szerző:

Minden autós fél tőle, hogy egyszer rossz üzemanyagot tölt az autójába. De mi történik, ha ez tényleg bekövetkezik? Mutatjuk.

Az egyik legalapvetőbb hiba, amit az autós elkövethet, hogy a benzinkúton nem a megfelelő üzemanyagot tölti az autóba. Ehhez bőven elég egy apró figyelmetlenség, amit rosszabb esetben csak akkor veszi észre a sofőr, amikor az autó nem a megszokott módon viselkedik.

©

A Fifth Gear című autós műsor még tavaly december elején készített egy videót arról, mi történik ilyen esetben. A műsorvezető Jon Bentley szerint nem ritka, hogy ilyen "baleset" történik, a felmérések szerint csak Angliában évente több százezer sofőr cseréli fel a töltőpisztolyt, átlag minden hetedik autós. További érdekes adat, hogy a férfiak kétszer gyakrabban követik el ezt a hibát, mint a nők, a leggyakrabban pedig a rendőrök tévesztenek.

A két üzemanyag között az egyik legnagyobb különbség, hogy a benzin gyulladáspontja jóval alacsonyabb, mint a gázolajé. Míg előbbi esetében egy szikra segít elégetni a beinzint a motorban, addig utóbbinál a levegőt sűriti össze annyira a szerkezet, hogy a befecskendezett gázolaj a spontán öngyulladástól ég el, és végez munkát a hengerben. De mi történik pontosan, amikor a dízeles autóba benzin, a benzinesbe pedig gázolaj kerül?

©

A teszt során pont úgy jártak el, ahogy az a valóságban is előfordulhat: a benzines autóban (Ford Escort) még volt egy kevés üzemanyag, amikor 5 liter gázolajat töltöttek rá. Ennek megfelelően az autó simán elindult, ám ahogy a motor elégette az utolsó csepp benzint is, az autó durván rángatni kezdett. Miután azonban ismét benzint töltöttek bele, az autó szinte tökéletesen működött. A teszt végeztével még az autó károsanyag-kibocsátását is megmérték, hogy megnézzék, történt-e bármi baja a katalizátornak, de az autó ezen a teszten is átment.

A folyamatot természetesen fordítva is kiptóbálták. A Vauxhall (nálunk Opel) Astra szinte teljesen kiürült üzemanyagtartályába 5 liter benzint töltöttek, ám az előző esettel ellentétben az autó vígan működött, nem rángatott és nem fulladt le. A károsanyag-kibocsátás tesztjénél már más volt a helyzet, ott ugyanis megállt a motor, és hiába próbálták ráadni a gyújtást, nem indult be. Miután ismét gázolajat töltöttek a tartályba, az autó motorja hol elindult, hol megállt, egészen addig, amíg a benzin ki nem ürült teljesen a tartályból. Miután az autóban ismét csak gázolaj volt, a kocsi újra tökéletesen működött.

A tesztek alapján úgy tűnik, az üzemanyag felcserélése nem feltétlenül jelenti a motor halálát, de az biztos, hogy nem tesz neki jót, pláne akkor, ha gyakran előfordul a dolog. Tanulság: inkább ne kapkodjunk a tankolással, nehogy véletlenül összekeverjük az üzemanyagot. Egyébként sem kell azonnal a töltőállomásra sietni, ha kigyullad az üzemanyagszint-jelző lámpa, az autó ugyanis olyankor még több tíz kilométer megtételére lehet képes. Hogy melyik modell pontosan mennyit mehet még "üres tankkal", azt itt lehet megnézni.

Ha ez hasznos volt, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.