szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Szu-35-ös többször is agresszíven rárepült, kis híján irányíthatatlanná téve a lengyel gépet, amely veszített a magasságából. Az incidens miatt négy NATO-vadászgépet is riasztottak.

Háború Ukrajnában
Több mint ezer napja tart már az orosz-ukrán háború. A frontvonalak mára lényegében befagytak, a konfliktus mégis eszkalálódni látszik, ahogy a háborús felek igyekszenek minél több szövetségest és fegyvert szerezni, illetve több országot bevonni a konfliktusba. De vajon mi lesz döntő: a fegyverszállítmányok, a szankciók, vagy esetleg a béketárgyalások? Meddig tartanak ki az ukránok és meddig tűri az orosz társadalom a veszteségeket? Cikksorozatunkban ezekre a kérdésekre is igyekszünk válaszolni.
Friss cikkek a témában

Veszélyes manőverekkel igyekezett megzavarni egy lengyel NATO-repülőgépet egy orosz vadászgép a Fekete-tenger fölött, nemzetközi légtérben – adta hírül honlapján a román védelmi tárca. A beszámolóban az "elfogta" (intercepted) kifejezést használták a még pénteken történt incidensre, ám a leírás alapján inkább ijesztgetés és veszélyzetetés történt.

Az orosz Szu-35-ös többször is rárepült a lengyel L-410-esre, amely legénységének nehezére esett megtartani az irányítást a gép felett, mivel az orosz harci repülő zavaró turbulenciákat keltett körülöttük manővereivel.

A NATO-tag Lengyelország határőrségének kötelékébe tartozó Turbolet L410-es a román légierővel közösen végzett rutinszerű járőrözést az uniós határvédelmi ügynökség, a Frontex keretein belül, nemzetközi légtérben a román határtól 60 kilométerre keletre, amikor az incidens történt.

Az események miatt riadóztatták a román és a spanyol légirerő két-két készenlétben álló vadászgépét, de végül nem volt szükség a közbelépésükre.

A lengyel legénység higgadtan és profi módon kezelte az orosz pilóta felelőtlen viselkedése miatt kialakult helyzetet - írták, és jelezték: a lengyel pilóták képesek voltak megtartani a gépet, miköben magasságot veszítettek. Végül biztonságban landoltak a Mihail Kogălniceanu reptéren, 13.50-kor. A gépen senkinek nem eset baja.

L-410 Turbolet
Cseh gyártmányú, két légcsavaros, alapvetően rövidtávú szállítórepülőgép, amelyet civil célokra - utas- és teherszállítás - is alkalmaznak, de több ország haderejében is szolgál. Kedvelt típus, mivel viszonylag alacsony fenntartási költségekkel is üzemeltethető, rövid felszállópályákon is használható, és könnyen hozzá lehet alakítani különböző feladatokhoz. Egy Szu-35-össel szemben azonban labdába sem rúghat. A lengyel határőrség 2019-ben rendlet meg be két ilyen gépet, kimondottan megfigyelési feladatokra. Az Aviationist beszerzésről szóló beszámolója alapján a gépeket radarokkal, nagy távolságú megfigyelőrendszerekkel, műholdas adatkapcsolattal, automatikus azonosító rendszerrel szerelték fel, amivel haditengerészeti járőrézésekre is alkalmasak. A két gépet 2020-ban szállították le, 30 millió dolláros árukat teljes mértékben uniós támogatásból finanszírozták, előrevetítve, hogy a Frontex keretein belül is számítanak majd rájuk.

A román védelmi tárca közölte, az ügyet a Frontex-szel és a lengyel hatóságokkal közösen fogják alaposan kivizsgálni. Azt is írták,

teljesen elfogadhatatlan az orosz támadó harci gép agresszív viselkedése egy, pusztán a fekete-tengeri migrációs kockázatok felderítését végző fegyvertelen géppel szemben. Ez az incidens is csak egy újabb példája az Orosz Föderáció provokatív fellépésének.

Borítóképünk illusztráció, rajta egy orosz Szu-35-ös látható, de nem a cikkünkben szereplő gép.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Videón, ahogy az orosz vadászgép nekiütközik az amerikai drónnak

Valóban két orosz vadászgép rontott rá a Fekete-tenger fölött az amerikai drónra, a tervük vélhetően az volt, hogy lespricceljék üzemanyaggal a pilóta nélküli légi járművet, amit egy megalázó gesztusnak szántak volna, csak nem úgy sikerült.