szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A szerb kormány döntése nyomán több hónapos késéssel kezdik el építeni a magyar határtól Nyugat-Szerbiába vezető Horgos-Pozega autópályát.

A szerb kabinet három hónappal tolta ki azt a határidőt, ameddig a megbízott Alpina osztrák cég vezette konzorciumnak be kell szereznie a teljes építkezésre szóló bankgaranciát. Ennek március 31-ig kellett volna megtörténnie, s ha nem módosítanak a határidőn, akkor a szerződés érvényét veszítette volna.

Az Alpina a Deutsche Bankot kereste meg, s az vállalta is a bankgarancia megadását, de csak az év végére. A konzorcium ekkor azt kérte, hogy április 1-én elkezdhesse a munkálatokat, amelyeket ebben az évben teljes mértékben maga finanszíroz. Ebbe - a konstrukció bizonytalansága miatt - a szerb kormány nem egyezett bele, bár Vojiszlav Kostunica miniszterelnök és a mögötte álló miniszterek nagyon pártolták.

A három hónapos határidő-meghosszabbítást a koncesszió birtokosa elfogadta, s a Deutsche Bank is ígéretet tett rá, hogy a módosított határidőre kidolgozza a hitelkonstrukciót.

Az új pálya összességében mintegy 350 kilométer hosszú lesz, amelyből már kész van egy 90 kilométeres, Belgrád és Újvidék közti szakasz. Meg kell még építeni az M5-ös végpontjától, a horgosi határátkelőtől Újvidékig tartó, 118 kilométeres bal pályát, valamint a teljes, Belgrád és Pozega közti, 148 kilométeres pályát.

A tervet rengeteg bírálat érte Szerbiában. Sokan azért kritizálják, mert az autópálya "a semmibe", Nyugat-Szerbia egy kevéssé fejlett körzetébe vezet. Szerintük a Szerbiát észak-déli irányban átszelő autópályát kellene befejezni, tehát a Horgos-Belgrád szakasz mellett elkészíteni a Nistől a déli határig tartó részt is. Ennek hiányában ugyanis Szerbia hamarosan megszűnhet fontos európai tranzitútvonal lenni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!