Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Az ötös lottón nem volt telitalálat, de még egy négyessel is hazavihet több mint 3 milliót.","shortLead":"Az ötös lottón nem volt telitalálat, de még egy négyessel is hazavihet több mint 3 milliót.","id":"20241228_szerencsejatek-otos-lotto-nyeroszamok-sorsolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40.jpg","index":0,"item":"dc626b56-468e-4091-af5b-dc0f82c2af8a","keywords":null,"link":"/elet/20241228_szerencsejatek-otos-lotto-nyeroszamok-sorsolas","timestamp":"2024. december. 28. 20:25","title":"Megvolt a lottósorsolás, tizenöt szerencsésnek bőven megtérült a karácsony","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb700a7d-f4ec-4b86-aed3-481f21c22f92","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint 2030-ra legalább 600 ezer asztmás megbetegedésért tehetők majd felelőssé a mesterséges intelligenciát futtató adatközpontok, a közegészségügyi kiadások pedig jelentős mértékben emelkednek meg majd emiatt.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint 2030-ra legalább 600 ezer asztmás megbetegedésért tehetők majd felelőssé a mesterséges...","id":"20241227_mesterseges-intelligencia-adatozpont-egeszsegugyi-hatas-karosanyag-kibocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb700a7d-f4ec-4b86-aed3-481f21c22f92.jpg","index":0,"item":"51a4cd6c-49ea-458d-957c-49e8814cbe8f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_mesterseges-intelligencia-adatozpont-egeszsegugyi-hatas-karosanyag-kibocsatas","timestamp":"2024. december. 27. 14:03","title":"Aki jót akar magának, meg úgy mindenkinek, az egyelőre inkább kerülje a mesterséges intelligencia használatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0883932-7671-4881-bcfc-fc947780abfd","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Az 1914-ben épült ház már régóta üresen állt – legalábbis papíron.","shortLead":"Az 1914-ben épült ház már régóta üresen állt – legalábbis papíron.","id":"20241228_Csufos-veget-ert-a-Doors-altal-vilaghiresse-tett-Morrison-Hotel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0883932-7671-4881-bcfc-fc947780abfd.jpg","index":0,"item":"210a0950-bff8-4db1-ba0f-cf067b6af7ba","keywords":null,"link":"/kultura/20241228_Csufos-veget-ert-a-Doors-altal-vilaghiresse-tett-Morrison-Hotel","timestamp":"2024. december. 28. 21:44","title":"Csúfos véget ért a Doors által világhírűvé tett Morrison Hotel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"409ec168-5e84-47bb-9c1e-b13b5f781474","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A digitális média és a streaming megjelenése akár mindörökre el is törölhette volna az unalmat, azonban ennek éppen az ellenkezője történt – állítják kanadai kutatók.","shortLead":"A digitális média és a streaming megjelenése akár mindörökre el is törölhette volna az unalmat, azonban ennek éppen...","id":"20241228_digtalis-media-szorakoztato-szolgaltatasok-unatkozas-unalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/409ec168-5e84-47bb-9c1e-b13b5f781474.jpg","index":0,"item":"7614bd31-d4ea-4134-baa8-0ae1e8ffee5b","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_digtalis-media-szorakoztato-szolgaltatasok-unatkozas-unalom","timestamp":"2024. december. 28. 12:03","title":"Ömlenek ránk a filmek, a sorozatok, a zenék, és mégis többet unatkozik az emberiség, mint eddig bármikor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki vezető a miniszterelnökre. A kérdés már csak az, kitarthat-e a lendület a következő választásig, és a NER-gépezet nagyágyúival is felveszi-e a versenyt Magyar Péter. HVG-Ténytár.","shortLead":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki...","id":"20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35.jpg","index":0,"item":"a652f0f5-3aae-4142-8408-cb668d8337c1","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","timestamp":"2024. december. 27. 09:30","title":"Magyar kontra Orbán: Lassult a Tisza áradása, de így van esély rá, hogy 2026-ban megelőzze a Fideszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d5d1b24-6bc8-4044-bfaf-6fabdfd87d29","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TIME magazin az év 200 legjobb találmányát felvonultató listáján a divatiparral kapcsolatos innovációk is helyet kaptak. A fenntarthatóság egyre fontosabbá válik az iparágban.","shortLead":"A TIME magazin az év 200 legjobb találmányát felvonultató listáján a divatiparral kapcsolatos innovációk is helyet...","id":"20241227_2024-legjobb-talalmanyai-divatipar-fenntartahato-bor-mesterseges-intelligencia-hasznlatruha-okologiai-labnyom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d5d1b24-6bc8-4044-bfaf-6fabdfd87d29.jpg","index":0,"item":"25cbfda1-c73c-4a40-a885-cf79288117ee","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_2024-legjobb-talalmanyai-divatipar-fenntartahato-bor-mesterseges-intelligencia-hasznlatruha-okologiai-labnyom","timestamp":"2024. december. 27. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: kiszámított valóság, zöld luxusbőr, könnyebb bevásárlás a neten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31cad66b-1f88-4343-83d0-155b5505f6dc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az okostelefonokba rejtett számítástechnikát használják fel egy rugalmas, a testen viselhető tapasz által gyűjtött egészségügyi adatok elemzésére, beleértve a szívritmuszavart, a köhögést és az esést.","shortLead":"Az okostelefonokba rejtett számítástechnikát használják fel egy rugalmas, a testen viselhető tapasz által gyűjtött...","id":"20241227_okostapasz-edge-computing-egeszsegugyi-ertekek-problemak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31cad66b-1f88-4343-83d0-155b5505f6dc.jpg","index":0,"item":"423ed220-84f2-4fa7-9d06-b7a42a6797f1","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_okostapasz-edge-computing-egeszsegugyi-ertekek-problemak","timestamp":"2024. december. 27. 20:03","title":"Nem kell szerver, nem kell felhő: helyben jelzi a betegségeket, problémákat ez a tapasz – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b7cdbc2-6c95-49a1-88e2-d33c515566c0","c_author":"Németh András","category":"elet","description":"Svájci otthonában meghalt Ake Gustafson, a Tetra Pak kartondobozok feltalálója. A 101 évet élt svéd mérnök annyira elégedett volt az általa készített csomagolóanyaggal, hogy Chatel.st-Denis-i házát is ezzel szigetelte.","shortLead":"Svájci otthonában meghalt Ake Gustafson, a Tetra Pak kartondobozok feltalálója. A 101 évet élt svéd mérnök annyira...","id":"20241227_101-evesen-meghalt-a-Tetra-Pak-italoskartonok-feltalaloja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b7cdbc2-6c95-49a1-88e2-d33c515566c0.jpg","index":0,"item":"5094c6fb-e0eb-4695-8140-1504cfd8652b","keywords":null,"link":"/elet/20241227_101-evesen-meghalt-a-Tetra-Pak-italoskartonok-feltalaloja","timestamp":"2024. december. 27. 21:05","title":"101 évesen meghalt a Tetra Pak italoskarton feltalálója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ismét beigazolta az élet, hogy működnek Murphy törvényei: a tajvani Ever Given (Evergreen) nevű óriási konténerszállítót a Szuezi-csatorna azon szakaszán állította keresztbe egy szokatlanul erős széllökés, ahol csak „egy sávon”, azaz felváltva közlekedhetnek az észak, illetve dél felé haladó hajók. A 400 méter hosszú és hatvan méter széles vízijármű megfeneklett, a világ egyik legfontosabb víziútján megállt a forgalom, az olajár pedig megindult felfelé.
Az első hírek szerint áramszünet miatt változtatott irányt a Kínából Rotterdam felé haladó, Panamában bejegyzett, de egy tajvani cég által működtetett Ever Given, ám mostanra kiderült, valószínűleg egy szokatlanul erős széllökés miatt fordult kedden keresztbe a szuperóriás konténerszállítók (ULCS) osztályába tartozó hajó.
Miközben még nincs végleges magyarázat a baleset okára, az már egyértelművé vált, hogy a dugó nem csak pár óráig tart: a helyszínre érkezett kisebb vontatóhajók megpróbálták visszaterelni a megfelelő irányba a kétszázezer tonnás 2018-ban megépült Ever Givent, ám az óriás egyelőre meg sem mozdul.
Remélem nem tart sokáig a baj, de úgy tűnik, az Ever Given nagyon beszorult. Több vontatóhajó próbálja megmozdítani, és elkezdték kotorni is a csatorna fenekét”
– írta a megfeneklett hajó mögött veszteglő hajók egyikének a kapitánya. A helyiek szerint, ha a vontatóhajók nem járnak sikerrel, akkor csak úgy lehet elmozdítani a hajót, ha elkezdik kirakodni a konténereket.
AFP / PLANET LABS
Többnapos szünet?
Az első próbálkozások kudarca után úgy tűnik, hogy határozatlan időre – valószínűleg több napra – bedugult a világ egyik legforgalmasabb víziútja. Mindez azért jelenthet problémát, mert a 151 évvel ezelőtt átadott, közel kétszáz kilométer hosszú, a Vörös-tengert és a Földközi-tenger medencéjét összekötő csatorna bonyolítja le a világ tengeri kereskedelmének tíz százalékát.
Évente mintegy 19 ezer hajó halad át az Egyiptom területén lévő csatornán – ez napi 52 hajót jelent – s mivel a korábbi években befejezett bővítések ellenére még nem lehet két sávban végighaladni a víziút teljes hosszán, az észak, illetve dél felé tartó hajók 10-20 egységből álló konvojokban, felváltva haladnak.
Márpedig a fennakadás pénzbe kerül: a hivatalos útdíj – amiből Egyiptom tavaly 5,6 milliárd dollárt kasszírozott – mellett a hajósok rendesen fizetik a „baksist” is: a Marlboro-csatornaként is ismert útvonalon komoly büntetésekre és késésre számíthatnak azok a kapitányok, akik nem kenik meg a munkásokat, illetve az egyiptomi illetékeseket. A fő „valuta” a kartonszámra kikövetelt cigaretta, de sokszor étellel is fizetnek az áthaladni kívánó hajók kapitányai.
AFP
Sorok a bejáratnál
Az évente 1,2 milliárd tonnás áruforgalmat lebonyolító csatorna bedugulása miatt mindkét bejáratnál feltorlódtak a hajók – ide kattintva megnézheti, mi az aktuális helyzet –, és mivel az Afrika megkerülését kiváltó víziúton halad át az olajszállítmányok tizede is, a minden válsághelyzetre gyorsan reagáló olajár máris megindult felfelé. Igaz, volt is honnan emelkednie, az utóbbi két hétben – a készletek növekedése miatt – 12 százalékkal esett a fekete arany tőzsdei jegyzése.
A Brent típusú olaj ára egy nap alatt három százalékkal emelkedett, s bár a szakértők szerint az Ever Given megfeneklésének a hatása nem lesz tartós, több tényező miatt mégis folytatódhat a drágulás. Az OPEC+ tagországok a jövő héten tanácskoznak majd a májusi kitermelési kvótákról, s közben ahogy nő világszerte a beadott koronavírus-vakcinák száma, úgy tér vissza a bizalom és úgy közlekednek egyre többet az emberek. „Hosszabb távon is mindenképpen érvényesek azok az előrejelzések, amelyek szerint az olajfelhasználás növekedni fog” – idézte a Bloomberg hírügynökség a tartós áremelkedésre számító Will Sungchil Yun olajipari elemzőt.
AFP
Nem ez az első eset, hogy egy megfeneklett, vagy keresztbe fordult hajó miatt fel kellett függeszteni a közlekedést a 200 méter széles és 24 méter mély csatornában. 2014-ben a 324 méteres Colombo Express nevű konténerhajó ment neki a hasonló méretű Maersk Tanjongnak, 2018-ban pedig egy görög tengeri óriás motorja romlott el, s e miatt öt hajó ütközött egymásnak. 2017-ben pedig egy japán szállítóhajó feneklett meg, azt viszont sikerült néhány óra alatt levontatni az akadályról.
A szakértők úgy vélik, a jövőben egyre több hasonló balesetre kell felkészülni, mert a hajók egyre nagyobbak lesznek: a most megfeneklett, több mint ezer konténerrel megrakott, négy futballpálya hosszúságú hajó is akkora, hogy az Atlanti és Csendes-óceánt összekötő Panama-csatornán át sem férne.
Északi esélyek
Egyiptom – ahogy Panama is – a csatorna bővítésével igyekszik megtartani, vagy ha lehet tovább növelni a bevételeket, ám a klímaváltozás és az azzal járó globális felmelegedés miatt folyamatosan nő egy harmadik víziút, az Oroszország északi partjai mentén lévő északi útvonal jelentősége. Míg korábban a Jeges-tenger felszínét az év nagy részében jég borította, most egyre hosszabbak a jégmentes időszakok, és már több olyan konvoj is végigjárta az útvonalat, amelyeket a biztonság kedvéért most még nagyerejű jégtörők kísértek.
A forgalom évről évre ugrásszerűen emelkedik: 2016-2019 között hatszoros volt a növekedés, és tavaly már 20 millió tonnányi áru haladt el a térségben. Az Atlanti és Csendes-óceánt összekötő útvonal komoly vetélytárs lesz, Észak-Európa és Kína között a Szuezi-csatornához képest negyven százalékkal rövidül le az útvonal hossza: Murmanszkból húsz nap alatt lehet elérni Sanghajba az északi vizeken, míg a Szuezi-csatornán keresztül ehhez 37 napra van szükség.
MTI / EPA / Ahmed Saker
Nem most kezdődtek a problémák
Az 1869-ben megnyitott csatorna a kezdetekben csak 8 méter mély és 22 méter széles volt. A Ferdinand Lesseps francia mérnök nevével fémjelzett, Ázsia és Afrika közötti átjárót nem a Sínai-félsziget legszűkebb szakaszán ásták ki, ahol csak 121 kilométeres lett volna a csatorna, hanem az útvonalba belekombináltak három tavat is, így lett végül 193 kilométeres a víziút.
Az első évtizedekben mindennaposak voltak a megfeneklések, 1870 és 1874 között mintegy háromezer ilyen baleset történt. Az első bővítési programot 1876-ban kezdték el, s a sorozatos fejlesztések után 1960-ra érte el a mai átlag szélességet, viszont fél évszázaddal ezelőtt még csak 12 méteres volt a minimális mélység. 1964 után újabb bővítési projektek születtek, ám az 1967-es arab-izraeli háború miatt lezárták a csatornát, és a forgalom csak 1975-ben indult meg újra.
Szomorú magyar emlékek
Hat nappal azután, hogy 1956. október 23-ám kitört a magyar forradalom, Izrael – angol és francia segédlettel – behatolt a Sínai-félszigetre és ezzel kirobbantotta a szuezi válságot. A támadók, akik azért lendültek akcióba, mert Gamal Abdel Nasszer egyiptomi elnök 1956 nyarán államosította a víziutat, arra számítottak, hogy az Egyiptom szövetségesének számító Szovjetunió annyira el lesz foglalva a közép-európai eseményekkel, hogy nem lesz képes odafigyelni, mi történik a Szuezi-csatorna térségében. Ez részben így is történt, Moszkva ugyan fenyegetőzött, ám mindenki számára egyértelmű volt, hogy a kommunista birodalom ezúttal csak blöffölt.
AFP / Aime Touchard
A támadók mégsem jártak sikerrel, az ENSZ mellett ugyanis az USA is elítélte az akciót, így a hadműveletek annak ellenére leálltak november 7-én, hogy az egyiptomi hadsereg nem tudta megállítani az offenzívát. A történészek szerint egyébként a Szovjetunió akkor sem sietett volna határozottabban Egyiptom segítségére, ha nincs a magyar forradalom, és rend lett volna az 1956-ban ugyancsak forrongó Lengyelországban: nemcsak Washington tartotta ugyanis tiszteletben az ellenfél érdekszféráit, hanem Moszkva is.
A szuezi útvonal különlegessége, hogy a Panama-csatornával ellentétben nincsenek zsilipek, hiszen a Vörös-tenger és a Földközi-tenger vízszintje között alig van különbség. Egyébként korábban a hibás számítások miatt nem építették meg a csatornát: már Bonaparte Napóleon francia császárnak is eszébe jutott az ötlet – így próbálta volna meg visszaszorítani a britek világkereskedelemben játszott szerepét – ám akkor még úgy gondolták, hogy a két tenger vízszintje között akár tízméteres is lehet az eltérés.
A forgalom évről évre nőtt, 1870-ben csupán 486 hajó haladt át az útvonalon, a csúcsidőszaknak 1966 számított, amikor a tavalyi 19 ezer helyett több mint 21 ezer vízijármű használta a csatornát. Északi irányban elsősorban olajat, illetve egyéb nyersanyagokat szállítanak a konvojok, míg déli irányban elősorban építőanyagokat, műtrágyát és fémipari termékeket visznek a hajók, s errefelé térnek vissza az Arab (Perzsa)-öbölbe az üres tankerek is.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.