Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6f1fd259-cf12-4b7b-a8e0-d75225cacda0","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az amerikai elnök online jelentkezett be a davosi Világgazdasági Fórumon.","shortLead":"Az amerikai elnök online jelentkezett be a davosi Világgazdasági Fórumon.","id":"20250123_trump-davos-beszed-oroszorszag-kina-vamok-haboru-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f1fd259-cf12-4b7b-a8e0-d75225cacda0.jpg","index":0,"item":"58b8ae46-ec16-4e79-a2b3-54e6e58db205","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250123_trump-davos-beszed-oroszorszag-kina-vamok-haboru-usa","timestamp":"2025. január. 23. 20:14","title":"Trump megüzente a világ gazdasági elitjének, hogy vagy Amerikában gyártanak, vagy készülhetnek a dollármilliárdos vámokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31b3b193-0a1c-45c2-91ec-bd345eab0da5","c_author":"Kocsis Györgyi","category":"360","description":"Bindzsisztántól Trumpisztánig és tovább. Argentínában Argentínában szorgoskodik a világszuverenitás fellendítéséért Habony Árpád, az orbáni autokráciaexport utazó ügynöke. Az új világ, amiben Ausztria, ja nem, Magyarország az első. Vagy Németország. Vagy Amerika. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"Bindzsisztántól Trumpisztánig és tovább. Argentínában Argentínában szorgoskodik a világszuverenitás fellendítéséért...","id":"20250123_Kocsis-Gyorgyi-hvg-fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31b3b193-0a1c-45c2-91ec-bd345eab0da5.jpg","index":0,"item":"69b543f7-9c65-444d-93c8-0630cec1cbb9","keywords":null,"link":"/360/20250123_Kocsis-Gyorgyi-hvg-fulszoveg","timestamp":"2025. január. 23. 08:00","title":"Kocsis Györgyi: Így süllyed fülsértő kakofóniába az új világszimfónia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"63dcb534-90bf-4fa8-b432-02a34d76972c","c_author":"Hann Endre, Nagy Réka","category":"360","description":"A magyarok nagyjából fele inkább bizakodóan, másik fele jobbára aggodalommal tekint az idei évre. A legtöbb félelem az egészségügyi rendszerrel és a szeretteik esetleges elvesztésével kapcsolatos, de sokan tartanak a gazdasági válságtól és a klímaváltozástól is.","shortLead":"A magyarok nagyjából fele inkább bizakodóan, másik fele jobbára aggodalommal tekint az idei évre. A legtöbb félelem...","id":"20250123_hvg-felelmek_medianfelmeres_partszimpatia_kerdese_attol_tartunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63dcb534-90bf-4fa8-b432-02a34d76972c.jpg","index":0,"item":"28ea4aa4-8c38-4a7a-8746-796437e13975","keywords":null,"link":"/360/20250123_hvg-felelmek_medianfelmeres_partszimpatia_kerdese_attol_tartunk","timestamp":"2025. január. 23. 06:10","title":"Medián: A kormánypártiak a világháborútól meg a migránsoktól félnek, az ellenzékiek az egészségügy romlásától meg az elszegényedéstől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51b83160-1a82-4454-bd53-108f220808d8","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Egy 2023-as autót próbált ki a hétszeres világbajnok.","shortLead":"Egy 2023-as autót próbált ki a hétszeres világbajnok.","id":"20250122_lewis-hamilton-ferrari-fiorano","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51b83160-1a82-4454-bd53-108f220808d8.jpg","index":0,"item":"6fbf06b8-4dc8-47ae-8556-aacc243e943b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_lewis-hamilton-ferrari-fiorano","timestamp":"2025. január. 22. 17:42","title":"Több száz szurkoló gyűlt össze, hogy lássa Lewis Hamilton első ferraris köreit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"071e20a4-8fb9-4ade-b7d3-fbd8645ea45c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók új, eddig nem ismert mellékhatásait tárták fel az a cukorbetegség kezelésére kifejlesztett gyógyszereknek, mint amilyen például az Ozempic is. Ezek között pozitívakat és negatívakat is találni.","shortLead":"Amerikai kutatók új, eddig nem ismert mellékhatásait tárták fel az a cukorbetegség kezelésére kifejlesztett...","id":"20250122_szemaglutid-ozempic-fogyokura-gyogyszer-injekcio-mellekhatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/071e20a4-8fb9-4ade-b7d3-fbd8645ea45c.jpg","index":0,"item":"0f1880ec-4e81-4118-950e-27dcdb1cacff","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_szemaglutid-ozempic-fogyokura-gyogyszer-injekcio-mellekhatas","timestamp":"2025. január. 22. 13:05","title":"Kiderült, milyen mellékhatásai vannak a mostanában mindenkit lefogyasztó csodainjekciónak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az elkövető a nőt sorsára hagyta.","shortLead":"Az elkövető a nőt sorsára hagyta.","id":"20250122_nyugdij-halalos-gazolas-cegledbercel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"4d664061-5cda-4e32-8beb-7ffd4091b919","keywords":null,"link":"/itthon/20250122_nyugdij-halalos-gazolas-cegledbercel","timestamp":"2025. január. 22. 12:26","title":"A munkahelyére tartott egy nappal a nyugdíjazása előtt egy nő Ceglédbercelen, amikor halálra gázolták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21bb596b-4d75-482a-bd4f-6b3e14548d8d","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"A lakossági állampapírok hozamfizetése valójában nagyon Rossz Hír, hiszen az Európa-bajnok infláció áll mögötte. Viszont ha az állam nem fizetné a hozamot, az csődeseménynek számítana. És az is Rossz Hír, hogy Orbán Viktor a jelek szerint nem ismeri az Alaptörvényt.","shortLead":"A lakossági állampapírok hozamfizetése valójában nagyon Rossz Hír, hiszen az Európa-bajnok infláció áll mögötte...","id":"20250122_Orban-Viktor-bejelentette-a-Jo-Hirt-Magyarorszag-nem-jelent-allamcsodot-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21bb596b-4d75-482a-bd4f-6b3e14548d8d.jpg","index":0,"item":"5022601f-888a-4e14-ab42-df3c4f08c135","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250122_Orban-Viktor-bejelentette-a-Jo-Hirt-Magyarorszag-nem-jelent-allamcsodot-ebx","timestamp":"2025. január. 22. 15:03","title":"Orbán Viktor bejelentette a Jó Hírt: Magyarország nem jelent államcsődöt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbdd09fd-fbba-4713-b570-c3ea095cc9dc","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Túl nagy volt a tempó a havas útra. ","shortLead":"Túl nagy volt a tempó a havas útra. ","id":"20250122_csuszos-M5-os-szerencsesen-vegzodott-az-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbdd09fd-fbba-4713-b570-c3ea095cc9dc.jpg","index":0,"item":"7e9d480e-1a13-4294-abf5-c62a4bf20a69","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_csuszos-M5-os-szerencsesen-vegzodott-az-video","timestamp":"2025. január. 22. 11:41","title":"Megtréfálta a csúszós M5-ös az autóst, de most szerencsésen végződött a piruett – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kivitelező cég szerint nem a budapesti 4-es metró épül a legdrágábban Európában. Nemzetközi viszonylatban az átlagár szempontjából, a szinte teljesen beépített felszín alatt haladó, mélyvezetésű, kedvezőtlen talajviszonyok között épülő metró a középmezőnyhöz tartozik - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság csütörtökön.
Mint írták: lehetetlen a metróberuházásokat műszakilag teljes körűen összehasonlítani, mert nincs két egyforma metróépítés. Minél változatosabb a talajszerkezet, vagy fejthetőbb a kőzet, minél nagyobb a felszíni beépítettség, minél öregebbek az épületek, minél több felszíni beruházás kerül bele a projektbe, minél nehezebb megtervezni és kialakítani az állomásokat az épített környezetben, annál drágább egy beruházás - olvasható a közleményben. Ugyanígy árfelhajtó hatása van annak is, ha a korábbiaktól eltérő szerelvényeket kell tervezni, vagy ha nincs egy összeszokott szakembergárda. A 4-es metró esetében ezek a problémák mind felmerültek - hangsúlyozták.
Az igazgatóság megvizsgált számos európai metróberuházást, és a vizsgálatból kiderült: a legdrágábban jelenleg az amszterdami 52-es vonal épül. A 10 kilométer hosszú metróhoz nem szereznek be új szerelvényeket és nincsenek kapcsolódó felszíni beruházások sem, a kilométerre vetített átlagár így 316 millió euró. A 4-es metró, amelynek első szakasza 7,4 kilométer, új járműveket és számos felszíni beruházást is végre kell hajtani, a jelenlegi adatok szerint 184 millió euróba kerül kilométerenként.
A budapesti metróéhoz hasonló műszaki tartalmú metrókat összehasonlítva a BDR szerint ennél is kedvezőbb a helyzet. Mint írták, számos olyan költség van, amely városonként változó. Ha ezeket a változó költségeket kiveszik az árból, akkor a magyar metró kilométerenként átlagára 123 millió euróra csökken, az amszterdamié pedig marad 316 millió euró. Ezzel az eredménnyel a DBR szerint a 4-es metró tizenöt beruházás közül a tizedik legdrágább.
Hangsúlyozták ugyanakkor, hogy a nagyberuházások összehasonlítása minden esetben csak nagyságrendi tájékoztatás lehet, mert az elszámolt költségek köre és a mögöttük lévő műszaki tartalom és minőség mindenhol különböző. Kitértek a sajtó által többször emlegetett madridi és mallorcai metróépítésre, amelyek jóval olcsóbban épülnek, mint a 4-es metró. Madridban csak az alagútépítés és az állomásépítések szűken vett bekerülési költségeit kommunikálják a kivitelezők, Budapesten viszont minden felmerülő költséget beszámítanak - írta a DBR.
Hozzátették, hogy a spanyol cégek olcsó ajánlatot adnak, és nem is próbálják ezt meg többletköltségekkel kompenzálni, mert a meghosszabbításokkal együtt évtizedekre előre tudnak tervezni. A mallorcai metróról a DBR azt írta: a hírekkel ellentétben nem metró, hanem egy, a 4-es metrónál jóval kisebb teljesítményű, felszín közeli, ritkán közlekedő, döntő többségében közvetlenül beépítetlen felszín alatt, kedvező talajban haladó, alacsony költségvetésű kéregvasút épült a közelmúltban.
A költségvetéssel kapcsolatban a DBR közölte: nem háromszorozódott meg a metró költségvetése, jelenlegi adatok szerint a metró 365,5 milliárd forintba kerül. Hangsúlyozták: a tíz évvel ezelőtti költségbecslés (amely 178 milliárd forintról szóltak) nem ismeretlen és átláthatatlan okok miatt kétszereződött meg az elmúlt évtizedben. A projekt számos műszaki pluszelemmel bővült, belekerültek a költségvetésbe a kapcsolódó beruházások, a szerelvények, a járműtelep és a szokásos tartalékon kívül egy európai uniós tartalékkeret is. Az euró/forint árfolyam is befolyásolta az árváltozást; a DBR szerint 63,9 milliárd volt tíz év alatt az árfolyamingadozásból következő plusz költség.
A DBR hangsúlyozta azt is: nem lehet 530 milliárd forintos költségvetésről beszélni, amikor a 4-es metró második és harmadik üteméről még nem született döntés, így nem kerülhettek bele a költségvetésbe.
Az MTV Híradója szerdán számolt be arról, hogy vesztegetés, hűtlen kezelés és más bűncselekmények gyanúja miatt nyomozást rendelt el a 4-es metró és a Margit híd felújítása kapcsán a Fővárosi Főügyészség, miután Karsai Péter független országgyűlési képviselő levélben fordult az ügyészséghez. Ebben a képviselő irreálisan drágának nevezte a 4-es metró építését és tisztességtelen eljárást gyanít a metróépítés körül. Szerinte ugyanis a költségek 195-ről 511 milliárdra nőttek.
A fideszes Fónagy János csütörtökön, sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: több pénzből épül, mint a világ bármely másik metrója, és "fogalmunk nincs arról, hogy a végén mennyibe fog kerülni".
Nagy Márton gazdasági miniszter bejelentette, hogy visszamenőlegesen, 2025. január 1-jétől emelik meg az alanyi áfamentesség értékhatárát 12-ről 18 millió forintra.