szerző:

Az alábbi eset elég jól szemlélteti, milyen felemás elvek mentén működik a környezetvédelem szlogenje alatt zajló zöld rendszámozás is hazánkban.

Mostanában számos szép terv született az elektromos autók elterjesztésének támogatására, de úgy tűnik, az ördög ezúttal is a részletekben rejlik: az előre nem látható, nem egyszer bürokratikus akadályok miatt még a jól kigondolt programok is félrecsúszhatnak.

©

Legalábbis ezt állítja egy hazai, vállalkozó kedvű autókereskedő, Lendvai Róbert, aki még tavaly gondolt egy merészet, és itthon elsők között vágott bele elektromos autók kölcsönzésének üzletébe. Környezetbarát bérflottájába – BMW i3-asok mellett – vagy 30 Renault Twizy márkájú e-járgányt is csatasorba állított, azzal a számítással, hogy elektromos autó lévén, arra biztosan buknak majd a Budapest látványosságait mobilan bejárni akaró turisták.

Nem elég zöld ez a Twizy?

Mára több mint 20 ezer darabot adtak el a Renault által 2012-ben bemutatott járműből. A kevesebb mint féltonnás tömeggel mérlegelő Twizy az akkumulátoraival elvileg 90 kilométeres hatótávolságot biztosít.

18 lóerős villanymotorja van, a gép tényleg szög egyszerű, még szervója sincs, a két ülése egymás mögött található. Viszont a 80 km/órás tempót könnyedén eléri. Az ára használtan 1,5-2 millió körül van egy 4 éves példánynak, míg az újak ára közelít az ötmillióhoz.

De mit is ér a bűvös zöld rendszám? A hvg.hu részletes cikkben is foglalkozott a témával, hogy milyen, nem csak az ingyenes parkolás bűvöletét ígérő kevésbé látványos, ám annál sokkal számszerűsíthetőbb előnyöket kínál a zöld rendszámos regisztráció. Mert azon kívül, hogy a fővárosban bő egy éve lehet ingyen parkolni az összes kerület köztéri parkolójában, és Budapest mellett az országban egyre több város vezet be hasonló kedvezményt, az igazi nyereség, hogy ezek a járművek mentesülnek a regisztrációs adó alól, a vagyonszerzési illetéktől, a teljesítményadótól, a cégautóadótól is.

Nyilván mindezek az előnyök is motiválnak egy ilyen autós vállalkozás elindítására. A nálunk hivatalosan ugyan még nem forgalmazott Twizyben – amelyet „négykerekű triciklinek” is hívnak – a vezető mögé még egy utas is bepréselődhet, viszont teljesen emissziómentes, elektromos hajtású. Hatótávolsága mintegy 80 kilométer, ugyanúgy kell vezetni, mint bármilyen más e-autót, és otthon háztartási hálózatról néhány óra alatt feltankolható.

A kis plasztik-kasztnis töpörtyű tehát könnyen felveszi a városi közlekedés ritmusát, kellőképpen gyorsul, elmegy akár nyolcvannal is, s ami a városi turisták szemében nagy vonzerő: a zöld rendszám jóvoltából ingyen lehet vele parkolni.

©

A bökkenő viszont éppen itt van, hogy a hatóságok visszavonták az elsőre megadott zöld rendszámot, arra való hivatkozással, hogy „tévedés történt”, az e-parány nem felel meg a jogszabályban előírt feltételeknek. Az idevonatkozó passzusok szerint a Twizy nem minősül e-autónak. Az adó- és más közlekedési kedvezményekre jogosító zöld rendszám szempontjából csak a gépkocsi számít elektromobilnak, a motorkerékpár, vagy a „négykerekű tricikli” már nem – még akkor sem, ha hajtáslánca tisztán elektromos.

Mindez annak fényében még inkább különös, hogy a mindössze 20-30 kilométeres e-hatótávolságú hibrid-luxusterepjárók simán megkapják a zöld kedvezményeket. Némi remény azért akad, miszerint a többi érdekelttel előbb-utóbb kilobbizzák az abszurd jogszabály módosítását. Addig marad a macera a turistáknak elmagyarázni, hogy az egyik leginkább zöld, és kicsi Twizyvel nincs ingyen a parkolás.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.