szerző:
hvg.hu

Az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet szakemberei június óta vizsgálták az egy évvel ezelőtti baleset roncsait, valamint az abból származó adatokat, hogy kiderítsék, mi okozta a tragédiát.

Nagyjából másfél évvel ezelőtt, 2016 júniusában robbant a hír, hogy bekövetkezett az első olyan halálos Tesla-baleset, aminél be volt kapcsolva az önvezető funkció. Az amerikai cég a hír bejelentése után közölte, kész mindenben együttműködni a hatóságokkal, hogy kiderüljön, pontosan miért is következett be a tragédia.

Az amerikai közlekedési hatóság (NHTSA) idén januárban tette közzé a jelentését, mely szerint az önvezető módba kapcsolt autó jelzett a sofőrnek, hogy valami baj van, akinek így hét másodperce lett volna arra, hogy lereagálja az esetet. Az ügyet azonban nemcsak ők, hanem egy másik szervezet, az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet (NTSB) is vizsgálni kezdte. Júniusban 510 MB adatot nyertek ki a Tesla-roncsból, amit egészen idáig vizsgáltak. Most úgy tűnik, megszületett az "ítélet".

©

A szervezet által vezetett vizsgálat megállapította, hogy a halálos balesetben mindkét sofőr: a Tesla sofőrje, valamint az elé kikanyarodó teherautóé is hibázott. Utóbbi nem adta meg az elsőbbséget a Teslának, az abban ülő férfi viszont túlzottan is a robotpilótára bízta magát, és meg sem próbálta elkerülni az ütközést.

Az NTSB szerint ugyanakkor a Tesla önvezető rendszere sem tökéletes. A sofőr "figyelmét" ugyanis csak azzal mérte le az autó, hogy az illető fogja-e a kormányt, ami szükséges, de nem elegendő ahhoz, hogy valóban biztonságos legyen vele az autózás. A Telsa ezen a téren egyébként már végrehajtott néhány módosítást.

A szervezet az NHTSA számára azt javasolja, az önvezető funkciók alkalmazására dolgozzanak ki egy olyan szabványt, amely növeli az autóban utazók biztonságát. Az ilyen típusú technológiával felszerelt autók gyártóinak pedig olyan biztonsági eszközöket kell az autóba építeniük, amelyek képesek "ellensúlyozni" a technológia használatával járó kockázatot.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.