Hoffmann Rózsa: se a szülő, se a gyerek nem ért az oktatáshoz

2011. augusztus 25., csütörtök, 15:29 • Utolsó frissítés: 2011. augusztus 25., csütörtök, 16:24
Szerző:


Címkék: ; ; ; ;

Szigorítanák az érettségit, csökkenne az államilag finanszírozott képzésben részt vevők száma, az önkormányzatok pedig visszavehetnék azokat az iskolákat, amelyeket még el sem vett tőlük az állam – többek között ez derül ki a készülő köznevelési törvény koncepciójából. Az új jogszabályok ősszel kerülnek a parlament elé.

Jóllehet az önkormányzati rendszert úgy alakítaná át a kormány, hogy az iskolákat ezentúl az állam tartaná fenn, Hoffman Rózsa oktatási államtitkár csütörtöki sajtótájékoztatóján azt mondta: a készülő köznevelési törvény koncepciója szerint – megfelelő kötelezettségvállalás mellett – az önkormányzat majd visszaveheti az államtól az iskolák fenntartásának jogát. Azt, hogy mik ezek, az államtitkár nem részletezte. Azt viszont közölte: a koncepció szerint valamennyi iskolát az állam tartaná fenn, legyen szó általános vagy éppen középiskoláról. (Korábban ez nem volt világos, Tállai András közigazgatási államtitkár múlt héten mindössze annyit mondott: az alapfokú iskolák állami kézbe kerülnek.)

A piac ebbe nem szólhat bele

A kötelező közoktatás ügyeibe a jövőben a piac nem szólhatna bele, az állam teljhatalommal rendelkezne – talán ez az egyik legfontosabb tétele Hoffmannék koncepciójának. Igaz, ennek némiképp ellentmond, hogy a szegény sorsú gyerekek taníttatásában már a cégek, az önkormányzatok és a magánszektor nagyvonalúságára építene az állam. Legalábbis erre utalhatott Hoffmann Rózsa amikor azt mondta: „Megtalálja a kormány azokat a pénzügyi konstrukciókat, úgy ahogy ez a nagyvilágban nagyon sok helyen van, hogy cégek, önkormányzatok és egyéb ösztöndíjak birtokában tanulhassanak a szegény sorsú gyerekek is”.

Fotó:

A közoktatás finanszírozásában jelentős változás, hogy a jövőben a pedagógusok közvetlenül a kincstártól kapnák a bérüket, azt pedig az állam garantálná, hogy időben meg is kapják. Hoffmann Rózsa ezzel kapcsolatban szóba hozta a készülő pedagógusi életpályamodellt is, amely előreláthatólag 2013. szeptember elsejétől lépne életbe és idővel béremeléssel párosulna. Az államtitkár közölte azt is: „biztosan ígérheti”, hogy nem vonnak ki pénzt a közoktatásból.

Bár a részletekbe nem ment bele az államtitkár, az jól látszik, hogy a kormány búcsút intene a „liberális” közoktatásnak és etatista irányba mozdítaná el a közoktatási rendszert. Hoffman Rózsa ezt azzal indokolja, hogy a mai rendszer olyan jogosultságokat ad laikusoknak (szülőknek, gyerekeknek), amelyekkel az érintettek szerinte nem tudnak élni, mert nincs megfelelő szakértelmük.

A szülő ehhez nem ért

„Sem a szülőknek, sem a gyerekeknek nincs olyan pedagógiai tudása, amelynek birtokában pedagógiai szintű döntéseket hozhatnak” – mondta az államtitkár. A jövőben a nevelőtestületre, a tanárokra bíznák a pedagógiai döntéseket. Igaz, a pedagógusoknak kötelességük lesz a döntések előtt „bölcsen, a gyerekeknek és a szülőknek a véleményét kikérni”. Példának említette, hogy a mai rendszerben pszichológusból, gyermekorvosból álló szakértői bizottságok foglalnak állást abban, hogy egy iskolaéretlen gyerek mehet-e iskolába vagy sem. „Nincs okunk feltételezni, hogy ezek a szakemberek nem a gyerek érdekében döntenek. Mégis ezt a javaslatot a szülő ma felülbírálhatja és sok esetben felül is bírálja. Ezért a jövőben a szakértői bizottságok döntése egy évig érvényes és kötelező jellegű lesz” – közölte az államtitkár.

Fotó:

Az érettségi értékelési szintjét is szigorítják, mert Hoffmann Rózsa szerint csupán látszat, hogy a mostani érettségi eredmények elfogadhatóak. „A mi érettséginkben az elégséges szintjét 20 százalékban határozzák meg, miközben az egészséges szint világszerte 50 százalék. Ha nálunk az elégséges szint 50 százalék lenne, akkor itt is megbukott volna a gyerekek fele, mint ahogy ez Romániában történt” – mondta a politikus. Azért kell felemelni a szintet, hogy fent lehessen tartani Magyarország versenyképességét. „Arra készülünk, hogy fokozatosan, a követelményeket időben megismertetve olyan szintre emeljük az érettségi értékelésének szintjét, hogy az valós tudást takarjon, és ne forduljon elő az a helyzet, hogy nincs az egyetemek első évfolyamain szinte egyetlen olyan fiatal sem, akinek elfogadható a helyesírása.”

Nehezebb lesz bejutni a gimnáziumba

„A felsőoktatásban részt vevők számát nem akarjuk csökkenteni, de az államilag finanszírozott képzésben részt vevők száma vélhetően csökkeni fog és más fizetési konstrukciók mentén tanulhatnak” – szögezte le Hoffmann Rózsa. Arra a kérdésre válaszolva, hogy a szakmunkásképzők felé terelgetik-e az általános iskolából kikerülőket, az államtitkár közölte: a gimnáziumba menők számát nem akarják csökkenteni, de követelményekhez kötik. Így aki az általános iskolában elégséges vagy gyenge közepes eredményt ért el, az vélhetően nem fog tudni bekerülni a gimnáziumba, mert ott „keményen és komolyan kell tanulni”. Ahogy Hoffmann fogalmazott: minőségi követelés lesz, számbeli korlát nem.

A kormány várhatóan a jövő heti ülésén tárgyal az új közoktatási törvényről, míg a felsőoktatási törvény szeptember második felében kerülhet a kabinet elé. Így Hoffmann Rózsa szerint tartani tudják korábbi ígéretüket, miszerint az Országgyűlés ősszel elfogadhatja az új jogszabályokat, és a módosítások a következő tanévben életbe is léphetnek.

Különös tendencia az 1%-os felajánlások terén
Különös tendencia az 1%-os felajánlások terén

Civil szervezetek sokaságának működése kerül veszélybe, mert az adózók fele nem rendelkezik az 1%-ról. Ennek a furcsa „közömbösségnek” az okát kutatjuk.

Hirdetés
76 HOZZÁSZÓLÁS, MELYEK KÖZÜL A LEGFRISSEBBEK:
2011. szeptember 19., 18:49 koma

Tessék mondani, Kedves Államtitkár Asszony, akkor ki ért igazán az oktatáshoz? Ön? A jelenlegi képlékeny állapot nem ezt mutatja.
Pedagógus életpálya modell! Nevetséges! A pedagógus bértáblához még hozzá sem nyúltak. A nyugdíjkorhatár emelése miatt a legmagasabb kategóriában ragadva dolgoznak rengetegen- amiről ugye tudjuk, nem sok.

2011. szeptember 4., 14:40 Margaréta

Hoffmann Rózsa nem kilátásba helyezte volna lemondását a nyár folyamán, hanem lemondott volna, ha komolyan gondolta ?
A poziciójához ragaszkodik és negatívumokkal hívja magára fel a figyelmet.
Rendszerváltás előtt Rózsa a Magyar Szocialista Munkáspárt tagja volt. 2003 óta Fidesz-Magyar Polgári Szövetség tagja, 2009-ben kulturális tagozat elnöke lett, 2006-tól országgyűlési képviselő a KDNP-frakcióban.
Ez igen! Ez ám a karrier!!
Ezen nem is lehet csodálkozni.
- de azért érdemes ezen elgondolkodni - .

2011. szeptember 3., 15:10 Margaréta

Hoffman Rózsa egy olyan személy, aki a pozíció érdekében mindenre képes volt az elmúlt időszakban, és még most is ezen fáradozik. Jobbat kellene feltálalnia, amit el is lehetne fogyasztani. Talán már nála a korával is gond lehet. Mégis mit képzel ez a nő, hogy a szülőket leminősíti, - hiszen minden szülő a legjobb tudást akarja a gyeremeinek - ehhez nem HR-a elfogadhatatlan tervezetére van szükségünk.
Miért nem tudott olyan tervezetet kidolgozni, amely a 7 éves gyermektől egészen a nagykorúságukig minden gyereknek, szülőnek, pedegógusuknak stb. elfogadható lenne, amely a gyerek készségeit fejlesztették volna előbbre. Nem utolsó sorban gondolni kell a gyermekek egészséges fejlődésére is.
Hoffmann Rózsa lehet, hogy jobban tenné, ha a faknál mellé állna.

2011. augusztus 30., 12:26 leminősített szülő

A szülő nem ért a pedagógiához, ért viszont a gyerekéhez, ezért konszenzuson alapuló kapcsolatra van szükség a pedagógus és közte. Ha a szülőt leminősítik, attól nem fogja a pedagógust jobban tisztelni. Pedig én helytelenítettem, hogy a szülő "intézkedni" ment be az iskolába, szerintem is el kell fogadni más szervezetek működési rendjét. De most szokás szerint a ló másik oldalára fogunk esni, jön a drill, a megfélemlítés, a buktatás, a csökkent bejutási lehetőség, a szülő leminősítése, a "kussolás". Emellett az egyenlőbb emberek be fognak menni az iskolába intézkedni. Fontos a pedagógusok tekintélyének visszaállítása, de az erre vezető módszert még sehol nem látom! A gyermeki kreativitás fejlesztése is nevelői feladat, erre vonatkozó információk bezzeg nem jelentek meg sehol. Nem értek egyet azzal, hogy az iskola nem arra való, hogy ott jól érezzék magukat a gyerekek. Igenis, érezzék magukat jól, mert a nap felét ott töltik el, nem szeretnénk szorongásos, gyomorbajos felnőtté "neveltetni" őket. A követelés nem csak drill útján lehetséges! Ezután mindenből kevesebb jut-jár a gyerekeknek is? kevesebb gimnáziumi hely, kevesebb egyetemi felvétel ... időben szokják meg a kevesebbet. Vagy az van, hogy mindenki más gyerekének coki, de az enyém jusson be mindenhová?

2011. augusztus 29., 20:53 butatojas

Kedves stark!
Magyar Bálint azoknak a kompetenciáját kérdőjelezte meg, akikét lehetett. Sajnos amit nem tett meg az a vezetés,az egyik legnagyobb baja ma is a magyar oktatásügynek. Még annak idején Beke Kata,- aki a jobboldali kormányzat egyik első embere volt oktatásügyileg,-azt mondta, hogy addig nem lesz fejlődés ezen a téren, amíg erre a pályára (általános iskolai nevelő, pedagógusok) a legbutább kislányok mennek a középiskola után. Sajnos igaza volt. és még ma is igaza van (szegény már meghalt). Nincs és nem is volt soha pályaalkalmassági vizsgálat, nem volt személyiség vizsgálat, pedig ha valahol szükség lett volna és lenne a mai napig is, akkor ez a pálya az, főleg az alsótagozaton tanítók esetében.
Sajnos kedves uram, rémtörténetekkel tudnék szolgálni, hogy hosszú pályafutásom alatt miket láttam, hallottam, tapasztaltam azokban az iskolákban, ahol megfordultam. Nem csupán olyan lelki terrorról, ami bizony nem tesz jót egyetlen gyereknek sem, hanem szigorúan szakmai dolgokról is tudnék sokat mesélni. (helyesírásról, meg olyan apróságról, amikor összekeveri bemutató tanításon a pedagógus a térfogatot a súllyal).
Amit Ön említ, hogy a szülő döntené el, hogy a gyermeke iskolaérett-e vagy sem, nos ilyen döntése soha nem volt egyetlen szülőnek sem. Ezt szakmai grémium állapította meg, fellebbezési joga természetesen volt a szülőnek, de akkor egy másik, magasabb szinten született meg a döntés. Egyébként amiben szintén téved, a szülők többsége inkább később íratná be gyermekét, mint előbb. (nem másért, mint a nálunk dívó és most feltehetően még nagyobb erőre kapó poroszos oktatási rendszer miatt) Amiről Ön ír, az az osztályismétlés lehetőségének újból olyan módon való bevezetése, ahol csak és kizárólag a pedagógus egyéni döntése számít.
Eddig is volt mód arra, hogy a gyermek bármelyik osztályt ismételje, de ehhez meg kellett nyerni a szülőt is. El kell, hogy higgye nekem, számomra ez soha nem volt lehetetlen (mindegyik szülővel el tudtam fogadtatni ezt, csak ehhez azt kellett tudniuk és látniuk a szülőknek, hogy én mindent megtettem azért, hogy erre ne kerüljön sor. És hiszi, vagy sem, voltak olyan kollégáim, akik abban az "átkos liberális rendszerben" is képesek voltak győzni, és némi zsarolással, ilyen-olyan trükkel lehetetlenné tudták tenni gyerek és szülő életét, és szó szerint menekülőre vették a dolgot. Akkor egy kicsit strapásabb volt ugyan megszabadulni egy-egy nehezebb felfogású, problémásabb gyerektől, de volt rá lehetőség. Most viszont ezek a találékony pedagógusok ahhoz kaptak szabad kezet, zöld jelzést, hogy eldöntsék már akár szeptember első heteiben, hogy kire nem pazarolnak energiát, mert egyszerűbb lesz megbuktatni és majd bajlódhat vele a következő kolléga, aki (ha nincs szerencséje a gyerkőcnek) újból és újból ismételheti az osztályokat, majd 15 évesen a harmadik osztályból mehet börtönbe, vagy munkanélkülinek. Hoffmann Rózsa és az ő kormánya az igazi keresztény szellemisiég nevében, arra tanít mindenkit, hogy ne segítsünk senkin, hagyjuk magára azt, aki istápolásra szorul. Mindenki csak magával törődjön. Ez a szép új világ.
Egyébként a világ legnagyobb baromsága egy egész évet ismételtetni, még akkor is, ha mondjuk 3 tantárgyból nem tud teljesíteni a megadott szinten. Jobb országokban ezt úgy oldják meg, hogy különböző tantárgyakat különböző fokozaton is lehet tanulni. Mert hiszi vagy sem, lehet matekból fantasztikus képességgel megáldott egy gyermek, ugyanakkor evvel párhuzamosan olyan dyslexiás, hogy olvasni csak nagy nehézségek árán tud megtanulni. képzelje el ezt a szitut, a szorozni, osztani, törtekkel bánni tudó kisfiú ott ül mondjuk 8 évesen azok között, akiknek még a számfogalma sincs meg, mert még a betűk összeolvasásával baja van. (volt ilyen tanítványom).
Az a legnagyobb probléma HR-rel, hogy fogalma sincs semmiről, amiről most döntéseket hoz. Azt a szellemiséget hozta magával ami a Kádár korszakban dívott, ő akkor is igazgatónő és párttag volt ( egyébként szerintem nem volt bűn annak lenni), és most köpönyeget váltva, hirtelen megvilágosodott és a keresztény szellemiség jegyében óhajtja továbbra is terrorizálni a beosztottjait. (csak most nagyobb léptékben csinálja) Mellesleg egy igazán nívós, (mondjuk a Szabó Magda által az Aibgél-ben megelevenedő intézetben soha nem kaphatott volna egy ilyen kaliberű és jellemű ember állást). Kőnig tanár úr legyen a példa, ő volt az a hőse a könyvnek, aki Horn Miciket nevelt. Olyanokra van szüksége az országnak kedves Strak, nem alattvalókra.

További 71 hozzászólás megtekintése »
Véleménye van? Ossza meg velünk!


Hoffmann Rózsa: se a szülő, se a gyerek nem ért az oktatáshoz




  Másolat Önnek

APRÓHIRDETÉSEK
tovább az apronet.hu-ra »
HVG HIRDETÉSFELHŐ
Hirdetés
HIRDETÉS
HVG ONLINE CSOPORT HÍREI
híreink RSS csatornái »
Keresse az újságárusoknál!
Előfizetek a HVG-re Előfizetek a DHVG-re

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X