Változó arab rend

Ugrás az ismeretlenbe a nyugati katonai beavatkozás a líbiai polgárháborúba, de az egyik utolsó kísérletnek is tekinthető az arab világ feletti befolyás megőrzésére.

Változó arab rend

Meglepő volt, ahogy hosszas nemzetközi vacillálás után az ENSZ Biztonsági Tanácsa (BT) ripsz-ropsz meghozta a döntést a líbiai légtértilalmi övezetről. A nekilendülést magyarázhatja, hogy Moammer Kadhafi ezredes erői már Bengázit fenyegették, a kilőtt tankok roncsai a felkelők fővárosától alig néhány kilométerre füstölögtek. Az amerikai, francia és brit támadások a líbiai légierőt és a légelhárító rendszereket tették tönkre, az akció első fázisa – mint az utóbbi évtized nyugati, illetve főként amerikai katonai beavatkozásai, így az iraki és az afganisztáni invázió esetében – most is simán ment.

AP/ Raphael Martinez

 A folytatás viszont többismeretlenes egyenletre hasonlít, az akció mozgatórugói legalább annyira sokrétűek és bizonytalanok, mint a várható következmények. Kadhafi szárazföldi ereje, különösen a tüzérsége ép maradt, jó részét lakott területekre menekítették, élőpajzsként használva a lakosságot, így a nyugati gépek jelentős civil áldozatok nélkül aligha bombázhatják. Kérdés, a lázadók képesek lesznek-e újjászervezni magukat, és külső segítség nélkül legyőzni a 41 éve regnáló diktátort. Kadhafi kemény ellenfél, nyilván arra játszik, hogy elhúzza a háborút, és esélyt teremtsen a tárgyalásos rendezésre.

Sok múlik azon, hogy támogatói mennyire hűek a líbiai vezérhez. A nagy túlélő és manipulátor hírében álló ezredes az évek során mindig más és más potentátjaival végeztette el a piszkos munkát, legszűkebb környezetében mindenkinek a kezéhez vér tapad. Arra is ügyel, hogy üzleti, ideológiai és politikai rivalizálással ossza meg belső körét. A tőle függő elit az esetleges ellenzéki leszámolástól félve tarthat ki mellette. De a túlélés reménye – ha nem is a diktátor legszűkebb környezetében – arra ösztönözhet, hogy puccsot hajtsanak végre ellene, francia politikai körökben ez a kívánság el is hangzott. Musza Kusza líbiai külügyminiszter állítólag már nyíltan bírálta a tripoli vezetést a lázadókkal szembeni fellépés miatt.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy miközben az ENSZ BT határozata a polgári lakosság védelme érdekében engedélyezte a katonai fellépést, Párizsban, Londonban és Washingtonban kvázi rezsimváltásról beszélnek. De ha az ezredes nem bukik meg, akkor a nyugati beavatkozás kudarc lesz, különösen, ha Kadhafi a polgári lakosságon áll bosszút – amivel nyíltan fenyegetőzik is. Vajon a Nyugat rászánja-e magát a határozottabb beavatkozásra, amihez láthatóan nem fűlik a foga?

Győzelmi mámor Bengáziban
AP/ Anja Niedringhaus

 Sőt még a légtérzárlat, illetve Kadhafi szárazföldi erőinek sakkban tartása sem garantált hosszabb távon. A gazdasági válság miatt Franciaország és Nagy-Britannia a védelmi kiadások csökkentésére készül, márpedig a líbiai légtér ellenőrzése heti 150 millió dollárt emészt fel. Az USA sem szívesen bonyolódna bele Irak és Afganisztán után újabb katonai konfliktusba, ráadásul szintén faragni akar – öt év alatt 78 milliárd dollárt – a hadikiadásokon. Kedden már arról is éles vita alakult ki a NATO-ban, hogy ki vezesse a katonai hadműveleteket, amelyek irányításától Washington szabadulni akar. Az akció ráadásul elhúzódhat. A NATO folyamatos szerbiai bombázását például Szlobodan Milosevics elnök 1999-ben hat hétig bírta, és csak akkor vonta ki erőit Koszovóból, holott a Nyugat arra számított, hogy napok alatt beadja a derekát.

A zsákutca lehetőségét Mike Mullen, az amerikai vezérkari főnökök egyesített bizottságának elnöke is elismerte. Könnyen lehet, hogy Líbia kettészakad, és a frontvonalak megmerevednek a Kadhafi által ellenőrzött nyugati és az ellenzéki irányítás alatt álló keleti országrészek között. Az amerikaiak és az európaiak számára szerencsés esetben az ország középső részén lévő kőolajmezők a lázadók kezén maradnak, és az esetleges átmeneti nyugalomban újra megindulhat az olajexport Európa felé.

Bár nem világos a hosszabb távú stratégia, a nyugati hatalmakat morális okok is vezethették, amikor a beavatkozás mellett döntöttek. Ha Kadhafi eltiporja a felkelést, a bosszú alighanem sokak életébe kerül. A légtérzárlat támogatói emlékeztettek például az 1995-ös boszniai és az 1994-es ruandai mészárlásokra, amikor későn, illetve egyáltalán nem avatkoztak be a nagyhatalmak. Nicolas Sarkozy francia elnök, a beavatkozás motorja talán azt is feledtetni akarta, hogy Párizs – az európai hatalmak közül nem egyedüliként – támogatta az arab despotákat.

A nyugati katonai beavatkozás általánosabb üzenetet is hordoz. A helyükön lévő térségbeli uralkodók és elnökök saját hatalmukat féltve nem szívesen látnák Kadhafi kikényszerített távozását, de az arab közvélemény a felkelések melletti nyugati kiállásként értékelheti a líbiai ellenzék támogatását. Ez a kettősség lehet amögött is, hogy az Arab Liga kezdetben támogatta a légtérzárlatot, pár nap múlva viszont már igyekezett visszatáncolni. A Nyugat eddig nem foglalt határozottan állást a három hónapja kezdődött arab forradalmak kérdésében – őrlődve a stabilitáshoz és a biztonságos olajszállításokhoz kötődő érdeke, valamint a demokratikus elvek között –, most aztán egyértelműen a változás mellett tette le a garast.

A katonai fellépés kétélű fegyver. Ha a Nyugat a líbiai felkelőknek segít, felmerül a kérdés, beavatkozik-e például Jemenben, ahol a líbiaihoz hasonló káosz kezd kialakulni. Vagy Bahreinben, ahol a szaúdi katonai bevonulás révén ugyancsak jelentős szerephez jutottak a külföldi fegyverek – csak éppen a felkelés leverése érdekében. Az eddig kizárólag belső indíttatásból, alulról szerveződő arab tiltakozások, felkelések, forradalmak már nem függetlenek a külső katonai erőktől és politikai befolyástól.

A Nyugat talán felismerte, hogy el kell engednie az évtizedekig támogatott zsarnokok kezét, hogy befolyását vagy annak egy részét megőrizze az újonnan alakult kormányoknál. A modernizáció, a távközlés és a média, a globalizáció és az iszlamizáció főként a fiatalok körében olyan kritikus tömeget hozott létre, amely elemi erővel tört a felszínre, megrengetve a gyarmati uralom után, az 1950-es években kialakult közel-keleti hatalmi viszonyokat. Ezt a régi rendet a Nyugat – elsősorban az USA – hat évtizeden át irányítani tudta, viszonylagos békét és nyugalmat teremtve posztkolonialista érdekszférájában. Az akár évek alatt kialakuló új arab világban azonban a nyugati befolyás minden bizonnyal gyengülésnek indul, Washington stabilizáló szerepe mérséklődik.

A Kadhafi elleni háborúval a Nyugat kockázatos játszmába kezdett. Galvanizálhatja például az eddig viszonylag békés algériai elégedetlenkedőket – diákokat, rendőröket, közalkalmazottakat, értelmiségieket –, akikhez a minap országszerte százezer imám csatlakozott. Algéria Líbiánál is nagyobb kőolaj- és földgázszállítója Európának, bármilyen esetleges zavargás vagy felkelés komoly gondokat okozhat a vén kontinensnek is. De az igazi kérdés az, hogy Szaúd-Arábia meg tudja-e őrizni társadalmi békéjét a forrongó környezetben. Ha nem, akkor a legnagyobb kőolaj-exportáló ország felfordulása az egész világra kihathat.

A politikai-gazdasági érdekek és a morális elvek valamiféle eredőjeként kialakuló nyugati politikát erőteljesen bírálta Kína és Oroszország. Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnök – lényegében Kadhafi szavait megismételve – a középkori keresztes hadjáratokra mozgósító felhívásokhoz hasonlította az ENSZ BT határozatát, amely a kormányfő kijelentését bíráló Dmitrij Medvegyev államfő szerint viszont összességében az orosz helyzetértékelést is tükrözi. Moszkva és Peking amúgy tartózkodott a líbiai beavatkozást lehetővé tevő BT-határozat megszavazásakor. Nyilvánvaló, hogy mindkét ország vezetői több közönségnek játszanak egyszerre: nem akarják magukra haragítani a helyükön lévő uralkodókat, de az arab utcát sem. Kína kőolajimportjának fele tavaly a térségből érkezett, ahol gazdasági befolyása is egyre jelentősebb, de diplomáciai súlya kisebb, katonai szerepet pedig egyáltalán nem vállal. A Nyugat katonai fellépése erre az ellentmondásra is emlékeztetheti Kínát.

KERESZTES IMRE