Ha a szolgáltatók a telefonadót az ügyfélre hárítják, akkor a hivatalos értesítést követő 15 napon keresztül a hűségszerződések szabadon felmondhatók. A jelek szerint a Vodafone igen sajátosan alkalmazkodik a szolgáltatók számára kellemetlen helyzethez.

Rékának két előfizetése van a Vodafone-nál, mindkettőt több mint egy éve használja. A hat hónapos részletre vett készülékeit rég kifizette, a két évre vállalt hűségszerződést azonban felmondaná, miután ismerősei ezt múlt héten maguk is díjmentesen megtették. Szombaton megpróbálta, de a szolgáltatónál közölték: szerződésenként 50 ezer forint ennek az ára.

Telenfonadó ütötte rés

A távközlési adó júliusi bevezetése két lehetőséget hagyott a szolgáltatóknak. Vagy lenyelik a békát, és ezzel a bevételület csökkenti a havi szinten milliárdos pluszköltség, vagy legalább egy részét áthárítják az ügyfelekre. A kérdésben látszólag a Telenor döntött a leggyorsabban, mert már május 17-én bejelentette, hogy árat fog emelni. Két héttel később hasonlóan döntött a Vodafone is, míg a harmadik piaci szereplő, a Magyar Telekom ez ügyben még nem mondott semmit.

Ahogyan azt egy tematikus blog logikusan levezette: egyetlen dolog biztosan öröm lehet az ürömben. Az, hogy a telefonadó miatti emelkedő telefonszámladíjak egyoldalú szerződésmódosításnak minősülnek, és ez az általános szerződési feltételeknek (ászf) megfelelően elég indok lehet az érvényben lévő szolgáltatói szerződések idő előtti felmondására.

Felmondjam? Ne mondjam fel?
©

Az ászf ugyanis kimondja: ha a szolgáltató módosít a szerződési feltételeken, akkor arról a fogyasztót személyesen értesítenie kell. Az ügyfél pedig az értesítés kézhezvételétől számított 15 napon belül következmény nélkül felmondhatja a szerződést. Ehhez a fogyasztónak még csak számot vagy szolgáltatót sem kell cserélnie. Az ügyfél akár azt is megteheti, hogy a régi szerződést felmondja, a hívószámot átkéri egy feltöltő kártyás csomagra, majd néhány nap múlva egy jobb csomagot választva ismét előfizetős ügyfél lesz. Egy dolog fontos: erre csak a szerződésmódosítás bejelentését követő 15 nap valamelyikén van lehetőség.

A szerődés felmondásának mérlegeléséhez azonban azt is érdemes számításba venni, hogy a telefonadó szerződésenkénti összege havonta magánszemélyek esetén legfeljebb hétszáz, a cégeknél maximum kétezer-ötszáz forint lehet, ami idén kevesebb a 2012-ben még az ágazatot terhelő különadó miatt (max. 400, illetve 1500 forint/hó)

Az eladók se értik

Réka május 30-án kapta a következő sms-t: "Díjaink módosulnak 2012.07.01-től. Részletek: 05.31-től www.vodafone.hu/aszf. felmondási jog a 2003. C. Tv 132§ (5) ASZF 9.2.4 szerint. Vodafone”. Úgy döntött, váltani fog. Azért még felhívta az ügyfélszolgálatot, ahol elmagyarázták neki, hogy a szerződést június 15-ig mondhatja fel díjmentesen – amennyiben azt még 2012. január 1. előtt kötötte. Nála ez a kitétel is rendben volt.

A celldömölki Vodafone üzletben ehhez képest némi hezitálás és tanácskozás után azt közölték vele, hogy a szerződéseket felmondhatja ugyan, de csak 50 ezer forint kötbér ellenében darabonként. Réka kérte, magyarázzák el neki, hogy miért, mivel egy nappal korábban a barátnője ingyen és minden „különösebb macera nélkül” ugyanitt szintén felmondta a szerződését. Mivel nem kapott érdemi választ, hívta a Vodafone központi ügyfélszolgálatát, ahol elmondása szerint „indokolás helyett csak azt hajtogatták, hogy szombattól kötbér ellenében lehet csak ezt megtenni”.

Hétfőn azért tett egy utolsó próbát, de Pápán, a munkahelyéhez közeli Vodafone-üzletben is lényegében ugyanígy járt. Illetve: többféle bónuszt és extra lehetőséget is felkínáltak neki, ha marad. De az ingyenes szerződésfelmondásról szó sem lehetett. Az üzletben megerősítették: pénteken még lehetett volna, de szombattól már csak kötbérrel. Azt mondták: ők sem értik, de most ez van, nekik ezt kell mondani.

A flottásokat jobban féltik

„Egyszerűen nem voltunk erre felkészülve, és senki nem tudja, hogy milyen hatása lesz a piacra” – mondta egy másik mobilszolgáltató neve elhallgatását kérő, vezető beosztású szakembere. Szerinte azonban nem elsősorban a magánszemélyek, hanem a nagycéges, flottás előfizetők mozgása okozhat igazán komoly problémát. Ezek az ügyfelek ugyanis összességében akkor is nagy bevételt jelentenek a szolgáltatók számára, ha korábban számos kedvezményt már megszereztek.

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a telefonadó percalapú, így akkor is „ketyeg”, ha a hívás egyébként egy flottakedvezmény részeként például ingyenes. A szakember nem látja logikus magyarázatát a Vodafone kötbérezési eljárásának. Szerinte „ezt a 15 kínos és veszélyes napot minden szolgáltatónak le kell tudnia valahogy, és mihamarabb túl kell lépni rajta”.

Az esettel kapcsolatban kerestük a Vodafone-t is, de szóbeli és írásbeli megkeresésünkre sem reagáltak. Igaz, már csak két nap van június 15-ig, a határidő lejártáig.

Érdekesnek találta cikkünket? Értékelje!
Köszönjük!
Cikk megosztása
Címkék