Jeep Renegade menetpróba: "Hinnye, de jó"

"Yee-haw", kiálthana fel az amerikai közönség is, ha ez a dzsip náluk készülne. De nem, ez egy olyan Jeep, amit Európából kapnak majd ők is. A márka legújabb, divatos, amerikai küllemű, de nagyon nem amerikaias viselkedésű kisterepjáróját hozta el magyarországi bemutatóra.

Jeep Renegade menetpróba:

Egy marmonkanna, egy sícipő, egy kevlár bukósisak, némi fakéreg és topográfiai térképek. Ezek elegyéből milyen autót rakna össze valaki? Pontosan ezek az említett tárgyak inspiráltak tervezőket a Jeep Renegade-nél, amely a hobbi terepes piac meglepetés autója lett. 

A modell több szempontból is kiemelten fontos a Fiat-Chrysler-konszern számára. Ez, az első nem Amerikában készült Jeep és ezzel a kisméretű szabadidő-autóval lett teljes (full-line) a márka palettája. Renegade, Compass, Cherokee, Grand Cherokee, Wrangler, Wrangler Unlimited, kész a kör, minden szegmensben van autója a Jeepnek.

A kínálatból mégis a Renegade az, amit talán a legtöbbet láthatunk majd a közeljövőben az utcákon is. A subkompakt hobbiterepesek olyan mértékben vannak divatban, hogy szinte bármelyik gyártó rááll, sikereket tud felmutatni. A Nissan Juke, Opel Mokka, Peugeot 2008-ak tucatjai után viszont ideje a szegmentációnak. A Jeep Renegade pedig a legegyénibb szereplője lett hirtelen ennek a csoportnak. És meglepő módon talán a legjobbja is.

Jeep Renegade - galéria
D.M.

A Renegade esetében sikerült, néhány túlzó részletet leszámítva, játékosan összehozni egy olyan autót, ami a katonai Willys Jeepek vaslemezes egyszerűségét fordítja divatos terepjáróformára. Kicsit persze játék katonás visszahozni a marmonkannák oldalába nyomott X-merevítéseket fő dizájnelemként, vagy „saras” mezőt rakni a fordulatszámmérőre, vagy ráírni, „since 1941” a középkonzolra. Mégis mindez inkább mind jó ötlet, mint erőlködés. A kopogós fekete műanyagokra is rá lehet bólintani, hogy ez itt stílusos, a kapaszkodó is csak a military vonalat erősíti. Kívül-belül valahogy minden részletében működik a dolog.

Persze ilyenkor szokott jönni: „kívül jó, de kár, hogy ennyire amerikai, ahogy mozog. Puha a futómű, pontatlan a kormányzás, hiába nagy, mégsem élénk a motor és rémes a váltó”. Mindez, az általunk tesztel modellben egyáltalán nem volt igaz. A kipróbált Renegade, amelyben egy 2.0 literes 140 lóerős 2.0 MultiJet II dízelmotor dolgozott, természetesen 4x4-es hajtással és hatfokozatú manuális váltóval – igaz néhány tíz kilométert tehettünk meg vele - de rácáfolt minden fenti jellemzőre. Persze a motor nem nagy, de alsó fordulatszámon is könnyedén lendíti a kasznit a 350 Nm-es nyomaték, amely 1750-es fordulattól megvan, a váltó egészen precíz, míg az adaptív futómű feszesen és nem csatahajósan kormányozhatóvá teszi a Renegade-et.

D.M.

Ez darab persze a kézi váltósok közt a csúcs, és egyedül az új kilencgangos (!) automataváltóval ellátott modell kerülhet többe. A választék a hajtásláncokat tekintve kilenctagú: az említett 2.0 literes dízeltől, amely 140 lovas volt, van egy 120 és 170 lovas változat is, az előbbi 4x2-es hajtással is, sőt a dízel fronton a legkisebb szereplő az 1.6 literes Multijet II 120 lóval szintén elsőkerék-hajtású. A benzines palettán felül az 1.4 MultiAir2 170 és 140 lóerős darabok találhatók, valamint a még nem kapható 110 lovas E.troQ motoros elsőkerék-hajtással.

A terepképességeit mondjuk úgy „lájtosan” lehetett tesztelni, a kocsikkal egy mezőgazdasági út szétázott, tankcsapdákkal tarkított két kilométerén kellett átgázolni. Kétségtelen, a manőverre a Renegade piacának nem sok más szereplőjével vállalkozna az ember, a Jeep (legalábbis a 4x4-es) gond nélkül abszolválta.

Az automata 4x4-es hajtási rendszernek ilyenkor kerül előtérbe a négyféle állása: automatikus, hó, homok és sár. (Igazából van egy ötödik is, a „szikla”, ami egyelőre nincs a kínálatban a Trailhawk kivitelben lesz.) Viselkedésében, annyit módosul a jármű, hogy a saras üzemmódban azonnal kikapcsol menetstabilizáló, hagyja egyenként kapaszkodni a kerekeket, és mintha puhábbra váltana a gázpedál is, ami terepen nagyon jól jön, hogy finoman lehessen adagolni. A kocsi rugóútja akár 20 centit is változhat és a független kerékfelfüggesztéseknek köszönhetően ügyesen mozg a dagonyában. Ha pedig kikecmeregtünk a mocsaras részről, egyedi megoldással is bír a Renegade, a hátsó tengely igény szerint lekapcsolható a hajtásról, így csökkentve a fogyasztást közúton.

D.M.

A Renegade-t szépen kitömték infotainment és biztonsági rendszerekkel is. Alap, az 5 colos, illetve a felszereltségi szinttől függően, a 6,5 colos érintőképernyő. Hat légzsák, elektronikus borulásgátlással (ERM) kiegészített menetstabilizáló, valamint tolatókamera, a ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer, adaptív sebességtartó automatika és a sávelhagyásra figyelmeztető berendezést is konfigurálható bele.

Az árlista annyi kiegészítést máris tartalmaz, hogy nincs rajta pont a belépőmodell ára, amely egy Sport felszereltségű szintet jelent és később kerül bevezetésre 110 lóerős, 1.6 literes benzinmotorral.

Jeep

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

Dr. Reiserként írtak bele a Stranger Thingsbe – Paul Reiser a HVG-nek

Dr. Reiserként írtak bele a Stranger Thingsbe – Paul Reiser a HVG-nek

Azokat, akik csak a Stranger Thingsből ismerik, összezavarná, hogy miket művelt a karrierje kezdetén Paul Reiser. Korábbi rajongóit például azzal lepte meg, hogy feltűnt az Aliens gonoszaként. A veterán komikussal pályafutása cikkcakkjairól, Jerry Seinfeldről, Lisa Kudrow-ról és Eddie Murphyről is beszélgettünk. És arról is, miért tartotta hülyeségnek a Jóbarátokat.