Kötbérezi a Vodafone a telefonadó miatt kilépőket

Utolsó frissítés:

Szerző:

Címkék: Magyar Telekom; Vodafone; Telenor; mobilszolgáltatók; telefonadó; Matelcsy;

Ha a szolgáltatók a telefonadót az ügyfélre hárítják, akkor a hivatalos értesítést követő 15 napon keresztül a hűségszerződések szabadon felmondhatók. A jelek szerint a Vodafone igen sajátosan alkalmazkodik a szolgáltatók számára kellemetlen helyzethez.

Rékának két előfizetése van a Vodafone-nál, mindkettőt több mint egy éve használja. A hat hónapos részletre vett készülékeit rég kifizette, a két évre vállalt hűségszerződést azonban felmondaná, miután ismerősei ezt múlt héten maguk is díjmentesen megtették. Szombaton megpróbálta, de a szolgáltatónál közölték: szerződésenként 50 ezer forint ennek az ára.

Telenfonadó ütötte rés

A távközlési adó júliusi bevezetése két lehetőséget hagyott a szolgáltatóknak. Vagy lenyelik a békát, és ezzel a bevételület csökkenti a havi szinten milliárdos pluszköltség, vagy legalább egy részét áthárítják az ügyfelekre. A kérdésben látszólag a Telenor döntött a leggyorsabban, mert már május 17-én bejelentette, hogy árat fog emelni. Két héttel később hasonlóan döntött a Vodafone is, míg a harmadik piaci szereplő, a Magyar Telekom ez ügyben még nem mondott semmit.

Ahogyan azt egy tematikus blog logikusan levezette: egyetlen dolog biztosan öröm lehet az ürömben. Az, hogy a telefonadó miatti emelkedő telefonszámladíjak egyoldalú szerződésmódosításnak minősülnek, és ez az általános szerződési feltételeknek (ászf) megfelelően elég indok lehet az érvényben lévő szolgáltatói szerződések idő előtti felmondására.

Felmondjam? Ne mondjam fel?

Fotó:

Az ászf ugyanis kimondja: ha a szolgáltató módosít a szerződési feltételeken, akkor arról a fogyasztót személyesen értesítenie kell. Az ügyfél pedig az értesítés kézhezvételétől számított 15 napon belül következmény nélkül felmondhatja a szerződést. Ehhez a fogyasztónak még csak számot vagy szolgáltatót sem kell cserélnie. Az ügyfél akár azt is megteheti, hogy a régi szerződést felmondja, a hívószámot átkéri egy feltöltő kártyás csomagra, majd néhány nap múlva egy jobb csomagot választva ismét előfizetős ügyfél lesz. Egy dolog fontos: erre csak a szerződésmódosítás bejelentését követő 15 nap valamelyikén van lehetőség.

A szerődés felmondásának mérlegeléséhez azonban azt is érdemes számításba venni, hogy a telefonadó szerződésenkénti összege havonta magánszemélyek esetén legfeljebb hétszáz, a cégeknél maximum kétezer-ötszáz forint lehet, ami idén kevesebb a 2012-ben még az ágazatot terhelő különadó miatt (max. 400, illetve 1500 forint/hó)

Az eladók se értik

Réka május 30-án kapta a következő sms-t: "Díjaink módosulnak 2012.07.01-től. Részletek: 05.31-től www.vodafone.hu/aszf. felmondási jog a 2003. C. Tv 132§ (5) ASZF 9.2.4 szerint. Vodafone”. Úgy döntött, váltani fog. Azért még felhívta az ügyfélszolgálatot, ahol elmagyarázták neki, hogy a szerződést június 15-ig mondhatja fel díjmentesen – amennyiben azt még 2012. január 1. előtt kötötte. Nála ez a kitétel is rendben volt.

A celldömölki Vodafone üzletben ehhez képest némi hezitálás és tanácskozás után azt közölték vele, hogy a szerződéseket felmondhatja ugyan, de csak 50 ezer forint kötbér ellenében darabonként. Réka kérte, magyarázzák el neki, hogy miért, mivel egy nappal korábban a barátnője ingyen és minden „különösebb macera nélkül” ugyanitt szintén felmondta a szerződését. Mivel nem kapott érdemi választ, hívta a Vodafone központi ügyfélszolgálatát, ahol elmondása szerint „indokolás helyett csak azt hajtogatták, hogy szombattól kötbér ellenében lehet csak ezt megtenni”.

Hétfőn azért tett egy utolsó próbát, de Pápán, a munkahelyéhez közeli Vodafone-üzletben is lényegében ugyanígy járt. Illetve: többféle bónuszt és extra lehetőséget is felkínáltak neki, ha marad. De az ingyenes szerződésfelmondásról szó sem lehetett. Az üzletben megerősítették: pénteken még lehetett volna, de szombattól már csak kötbérrel. Azt mondták: ők sem értik, de most ez van, nekik ezt kell mondani.

A flottásokat jobban féltik

„Egyszerűen nem voltunk erre felkészülve, és senki nem tudja, hogy milyen hatása lesz a piacra” – mondta egy másik mobilszolgáltató neve elhallgatását kérő, vezető beosztású szakembere. Szerinte azonban nem elsősorban a magánszemélyek, hanem a nagycéges, flottás előfizetők mozgása okozhat igazán komoly problémát. Ezek az ügyfelek ugyanis összességében akkor is nagy bevételt jelentenek a szolgáltatók számára, ha korábban számos kedvezményt már megszereztek.

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a telefonadó percalapú, így akkor is „ketyeg”, ha a hívás egyébként egy flottakedvezmény részeként például ingyenes. A szakember nem látja logikus magyarázatát a Vodafone kötbérezési eljárásának. Szerinte „ezt a 15 kínos és veszélyes napot minden szolgáltatónak le kell tudnia valahogy, és mihamarabb túl kell lépni rajta”.

Az esettel kapcsolatban kerestük a Vodafone-t is, de szóbeli és írásbeli megkeresésünkre sem reagáltak. Igaz, már csak két nap van június 15-ig, a határidő lejártáig.

Friss állások Jobline.hu

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X