Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"32c48a46-a9f2-4cac-a57e-6c9b7b243001","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Mészáros Csabát nyár végén távolították el a pozíciójából, miután az iskola vezetősége bejelentette: nem veszik el tanítás előtt a diákoktól a mobiltelefonokat, digitális eszközöket. Azóta ugyanott dolgozik pedagógusként. ","shortLead":"Mészáros Csabát nyár végén távolították el a pozíciójából, miután az iskola vezetősége bejelentette: nem veszik el...","id":"20241221_Madach-Imre-Gimnazium-kirugott-igazgato-Meszaros-Csaba-interju-mobil-tilalom-kozepiskola-Belugyminiszterium-rendelet-feljelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c48a46-a9f2-4cac-a57e-6c9b7b243001.jpg","index":0,"item":"f4c470d6-34a7-4431-a0ce-37a8a3c71831","keywords":null,"link":"/kultura/20241221_Madach-Imre-Gimnazium-kirugott-igazgato-Meszaros-Csaba-interju-mobil-tilalom-kozepiskola-Belugyminiszterium-rendelet-feljelentes","timestamp":"2024. december. 21. 13:25","title":"Pert fontolgat a Madách gimnázium felmentett igazgatója a Belügyminisztérium ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"320b20d0-7102-4513-ac52-ecad054ff4ab","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Csak téli gumival érdemes útnak indulni.","shortLead":"Csak téli gumival érdemes útnak indulni.","id":"20241222_Orszagszerte-havazas-varhato-a-kozutkezelo-folyamatosan-takaritja-az-utakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/320b20d0-7102-4513-ac52-ecad054ff4ab.jpg","index":0,"item":"55f35eb4-f471-4383-9068-e27348a5d492","keywords":null,"link":"/cegauto/20241222_Orszagszerte-havazas-varhato-a-kozutkezelo-folyamatosan-takaritja-az-utakat","timestamp":"2024. december. 22. 08:37","title":"Országszerte havazás várható, a közútkezelő folyamatosan takarítja az utakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná a tartozáskezelés során az emberi ügyintézéssel szemben, mivel szerintük az objektív, diszkrét és előítéletmentes megoldásokat kínál. Azonban sokan aggódnak az MI alkalmazásával kapcsolatban, különösen az adatvédelem és az empátia hiánya miatt.","shortLead":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná...","id":"20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f.jpg","index":0,"item":"009b325c-179a-488c-b943-5ec63a355b81","keywords":null,"link":"/tudomany/20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","timestamp":"2024. december. 22. 14:03","title":"100-ból 19 ember MI-vel kérne kölcsön, a tartozás behajtását 100-ból 34 bízná inkább a gépre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26466f8b-7bbd-4686-906a-356cd57ca66f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Először azt hitték, defekt miatt veszítette el az uralmát a sofőr a busz fölött. ","shortLead":"Először azt hitték, defekt miatt veszítette el az uralmát a sofőr a busz fölött. ","id":"20241221_brazil-busz-tragikus-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26466f8b-7bbd-4686-906a-356cd57ca66f.jpg","index":0,"item":"d64b54fd-1eab-46a0-94ca-eaaf7617b7d8","keywords":null,"link":"/vilag/20241221_brazil-busz-tragikus-baleset","timestamp":"2024. december. 21. 22:07","title":"Szikla zuhant rá, karambolozott és kigyulladt egy brazil busz, sokan meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ce44b3e-bc89-412f-be65-6594e7ec78c5","c_author":"Bartosz T. Wieliński","category":"360","description":"Egykor Orbán Viktor neve egyet jelentett a szabadsággal. Mára egyet jelent a törvénysértések következményeitől való szabadulással – írja Bartosz T. Wieliński, a Gazeta Wyborcza főszerkesztő-helyettese. Vélemény.","shortLead":"Egykor Orbán Viktor neve egyet jelentett a szabadsággal. Mára egyet jelent a törvénysértések következményeitől való...","id":"20241222_lengyelorszag-orban-romanowski-velemeny-gazeta-wyborcza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ce44b3e-bc89-412f-be65-6594e7ec78c5.jpg","index":0,"item":"9ef54f92-b9a1-4b4f-a8bb-2a3d6165e289","keywords":null,"link":"/360/20241222_lengyelorszag-orban-romanowski-velemeny-gazeta-wyborcza","timestamp":"2024. december. 22. 11:54","title":"Vigye Orbán az összes korrupt lengyel politikust! - A Gazeta Wyborcza főszerkesztő-helyettese a HVG-nek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d6c8e63-eb4f-4491-ae8b-4d2deeffa07d","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Beszélhetünk arról, hogy mit okoz a gyereknél, ha idő előtt tudja meg, hogy nincsen Mikulás, de ennél sokkal fontosabb, hogy számos család tele van kibeszéletlen traumákkal, titkokkal – mondja Szél Dávid pszichológus, aki szerint a gyerekek sokkal jobban tudják kezelni, ha hiedelmeiket megrengetik, mint azt a szülők hiszik. Mikor és hogyan tárja fel tehát a szülő a gyerekek előtt a valóságot? ","shortLead":"Beszélhetünk arról, hogy mit okoz a gyereknél, ha idő előtt tudja meg, hogy nincsen Mikulás, de ennél sokkal fontosabb...","id":"20241222_szel-david-gyerekek-karacsony-jezuska-felvilagositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d6c8e63-eb4f-4491-ae8b-4d2deeffa07d.jpg","index":0,"item":"3518fc18-d2a0-41ab-8f7a-6d68ef114819","keywords":null,"link":"/360/20241222_szel-david-gyerekek-karacsony-jezuska-felvilagositas","timestamp":"2024. december. 22. 19:30","title":"„El fogja fogadni” – mikor és hogyan mondjuk el a gyerekeknek az igazat a karácsonyról?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef63bb89-8765-416a-ba02-0b49f2e151e0","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"A gyors elektromos átállás öncsonkításra kényszerítette az európai autóipart, ráadásul a kínai gyártóknak kedvez, akik kézben tartják az akkumulátoripari technológiát és a nyersanyagokat is – mondja Várkonyi Gábor autópiaci szakember. Interjú.","shortLead":"A gyors elektromos átállás öncsonkításra kényszerítette az európai autóipart, ráadásul a kínai gyártóknak kedvez, akik...","id":"20240824_varkonyi-gabor-interju-elektromos-auto-europai-autoipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef63bb89-8765-416a-ba02-0b49f2e151e0.jpg","index":0,"item":"ce228dec-b252-4fba-a206-bf23c5c97268","keywords":null,"link":"/360/20240824_varkonyi-gabor-interju-elektromos-auto-europai-autoipar","timestamp":"2024. december. 23. 12:15","title":"Hogyan teszi tönkre az elektromos autó az európai ipart?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33e59e92-fe84-4e1b-9a6b-7ef64baa93e4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Terrorelhárítási Központ is figyeli és elemzi a kockázati tényezőket.","shortLead":"A Terrorelhárítási Központ is figyeli és elemzi a kockázati tényezőket.","id":"20241221_karacsonyo-vasarok-magyarorszag-budapest-fokozott-rendori-jelenlet-terrorelharitasi-kozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33e59e92-fe84-4e1b-9a6b-7ef64baa93e4.jpg","index":0,"item":"fbd9d085-3667-4da6-ae2c-e18f04620273","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_karacsonyo-vasarok-magyarorszag-budapest-fokozott-rendori-jelenlet-terrorelharitasi-kozpont","timestamp":"2024. december. 21. 18:32","title":"Fokozzák a rendőri jelenlétet az itthoni karácsonyi vásárokon a magdeburgi gázolás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Németh Lászlóné jóindulatában reménykednek a szorongatott taxisok
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Legfeljebb tízéves autóval lehet taxizni – többek között ezt tartalmazza „a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról” szóló kormányrendelet tervezete. Az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint a dokumentum vállalhatatlan feltételeket tartalmaz, ami miatt a fejlesztési miniszterrel egyeztetést kezdeményeztek. Miközben a taxisok a miniszternél lobbiznak, a főváros is szigorítani készül.
Utasonként huszonötezer helyett százezer forintot kellene vagyoni biztosítékként külön számlán tartaniuk a taxisoknak, ha a kedden bemutatott kormányrendelet tervezet lép majd életbe – közölte a hvg.hu-val Metál Zoltán. Az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke szerint a tőlük elvárt biztosíték – ami egy hétszemélyes autó esetében hatszázezer forintra rúghat – teljességgel indokolatlan, mert az elmúlt 22 évben nem volt olyan utas-kártérítés, ami ezt indokolttá tenné.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által készített kormányrendelet tervezete október 30-án jelent a kormány honlapján, és leglényegesebb elemei között szerepel a járművek életkorának maximálása, mégpedig tíz évben, és előírja a taxisoknak a fentebb említett vagyoni biztosíték letételét is. A taxis szervezeteknek, érdekképviseleteknek tíz napjuk van arra, hogy véleményezzék a jogszabályt, utána az anyag a kabinet elé kerül.
Az OTSZ elnöke úgy vélekedett, ez a feltétel a biztosítási lobbi nyomására került be a dokumentumba. Metál Zoltán szerint a rendelettervezet elfogadhatatlan és vállalhatatlan a taxisoknak, ezért konzultációt kértek Németh Lászlóné fejlesztési minisztertől a jövő hétre.
Tíz évnél nem lehet öregebb
Legfeljebb tízéves autóval lehet taxizni, amelyet ötévente külön le kell vizsgáztatni erre – többek között ezt tartalmazza „a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról” szóló kormányrendelet tervezete. A rendelet külön kezeli a klasszikus taxi-, illetve a személygépkocsis személyszállító szolgáltatást. Ez utóbbiba tartozik például a szállodai utasszállítás, vagy a repülőtéri minibusz szolgáltatás is.
Mindkét szolgáltatás csak tevékenységi engedély birtokában végezhető. A taxisengedély csak meghatározott földrajzi területre szól, de ha a vezető a maga területén veszi fel az utast, átviheti másik területre. A személygépkocsis engedély viszont az egész országra szól.
A tevékenységi engedély feltétele a személyes megbízhatóság, a szakmai alkalmasság és a pénzügyi teljesítőképesség. Az első feltétel azt jelenti, hogy a vállalkozás szakmai irányítóját nem tiltották el korábban a taxizástól. A szakmai alkalmasság a szükséges vizsga letételét, míg a pénzügyi teljesítőképesség köztartozás-mentességet jelent. A taxi jobb első ajtajára, legalább tíz centiméteres karakterekkel fel kell írni a tevékenységi engedély számát, továbbá a területi érvényességet. A taxi nem lehet tíz évnél régebbi. A jelenlegi engedélyek 2014. március 31-ig maradnak érvényben a tervezet szerint.
A biztosítási és oktatási lobbi beleszólt a tervezetbe?
A biztosítási lobbi mellett tetten érhető az oktatási lobbi hatása is – Metál Zoltán meglátása alapján, ugyanis a kormányrendelet öt évenként iskolapadba küldené a taxisokat, ami nyilván több százezer forintos vizsgadíj kifizetésére is kötelezné őket. „Tizenöt évvel ezelőtt volt egy hasonló próbálkozás, de semmi értelme nem volt. A mostani gazdasági helyzetben, amikor a lét a tét, szintén nincs értelme. A KRESZ módosításaiból és az elsősegély ismeretekből tanfolyamokon is felkészülhetnek a taxisok, de város- vagy pénzügyi ismeretre, ami a tervezetben szerepel, nincs szükségük” – jelentette ki az elnök.
Metál Zoltán azt mondta, a kormányrendelet tervezetének véleményezésére tíz napot kaptak, és mivel szerintük az idő nagyon rövid, ezért kértek konzultációs lehetőséget a fejlesztési minisztertől. „Egyetértünk abban, hogy rendnek kell lennie, hogy őskövületekkel, vagy Ikarus-busszal ne lehessen taxizni, hogy az utas megfelelő szolgáltatást kapjon és, hogy átlátható legyen a szabályozás és az ellenőrzés” – közölte az OTSZ vezetője, aki a hatósági rögzített ár bevezetését pártolja. Többek között azért, hogy az átláthatatlan, jelenleg hetven különböző tarifa megszűnjön. A szövetség részéről viszont nem támogatják azt, hogy felesleges kiadásokat rójanak a taxisokra.
Budapest is szigorítani akar
A taxis vállalkozások szabályozására törekszik a kormányrendelet tervezet mellett a főváros is. Az erről szóló rendeletet a Fővárosi Közgyűlés többször is tárgyalni akarta, de az júniusban és szeptemberben is lekerült a napirendről. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábban azt közölte: a szabályozás célja, hogy indirekt módon szabályozzák a taxik számát, kötelezővé tegyék a bankkártya elfogadását, a légkondicionáló meglétét, továbbá döntenek az egységes arculat, az egységes nappali és éjszakai maximumár vagy egységes hatósági ár bevezetéséről.
Az OTSZ elnöke azt kérte Tarlós István főpolgármestertől, hogy a szakmai és érdekképviseletek többségi támogatása nélkül ne terjessze be a jelenlegi formájában a módosított taxirendeletet a Fővárosi Közgyűlésnek. Az OTSZ vezetője szerint a tervezetből hiányoznak azok a garanciák és feltételek, amelyek megnyugtató módon pótolják a jelenleg is érvényben levő taxirendelet súlyos hiányosságait.
„Mindent elő akarnak írni, még azt is, hogy milyen autóval taxizzunk, és milyen beruházásokat hajtsunk végre” – mondta a hvg.hu-nak egy fővárosi taxis, aki szerint ők viszont semmit sem kapnak. „Ötleteléseket látunk, például azt, hogy kiírnak egy szavazást arra, hogy milyen színűek legyenek a taxik, majd ezután kitalálnak egy másik variációt. Az egységes színnel egyébként az a gond, hogy bizonyos eseményekre, mondjuk egy temetésre csak fekete színű autót kérnek. Emellett akad olyan 12 éves gépkocsi, amely alkalmas a taxizásra, de található olyan fiatalabb jármű, amelybe senkit nem ültetnék, mert annyira rossz állapotban van” – sorolta a budapesti taxis.
A főváros rendelettervezetével kapcsolatban a RádióTaxi vezetője, Horváth Csaba a hvg.hu-nak azt mondta, hogy másfél évvel ezelőtt kezdődtek az egyeztetések, de napról napra újabbnál újabb tervekkel rukkol elő a Budapesti Közlekedési Központ vezetése. „Volt olyan javaslatunk, amelyet a kamara, az érdekképviseletek és a taxis cégek vezetői is támogattak, de azt a főváros részéről nem találták jónak. Akkor minek kérdeztek meg minket” – kérdezte Horváth Csaba. Hangsúlyozta: leginkább felkészülési időt szerettek volna kapni, hogy az alvállalkozói körből ne kelljen egyszerre több ezres tömeget kizárni.
Legfeljebb tízéves autóval lehetne taxizni, amelyet ötévente külön le kellene vizsgáztatni erre a célre - egyebek mellett ezt tartalmazza "a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról" címet viselő kormányrendelet tervezete, amely a kormány honlapján jelent meg.