-tiltas-uzenet","timestamp":"2025. január. 03. 12:33","title":"Ennyi volt: a magyarokat is elérte a Disney+ jelszómegosztás-tiltása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d133cb51-c7fb-456b-8d96-967e295fa717","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Oroszország függetlenedne a nyugati technológiától, ezért saját játékkonzolokat kínálna. Moszkva állítja, nem csak a Tetris fut majd rajtuk.","shortLead":"Oroszország függetlenedne a nyugati technológiától, ezért saját játékkonzolokat kínálna. Moszkva állítja, nem csak...","id":"20250102_orosz-jatekkonzol-nyugati-technologia-szankcio-fog-play","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d133cb51-c7fb-456b-8d96-967e295fa717.jpg","index":0,"item":"2aad3014-3625-4693-8ccc-e4c7993159de","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_orosz-jatekkonzol-nyugati-technologia-szankcio-fog-play","timestamp":"2025. január. 02. 10:33","title":"Saját játékkonzolokat fejleszt Oroszország, fotón mutatjuk az egyiket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"840fd48e-cdf3-4f94-8406-86fa6cb95ea3","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A nyolcemeletes plázában sokan voltak, amikor tűz ütött ki egy étteremben. Az emberek a tetőre menekültek.","shortLead":"A nyolcemeletes plázában sokan voltak, amikor tűz ütött ki egy étteremben. Az emberek a tetőre menekültek.","id":"20250103_Kigyulladt-egy-bevasarlokozpont-Del-Koreaban-tobben-az-epuletben-rekedtek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/840fd48e-cdf3-4f94-8406-86fa6cb95ea3.jpg","index":0,"item":"5d178653-8f41-418a-b9d2-f369c1bb75f4","keywords":null,"link":"/vilag/20250103_Kigyulladt-egy-bevasarlokozpont-Del-Koreaban-tobben-az-epuletben-rekedtek","timestamp":"2025. január. 03. 10:49","title":"Kigyulladt egy bevásárlóközpont Dél-Koreában, többen az épületben rekedtek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4693626b-d175-4e8e-9023-4de5eac30257","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Teslát ugyanattól a társaságtól vették bérbe, mint a New Orleans-i gázolásos merénylethez használtat. A hatóságok vizsgálják, hogy lehet-e összefüggés a két eset között. ","shortLead":"A Teslát ugyanattól a társaságtól vették bérbe, mint a New Orleans-i gázolásos merénylethez használtat. A hatóságok...","id":"20250102_tesla-cybertruck-trump-hotel-las-vegas-robbanas-tuzijatek-rendorseg-fbi-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4693626b-d175-4e8e-9023-4de5eac30257.jpg","index":0,"item":"b17988e3-1b44-4e61-8816-3d2db2c77a6c","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_tesla-cybertruck-trump-hotel-las-vegas-robbanas-tuzijatek-rendorseg-fbi-nyomozas","timestamp":"2025. január. 02. 06:37","title":"Tűzijátékok és gáztartályok voltak a vegasi Trump Hotel előtt felrobbant Cybertruckban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A világon minden második eladott fényképezőgép, minden harmadik klímaberendezés és minden negyedik televíziókészülék Kínából származik. Az ország gazdasági felemelkedésének következményei közvetlenül érezhetőek lesznek életünkben. És ez még csak a kezdet: a népköztársaság útban van a világhatalom felé, először gazdaságilag, majd utána politikailag és katonailag.
A világpiaci árak, legyen szó az olajról vagy más nyersanyagokról, az égig emelkednek. Fogyasztók, munkavállalók vagy igazgatók – mindnyájan erősebben és erősebben fogjuk érezni a kínai gazdasági fellendülés minden hatását, mint eddig.
A Kína, a nagy falat című könyv szerzője, Wolfgang Hirn 1954-ben született. Tübingában tanult közgazdaságtant és politikai tudományokat. Később a Kölner Stadtanzeiger és a Wirtschaftswoche munkatársa volt. 1986 óta rendszeresen jár Kínába; az alábbiakban az ő könyvéből olvashatnak szemelvényeket.
A világgazdaság és a nemzetközi politika korszakos átalakulásának küszöbén állunk. Kína, az óriási birodalom visszatérőben van a világhatalomhoz – előbb gazdaságilag, utána elkerülhetetlenül politikailag és katonailag is. Az emberiség történetében először lehetünk a szemtanúi egy valamikori világhatalom újjászületésének. Kína, amely a XVIII. századig a világ élenjáró országai közé tartozott, évszázadunk első felében a világgazdaság (egyik) meghatározó tényezője lesz. E felemelkedés következményeit a saját bőrén fogja érezni minden fogyasztó, munkavállaló és menedzser, éljen bárhol a világon.
Miért emelkedik az olaj és a gabona ára? Miért van hiány acélból? Miért nő a munkanélküliség a nyugati ipari országokban? Miért lesz az ózonlyuk nagyobb? Miért nő a háborús feszültség Közép-Ázsiában és a Csendes-óceán térségében? A válasz mindig ugyanaz: nem csak, de elsősorban Kína miatt.
Jóllehet sok, vágyai beteljesülését kívánó – elsősorban amerikai - apokaliptikus próféta évek óta a posztkommunista rendszer összeomlását jósolja, ezzel szemben Kína gazdasága egyre erősebb lesz. Kína több ezer éves múltra visszatekintő kereskedő-ország. A kínaiak tehetséges kereskedők, akiknek megreformált hazájukban végre szabad azt tenniük, amit mindig is legszívesebben csináltak: pénzt keresni.
A kis nagy ember, Teng Hsziao-ping hatalomátvétele, 1978 óta Kína reformprogramjával a kapitalizmus felé vett irányt. Peking utcáin, ahol ma Audik, BMW-k és Volkswagenek hemzsegnek, nem olyan régen még lovas kocsik és kerékpárok közlekedtek. A sanghaji Bund-sétányon Pudong felé nézve szántóföldek és parasztházak helyett ma százával nőnek ki a mocsaras talajból a felhőkarcolók. A horizont olyan, mint Manhattané. A változások üteme lélegzetállító. Ilyen patetikusan kell kifejezni: a világtörténelemben ehhez hasonló nem volt. Még sohasem jutott el ilyen nagy nép, ilyen óriási ország a világgazdaságba ilyen gyorsan.
Természetesen ennek az utolérési versenynek vannak hátulütői. Nincs sem regionális, sem szociális egyenlőség, a bankrendszer válságban van, az állami vállalatok versenyképtelenek. A kormány azonban tudatában van a problémáknak, és megpróbálja – eddig tiszteletre méltó sikerrel – egyenesben tartani a kocsit. Biztosan előfordul még majd, hogy a növekedés üteme lassul, de középtávon – és ebben minden Kína-szakértő egyetért - a népköztársaság növekedési rátája évente 7-8 százalék lesz.
A további növekedés ilyen kilátásai és az ezzel járó gyors pénzmegtérülések a népköztársaságban történő beruházásra ösztönzi azoknak a kínaiaknak a tízezreit, akik elvégezték az Amerika elitegyetemeket, és a Szilícium-völgyben sikert aratott vállalkozóként hazatérnének. Ugyanez áll a tengerentúli, elsősorban hongkongi és tajvani, gazdag kínaiakra, akik készek dollármilliárdjaikat Kínában befektetni. A tőkének, a tudásnak, a nagy számban rendelkezésre álló olcsó munkaerőnek és az óriási piacnak ez az egyedülálló keveréke a világ minden más országáénál virágzóbbá teszi a kínai gazdaságot.
Már most látszik, hogy Kína a világ műhelyévé válik. Majdnem kimeríthetetlen, olcsó munkaerejével – 7–800 millió kínai hajlandó napi két dollárért dolgozni – az óriásbirodalom egyre több külföldi céget vonz, amelyek onnan látják el nagy hazai piacukat, és egyre többet szállítanak a világpiacra is.
A termelés (és a munkahelyek) az Egyesült Államok, Japán és Európa kárára történő áthelyezése ezért még gyakoribb lesz, s az említett országokban feltartóztathatatlanul folytatódni fog az ipar leépülése és a tömeges munkanélküliség.
A gyakori feltételezésekkel szemben nem csak cipőt és textilárut állítanak elő a kínaiak, hanem egyre inkább chipeket, számítógépeket és mobilokat is. Kína átalakulóban van a csúcstechnika országává, amely már űrhajósokat tud küldeni a világűrbe, és arra készül, hogy vezető szerepe legyen a biotechnikában is. És nem csak a külföldi multik használják Kínát meghosszabbított karukként, hanem globálisan tevékenykedő kínai konszernek is keletkeznek. Mint ötven évvel ezelőtt a japán Sony & Co. és húsz éve a dél-koreai Samsung & Co., most Kínában készülnek a globális szereplők az indító állásban a világpiacok meghódítására, és – nemsokára - tekintélyes német cégek felvásárlására. Ezeket a ma még névtelen senkiknek a nevét Nyugaton alig ismeri valaki, de hamarosan megismerjük majd a Huaweiket, Lenovókat és a Haiereket. Agresszívebbek és hatalmasabbak lesznek, mint a Sonyk és a Samsungok.
Kína szédítő felemelkedésének súlyos következményei lesznek a világ számára, és nemcsak kedvezőek. A környezetszennyezés drámai méretekben nőni fog, és nem áll meg Kína határain. Az ország motorizációja például észrevehetően növelni fogja a széndioxid-kibocsátást, és az ózonlyuk tovább fog nőni.
És mivel az 1,3 milliárdos népnek élelmezési és energiaellátási problémái vannak, egyre több gabonát, gázt és olajt kell importálnia. Ezek ára ezért a világpiacon robbanásszerűen nőni kezd majd – akárcsak a többi nyersanyagé, amelyekből Kínának az iparosítás folytatása következtében óriási mennyiségben lesz szüksége.
Kína és az USA konfliktusa előre programozható (Oldaltörés)
A feszült energiahelyzetnek geopolitikai dimenziói vannak: Kínának az energiahordozókban gazdag régiók iránt erősebben (kell) érdeklődnie, a határai közelében a Dél-kínai-tenger és Közép-Ázsia térségében, de a Közel-Keleten is. Az összeütközések – különösen az Egyesült Államokkal – programozhatók.
A következő évtizedekben alapvetően Kína és az Egyesült Államok viszonya fogja meghatározni a világpolitikát. Kína gazdasági erejénél fogva a külpolitikai hatalmi tényező szerepkörére tart igényt. Az eddig inkább elszigetelődő Kína erősebben be fog beavatkozni a nemzetközi politikába, az Egyesült Nemzetek szervezetében fontosabb szerepet játszik majd, és a második világhatalom lesz az Egyesült Államok mellett. A világbéke szempontjából a 21. században döntő lesz, hogy a világ két leghatalmasabb állama miként jön ki egymással – együttműködnek vagy szemben állnak egymással.
Kína arcai
Nyugaton nem sok ember számol a kínai gazdasági felemelkedés ezen következményeiről és kihívásairól. Kína-képük többnyire elavult és távol áll a valóságtól. A tömegtájékoztatás kevéssé járul hozzá a felvilágosításhoz, túl gyakran csak a régi előítéleteket szócsövéül szolgál. Igen, a kínaiak (Délen) kígyókat és egyéb egzotikus állatokat esznek, a földre köpnek, és a hatalmasok sok halálos ítélet végrehajtását engedélyezik. Igen, ez Kína egyik oldala, a számunkra érthetetlen, rútabb oldala.
Wofgang Hirn a másik oldalt, a dinamikust, a világmegváltoztatót mutatja be ebben a könyvben anélkül, hogy a várható, a világot alapjaiban felforgató változások ismertetésével félelmet akarna kelteni. Célja inkább az, hogy felébressze és ösztönözze Európa-centrikus és Amerikára összpontosító olvasóit, hogy alaposabban tanulmányozzák a születő világhatalmat.
Kína márciusban vagy áprilisban befejezi az első szupravezetéses Tokamak típusú kísérleti fúziós reaktor építését, s a tervek szerint júliusban vagy augusztusban üzembe is állítja saját mesterséges napját.
A Jiangling Landwind kínai terepjáró töréstesztjének gyalázatos eredménye megrengette a világsajtót. A ma még gyatra minőségű autók azonban pár éven belül komoly versenytársai lesznek az európai, az amerikai és az ázsiai autógyártóknak. A legmerészebb elképzelések szerint 2020-ra Kína a világ vezető autógyártójává válik. Hamarosan az autónkon is ez áll majd: Made in China.
A kínai gazdaság tavaly az utolsó negyedévben 9,9 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest, és ezzel a tavalyi évi átlagos GDP-növekedés is 9,9 százalékos lett változatlan áron – abszolút értékben a bruttó hazai termék 18,232 billió jüant (2,261 billió dollár) ért el – közölték a kínai statisztikai hivatalban szerdán, kissé fölfelé igazítva a január elsején közölt, 9,8 százalékos éves becslést.
Alig négy éven belül Kína a világ harmadik legnagyobb piaca lehet a gyógyászati termékek területén. Ez a piac azonban nagyban eltér a világcégek által megszokottaktól, melyek gyakran zavarba esnek a zűrzavaros helyzet láttán.