szerző:
hvg.hu

Kerékpársávok, meghosszabbított villamosvonal, nagyobb tér, jobb átláthatóság. Remek pályamunka készült a Nyugati térről.

A napokban hirdetett eredményt a Magyar Mérnöki Kamara Innovációt Támogató Alapítványa abban a pályázatban, amelyet a 35 évnél fiatalabb kamarai tagsággal és tervezői jogosultsággal rendelkező mérnökök számára írtak ki, és amelynek központi témája a közlekedés volt.

A felhívásra számos munka érkezett, a kiírás második helyén végző Dohány Máté azonban a Nyugati tér közlekedési problémáira igyekezett megoldást találni. A fiatal szakember a YouTube-ra is feltöltötte az elkészült szimulációját, ami egy újfajta közlekedést mutat be a téren – a felüljáró nélkül.

©

A Nyugati téri felüljáróról az elmúlt években már nagyon sok szó esett. Legutóbb épp nyáron, amikor a metrófelújítási csörte közepette szóba került, hogy a felüljárót el kellene bontani. A BKK viszont már 2014-ben is bedobta ezt az ötletet. A legnagyobb kérdés ennek kapcsán ugyanakkor az, hogy a jelentős autósforgalmat lebonyolító felüljáró nélkül mennyire dugulna be Budapest ezen része.

Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója, a Közlekedési Múzeum jelenlegi igazgatója szerint volna értelme a bontásnak, és erre jutott a Mérnöki Kamara pályázatán elinduló Dohány Máté is.

A felüljáró megtartása mellett szóló legfontosabb érv, hogy nélküle nem lehet ugyanakkora közúti kapacitást biztosítani a téren. Ez önmagában igaz, viszont ez az ötlet bebizonyítja, hogy ha a Nyugati térrel együtt a Podmaniczky út – Teréz körút csomópont is átalakul és emellett kisebb hálózati beavatkozások is történnek (Szobi utca, Szondi utca), akkor a teljes rendszer a mai közúti kapacitást képes biztosítani. Mikroszimulációs módszerrel bizonyítjuk, hogy lehet olyan kialakítást tervezni, amely a mai közúti kapacitásértékeket nem rontja, amellett, hogy közösségi közlekedés és kerékpáros közlekedés terén hatalmas kínálatbővítést hajt végre

– írta Dohány a YouTube-ra felkerült szimulációs videójához. Ugyanakkor azt is hozzátette: mivel csak egy ötletről van szó, "ezért bőven benne van, hogy nem gondoltunk mindenre, sőt az is, hogy nem fog megvalósulni, vagy nem így fog".

Korábban hasonló véleményen volt Vitézy Dávid is – már ami a felüljáró elbontását és a megvalósíthatóságot jelenti. A nyár közepén a Facebook-oldalán azt írta: a Nyugati-felüljáró régóta napirenden van és indokolt is, de csak a 14-es villamos a Lehel tértől a Deák térig tervezett meghosszabbításával együtt lenne értelme.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG Pártoló Tagság program

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!