szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Négyből három tanár érzi úgy, hogy semmi nem ösztönzi tevékenységének javítására, a tanulók tanteremben tanúsított rossz magaviselete pedig öt iskolából háromban akasztja meg az órák menetét - derül ki az Európai Bizottság támogatásával elkészített új OECD-jelentésből.

Ján Figel, az Európai Unió oktatásért, képzésért, kultúráért és ifjúságért felelős biztosa a jelentést kommentálva leszögezte, hogy becslések szerint az unióban 6,25 millió tanár dolgozik, akiknek a hatóságoktól megkapható minden segítségre szükségük van ahhoz, hogy a gyorsan változó iskolai környezetben a megfelelő típusú oktatási módot biztosíthassák. "Ehhez a politikai döntéshozóknak határozottan el kell kötelezniük magukat a pedagógusok támogatása mellett, nem pusztán képzésük, de munkakörnyezetük jobbá tételében is" - emelte ki a szlovák biztos.

A jelentés alapja egy új nemzetközi tanítási-tanulási felmérés, a TALIS, amely első ízben ismertet nemzetközi szinten összehasonlítható adatokat az iskolákban tanító pedagógusok munkakörülményeiről, 23 államban végzett kutatás alapján.

Angel Gurría, a világ legfejlettebb ipari országait tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) főtitkára a kutatással kapcsolatban hangsúlyozta, hogy ösztönözni kell a tanárokat a jobb teljesítményre. A jelentésből egyebek között kiderül, hogy Ausztráliában, Belgiumban, Írországban és Norvégiában a tanárok több mint 90 százaléka nem vár jutalmat munkája minőségének javításáért (Magyarországon 69 százalék).

Észtországban, Olaszországban, Szlovákiában és Spanyolországban a középiskola alsóbb évfolyamain tanítók több mint 70 százaléka dolgozik olyan iskolában, ahol érzésük szerint az osztályteremben folyó rendzavarás akadályozza a tanítás folyamatát (Magyarországon 68 százalék).

A tanárok a felmérés szerint a tanóra idejének átlagosan 13 százalékát fordítják fegyelmezésre. A rendzavaráson kívül mindazonáltal más tényezők is hátráltatják az oktatást: az igazolatlan hiányzások (átlagosa 46 százalék), a tanóráról való késések (39 százalék), vulgarizmus és káromkodás (37), illetve a tanulótársak megfélemlítése vagy szóbeli bántalmazása (35).

A jelentés készítői azt vonták le a legfontosabb tanulságként, hogy az oktatási hatóságoknak hathatósabb ösztönzőket kell biztosítaniuk a tanárok számára. Számos országban egyáltalán nincs vagy csak nagyon érintőleges a kapcsolat a tanárok teljesítményének értékelése, illetve az általuk kapott jutalmak és elismerés között - mutattak rá a kutatók.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Karrier

A közoktatási törvény módosítását kezdeményezi az SZDSZ

Megszűnnének a nyolcosztályos gimnáziumok jelenlegi formájukban, át kellene szervezniük tevékenységüket, és bővülne a nem szakrendszerű oktatás eddigi rendszere a többcélú oktatási intézményekben - áll a közoktatási törvény módosítását célzó legújabb szabad demokrata indítványban.

MTI Itthon

Bokros: világszínvonalú oktatásra van szükség

Az MDF nem pusztán európai színvonalú, hanem világszínvonalú oktatást szeretne, s nem csupán Magyarországon, hanem Európa más országaiban is - mondta Bokros Lajos, az MDF európai parlamenti listavezetője szombaton Budapesten sajtótájékoztatón.

MTI Itthon

Sztrájkolnak a diákok a pécsi Gandhi gimnáziumban

Ülősztrájkot tartanak kedden a pécsi Gandhi Közalapítványi Gimnázium és Kollégium diákjai, akik az intézmény leváltott igazgatója mellett protestálnak - írta keddi számában a Népszabadság és a Magyar Nemzet.

Schmidt Mária Vélemény

Schmidt Mária: Tabuk közé zárt Európa

A jelenlegi világválság többek között rávilágít Nyugat-Európa strukturális bajaira is: a mesterségesen felduzzasztott, hitelből finanszírozott fogyasztás visszaesését nincs mivel pótolni, az öreg kontinens lakói túlságosan is elkényelmesedtek, a munka nem igazán lelkesíti őket, az iskolákból kikerült fiatalok képzetlenek, megfigyelhető az értékek elbizonytalanodása - ezek persze általánosítások, de a fő trendek kiolvashatók belőlük.

MTI Tech

Schwarzenegger: "tankönyv helyett internetet"

Tankönyv helyett online tananyagból tanuljanak a diákok - terjesztette elő tervét Arnold Schwarzenegger kaliforniai kormányzó a gyerekek korszerű oktatásán kívül a könyvkiadás tetemes költségének megtakarítását is szem előtt tartva.

MTI Karrier

Befolyásolja a férfi-női szerepek kialakulását az iskolai teljesítmény

Az iskolai tanulmányok során növekszik a fiúk és lányok közti teljesítménybeli különbség az olvasás és a számolás területén - derült ki PISA-adatok és a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) iskolai felméréseinek kedden nyilvánosságra hozott értékeléséből.