Irán visszalőtt: Az amerikaiak katari bázisát érte rakétatámadás
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Pöföghet-e dízelmotor egy troliban? – látszólag ez a központi kérdése a zátonyra futott budapesti trolibusztendernek. A műszaki részletkérdések mögött a Skoda és a BKK elmérgesedett viszonya is állhat, aminek az is lehet a vége, hogy milliárdokat veszít el a főváros. Tarlós István már meg is ragadta a lehetőséget, hogy ismét a szőnyeg szélére állítsa a közlekedési központ vezetését, szocialista kihívója pedig mintha szándékosan neki adogatná fel a labdát.
Akár két héten belül megoldódhat a budapesti trolibusz-tender körül kialakult közbeszerzési probléma, de a legrosszabb esetben elölről kell kezdeni mindent – mondta a hvg.hu-nak egy, az ügyre rálátó városházi forrás. A főváros szempontjából optimális esetben a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) helyt ad a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) kérelmének, és megváltoztatja múlt heti határozatát, a katasztrófa-forgatókönyv szerint viszont egy bírósági eljárás után új pályázatot kell kiírni, ami komolyan veszélybe sodorhatja a 3,4 milliárd forintos uniós forrás felhasználását.
A KDB április 7-én kelt határozatában adott helyt a cseh Skoda Electric a.s. kérelmének, és semmisítette meg a BKK pályázati kiírását, amelyet még tavaly december elején tettek közzé, és amelyben 14 szóló és 10 csuklós trolibusz beszerzésére kértek ajánlatot. A villamos-beszerzési pályázat során a BKK-val már élesen konfrontálódott Skoda a pályázati kiírásnak abba a kitételébe kapaszkodott bele, amely szerint az új troliknak képeseknek kell lenniük négy kilométert felsővezeték nélkül is futni. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a trolik olyan útvonalon is közlekedjenek, ahol nincsenek kiépítve az elektromos vezetékek.
A BKK a műszaki feltételek közt nem részletezte, hogy milyen módon működjön vezeték nélkül a troli, az ajánlattevőktől elvárt referenciák közé azonban beírták, hogy csak az a cég pályázhat, amely az elmúlt három évben legyártott és leszállított legalább 15 darab, „akkumulátorral és/vagy szuperkondenzátorral” működő, vezeték nélküli üzemre is alkalmas trolibuszt. A cseh cég szerint azonban ez a megoldás szűkíti a versenyt, mert kizárja annak a lehetőségét, hogy olyan trolikkal pályázzanak, amelyek dízel generátor segítségével termelnek maguknak áramot a felsővezeték nélküli szakaszokon.
A BKK már a határozat másnapján kérelemmel fordult a KDB-hez, amelyben súlyos eljárási szabályszegésekre és megalapozatlanságra hivatkozva azt kéri, a testület bírálja felül saját döntését, és érdemi vizsgálat nélkül szüntesse meg az eljárást, vagy utasítsa el a Skoda kérelmét. A Vitézy Dávid vezérigazgató által aláírt kérelem egyrészt arra hivatkozik, hogy a BKK-t csak a határozat meghozatalának napján értesítették egyáltalán az eljárásról, így nem tudtak érdemben védekezni, másrészt a Skoda nem is lehetne ügyfél ebben a közbeszerzési eljárásban. Ennek oka, hogy egyedül nem is tud trolikat gyártani, illetve – mint a villamostender ügyében kiderült – a magyar szabályok szerint nem átlátható a tulajdonosi háttere.
A műszaki kérdéseket a BKK-nál úgy ítélik meg, az elektromos segédmeghajtás előírása (a dízel generátor kizárása) semmilyen korlátozást nem tartalmaz, hanem „műszaki innovációt” jelent, amit Európa számos nagyvárosában alkalmaztak már. „A buszok a belvárosban járnának, elég furcsa lenne, ha itt hagynánk a dízelmotort. Mondjuk a Kossuth téren a 78-as dízel meghajtás mellett fordulna meg” – mondta városházi forrásunk, aki szerint a KDB tíz napon belül dönthet a BKK beadványáról. Komoly következményei lehetnek ugyanakkor, ha nem járnak sikerrel, és nem csak azért, mert a késlekedés miatt elvész az EU-s támogatás. (A trolibuszoknak 2015 végére futniuk kellene, és azokat még le is kell gyártani – szerk.)
A trolibusztender ürügyén ugyanis ismét kiújult az ellentét Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dáivd, illetve a BKK vezetése közt. A KDB döntésére reagálva Tarlós be is jelentette: vizsgálatot indít a BKK-nál, mert már nem csak a trolikról van szó, hanem felvetődik az a kérdés is, hogy „Budapest egyik legfontosabb közszolgáltatójánál miként mennek a dolgok”. A főpolgármester már tavaly novemberben nyilvánosan bírálta a BKK „közlekedésszervezési szemléletét”, és követelte egyebek mellett buszsávok megszüntetését, majd decemberben átvitte a fővárosi közgyűlésen a BKK igazgatóságának átalakítását is.
A trolibusztender kommunikációjának külön érdekessége, hogy minden politikai ellentét és személyeskedés ellenére hogyan játszik egymás keze alá Tarlós István és szocialista riválisa, Horváth Csaba. Az MSZP főpolgármester-jelöltje ugyanis lényegében feladta a labdát a BKK-val régóta hadakozó Tarlósnak, mikor közleményében egyenesen a szerinte alkalmatlan főpolgármestert támadta meg a KDB döntése miatt. Reakciójában Tarlós természetesen leszólta Horváthot is, de az ügy lehetőséget adott neki arra is, hogy bejelentse a belső vizsgálatot, és ismét a BKK vezetését bírálja.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Új idegenrendészeti eljárás indul.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.
Július elején újabb hullámra lehet számítani.
A Cargolux három Boeing 747-ese közvetlenül az iráni légtér előtt tűnt el a nyomkövető rendszerekből, és azóta sem tudni, hol vannak.