szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A világ legnagyobb utasszállító repülőgépe, az Airbus A380 pénteken landolt először a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren.

Levegőben az óriás
© AP
A Toulouse-ból érkező A380 MSN007-as járatát a hármas kifutópályáján a Roissy repülőtér kétszáz dolgozója, 250 díszvendég és száz újságíró fogadta.
 
Az A380 Toulouse-ból mindennap végez próbarepüléseket, de első párizsi landolása szimbolikus jelleggel bír - jelentette ki Louis Gallois, az Airbus elnök-vezérigazgatója. Frankfurt, Washington, Los Angeles, valamint a világ 45 repülőtere után itt az idő, hogy a gép felfedezze a Charles de Gaulle-t is, hiszen az Air France lesz az új Airbus első európai üzemeltetője 2009-től kezdve - tette hozzá. A francia légitársaság 12-öt rendelt az óriás utasszállító repülőgépből.
 
2011-re több mint 70 repülőtér lesz majd képes A380-asok fogadására. Párizsban vasárnapig végzik el az új gépen a szokásos reptéri teszteket: utasok és csomagok be- illetve kiszállítása, ételszállítás, üzemanyag-feltöltés. Minderre 89 perc áll a szolgáltatók rendelkezésére.
 
Jövő nyártól kezdve a Roissy repülőtér 2E és 2F terminálja folyamatosan és egyszerre lesz képes hat A380-ast fogadni és tesztelni.
 
A párizsi premiert követően az A380 ázsiai-csendes-óceáni térségbeli bemutatkozó túrájának első állomása Narita (Japán) lesz. Itt június 4-6. között tartózkodik majd, június 6-8. között  Sydney (Ausztrália) látja vendégül, és a túra Tajpejben (Tajvan) fejeződik majd be június 8-10. között.
 
Az A380 nemrégiben fejezte be sikeresnek bizonyult indiai útját, ahol Új- Delhiben és Mumbaiban is járt. További tervbe vett úti céljai között szerepel Észak-Amerika, a Közel-Kelet, Kína, és egy másik ázsiai-csendes-óceáni út is. A látogatások a gép sima szolgálatba állását szolgálják.
 
Az Airbus egyidejűleg az első vásárlójának szánt repülőgéppel is jól áll: a  Singapore Airlinesnak szánt A380-as festése május 2-án befejeződött Hamburgban, az első gépeket októberben adják át a megrendelőknek.  A soron következő gépek, melyeket rendre a Singapore Airlines, az Emirates Airlines és a Qantas kap majd, szintén menetrend szerint készülnek. Az Air France 2009 nyarán veheti át az első A380-ast.
 
A korábbi modelleknél tisztább, "zöldebb", csendesebb és ötletesebben megtervezett A380-as új mérföldköve a légi közlekedésnek és a környezet védelmének egyaránt. Üzemanyag-hatékonysága egy utasra számítva egy kis személyautóéval vetekszik; jelenleg - és nagy valószínűséggel még egy jó ideig - a legcsendesebb nagy utasszállító; rövidebb fel- és leszállópályát igényel; a repülések számának emelése nélkül lesz képes növelni az utaslétszámot; ideális megoldás lehet a túlterhelt repülőterek számára; jellemzően 525 utasnak nyújt majd mindhárom osztályán eddig példa nélküli komfortot, de a charterjáratokon egyszerre több, mint nyolcszáz utas foglalhat majd helyet.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Az Aeroflot az Airbus mellett döntött

Orosz sajtójelentések szerint nem csak az dőlt el, hogy az Aeroflot orosz légitársaság 22 Airbus A350-es gépet vásárol, hanem 10 gépet lízingel is a nyugat-európai repülőgépgyártó A330-200 jelzésű modelljeiből.

MTI Karrier

Tízezer munkahely veszélyben: sztrájkkal fenyegetőznek az Airbusnál

Az Airbus nyugat-európai repülőgépgyártó konzorcium szakszervezetei Brüsszelben "közös platformot" hoztak létre, hogy együttesen reagálhassanak a cégvezetés költségcsökkentő tervére, amely félelmeik szerint akár 10 ezer munkahely megszüntetésével is járhat. A szakszervezeti vezetők sztrájkokat is kilátásba helyeztek.

MTI Karrier

Több mint 20 ezer Airbus-alkalmazott tüntet

Munkahelyük lehetséges elvesztése miatt dolgozók ezrei tartottak tiltakozó gyűléseket az Airbusokat szerelő EADS repülőgépgyártó konszern németországi üzemegységeiben. Egyes sajtójelentések szerint több mint 24 ezren tiltakoztak, az EADS összesen 28 ezer embert foglalkoztat Németországban.