Itt épül a jövő bürokráciája

Dél-Koreában egészen új alapokra helyezték a közszférás munkavégzést: okos munkahelyi központokat hozott létre a kormány, így a munkavállalóknak kevesebbet kell ingázniuk, elég videókonferencián elintézniük a hivatalos tárgyalásokat. A vidékre költöző magyarországi minisztériumok számára is minta lehet Dél-Korea?

  • hvg.hu hvg.hu
Itt épül a jövő bürokráciája

Új alapokra helyezik a közszférás munkavégzést Dél-Koreában. A kormányzat 2006-ban elkezdett kiköltözni Szöulból, hogy ezzel enyhítsenek a város zsúfoltságán, és messzebb legyenek Észak-Koreától. Különböző intézmények, mint például a parlament, illetve az elnöki hivatal azonban Szöulban maradt. Mindez ugyanakkor azt eredményezte, hogy több tízezer közalkalmazottnak el kellett hagynia Szöult, de ingáznia kell vissza a városba, van hogy hetente, de néha naponta. A kormány minderre azt a megoldást találta ki, hogy a fővárosba ingázó alkalmazottaknak okos munkahelyi központokat hoztak létre, ahol dolgozni tudnak ottlétük alatt – írja a Citylab. Így kevesebbet is kell ingázni Szedzsong városába, ahová a hivatalok jelentős részét telepítették.

A okos munkahelyi központok egy darabig igencsak idegenek voltak a koreai munkakultúrától: a rugalmas időbeosztás, a főnöktől történő kisebb függés nem volt az országra jellemző, ám a kormányzati elképzeléssel lassan, de biztosan átalakul a munkakultúra. A központokban az interneten keresztül lehet időpontokat, helyeket foglalni, az irodákban rendelkezésre állnak a megfelelő IT-eszközök, tárgyalók is. Az esetleges megbeszéléseket pedig videókonferencián is el tudják intézni, így nem kell visszautazniuk Szedzsongba jelenteni a főnöküknek a megbeszélésekről.

A dél-koreai kormányzat megoldását már a szöuli városvezetés is elkezdte átvenni, ők is egyre több ilyen központot hoznak létre városszerte döntően abból a megfontolásból, hogy így dolgozóiknak kevesebbet kell ingázniuk (Dél-Koreában nem ritka az egy órán túli ingázás sem), közelebb vannak a központok otthonaikhoz, és a dolgozók így többet lehetnek a családjukkal, több idő jut pihenésre is.

Mindezen megoldással pedig rengeteg pénz takarítható meg: számítások szerint egy okos munkahelyi központtal évente 140 ezer dollár utazási költség takarítható meg, és 27 tonna szén-dioxid kibocsátását lehet megelőzni. A dél-koreaiak ötlete alapján felvetődhet a kérdés Magyarországon is: nálunk is érdemes lenne hasonló megoldást alkalmazni egyes vidékre költöző minisztériumok esetében, így pénzt és időt lehetne vele megspórolni?

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.