szerző:
MTI/hvg.hu

Úgynevezett mélyreható vizsgálatot indított az Európai Bizottság a reklámadó ügyében. Gyanítják, hogy a 0-tól 50 százalékig terjedő progresszív adókulcs szelektív, tisztességtelen versenyelőnyt teremthet bizonyos vállalatoknak. Meg is tiltották az adókulcs alkalmazását. A kormány úgy reagált, hogy már a korábbi egyeztetések alapján belátják, a vonatkozó jogszabály bizonyos fokú módosítására lehet szükség

Mélyrehatóan megvizsgálja az Európai Bizottság a Magyarországon tavaly nyáron bevezetett reklámadót – közölte csütörtökön a brüsszeli testület.

A bizottság a vizsgálattal arra akar fényt deríteni, hogy a reklámadó hatályos szabályozása összhangban áll-e az állami támogatásra vonatkozó uniós szabályokkal. Azt gyanítja ugyanis, hogy a 0-tól 50 százalékig terjedő progresszív adókulcs szelektív, tisztességtelen versenyelőnyt teremthet bizonyos vállalatoknak.

A vizsgálat megindításával egy időben a brüsszeli testület úgynevezett felfüggesztő rendelkezés formájában a vizsgálat lezárultáig meg is tiltotta a progresszív adókulcs alkalmazását.

A hivatalosan is elindított vizsgálat a brüsszeli testület tájékoztatása szerint lehetőséget teremt arra, hogy minden érintett kifejtse álláspontját, egyúttal a bizottság hangsúlyozta, hogy a vizsgálat elindítása nem előlegezi meg annak kimenetelét.

Kormány: Belátjuk, hogy módosítani kell a törvényt

A Kormányzati Információs Központ a hírre reagálva közölte, hogy a kormány párbeszédre törekszik, de kiáll Magyarország érdekeiért. A bizottság nem kérdőjelezi meg Magyarország jogát arra, hogy reklámadót szabjon ki, illetve, hogy megállapítsa a megfelelő adókulcsokat - írták. Az Európai Bizottsággal és az érintett szereplőkkel lefolytatott egyeztetések után a kormány azt a következtetést vonta le, hogy a vonatkozó jogszabály bizonyos fokú módosítására lehet szükség. A jövő héten a kormány tárgyalja, hogy milyen módosításokkal lehet megtartani a reklámadót a magyar adórendszerben. 

A kormány már jó ideje tervezi a reklámadó jelenlegi szabályainak módosítását. Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter március 3-án – az Országgyűlés gazdasági bizottságát tájékoztatva a témáról – azt mondta, hogy a módosításról még nem készült el a konkrét javaslat, a kormány márciusban teheti meg előterjesztését. A miniszter emlékeztetett arra, hogy az EB két főigazgatósága – adó- és versenyjogi – is eljárást folytat Magyarországgal szemben a reklámadó miatt, ezért van szükség a módosításra.

Margrethe Vestager versenyjogi biztos a bizottság közleményének tanúsága szerint üdvözli a módosítási szándékot, és azt ígéri, hogy a részletes vizsgálat a reklámadó jelenlegi és módosított változatára egyaránt tekintettel lesz. "Nagyon fontos, hogy egyenlő versenyfeltételeket biztosítsunk az európai médiapiacokon. Napjainkban számos média elsődlegesen a reklámbevételeiből finanszírozza működését" – mondta a dán politikus.

Nem a nyereségre, hanem a bevételre vetik ki

A bizottság közleménye szerint Brüsszel azt kifogásolja, hogy a 0-tól 50 százalékig terjedő adókulcsok nem a nyereséget, hanem a reklámbevételeket terhelik. A bizottság szerint így a kisebb bevételű vállalatok még bevételükhöz viszonyítva is jelentősen kisebb adóterhet viselnek a nagyobb cégeknél, míg ha a nyereségre vetnék ki az adót, az indokolható lenne azzal, hogy a jövedelmezőbb vállalatok nagyobb terhet is elviselhetnek. "A magyar hatóságok mindeddig nem nyújtottak be megfelelő objektív indokot e koncepció alátámasztására" – áll a közleményben.   

A bizottság emellett azt is kétségbe vonja, hogy összhangban lenne az állami támogatási szabályokkal a törvénynek az a rendelkezése, amely lehetővé teszi az elhatárolt veszteségeknek az adóköteles reklámbevételekből történő levonását.

A brüsszeli testület világossá teszi: nem kérdőjelezi meg Magyarország jogát arra, hogy reklámadót szabjon ki, illetve hogy megállapítsa annak adókulcsait, de azt garantálni akarja, hogy az adók ne biztosítsanak szelektív előnyt bizonyos vállalatoknak versenytársaikkal szemben.

A bizottság azt is vizsgálja, hogy a szabályozás nem irányul-e kifejezetten a külföldön bejegyzett cégek ellen, mert ha így van, az a letelepedési szabadsággal is ellentétes lehet.

Az RTL a bizottsághoz fordult

Tavaly októberben az RTL-csoport fordult Brüsszelhez a reklámadó első verziója miatt, amely aránytalanul nagy adóteherrel sújtotta a céget. A médiavállalat egyebek mellett a diszkrimináció tilalmával érvelt a beadványban, de felmerülhetett a versenyszabályok megsértése is, mivel az RTL-re kivetett adó előnybe hozza a legfőbb rivális TV2-t. Franck Arrii, az Európai Bizottság adóügyi szóvivője akkor azt mondta, a reklámadó több területen is kérdéseket vet fel. A bizottság fő célja, hogy garantálja: az alapvető szabadságokat tartsák tiszteletben, és ne sérüljön az unió belső piaca.

A Népszabadság értesülése szerint a reklámadóval kapcsolatos év eleji egyeztetéseken Thomas Rabe, a Bertelsmann-csoport vezetője személyesen Orbán Viktornak ígérte meg, hogy ha változik az adó szabályozása, visszavonja az Európai Bizottsághoz benyújtott panaszt.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!