Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1629f85b-0df5-47d1-9327-74ff347c5800","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Hírességek és politikai vezetők is gyakran szokták köszönteni a kerékpárosokat, de az így is meglepetés volt, amikor a Giro d’Italia záró szakaszán megjelent a pápa.","shortLead":"Hírességek és politikai vezetők is gyakran szokták köszönteni a kerékpárosokat, de az így is meglepetés volt, amikor...","id":"20250601_giro-papa-kerekpar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1629f85b-0df5-47d1-9327-74ff347c5800.jpg","index":0,"item":"955a3667-85ce-4607-af44-b8924e12619f","keywords":null,"link":"/elet/20250601_giro-papa-kerekpar","timestamp":"2025. június. 01. 19:18","title":"Megállt a Giro mezőnye Rómában, amikor a pápa kiment fogadni őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az ukránok zseniális és merész húzásukkal épp átírják a háború szabályait. Oroszország pánikol. Mit kellene tennie Amerikának Ukrajnáért? Donald Trumpnak fogalma sincs, miként járjon el Kínával. Üresjáratban fut az USA Irán-politikája. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Az ukránok zseniális és merész húzásukkal épp átírják a háború szabályait. Oroszország pánikol. Mit kellene tennie...","id":"20250602_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"a4699cbd-dd1b-495a-aab3-494695e29251","keywords":null,"link":"/360/20250602_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 02. 10:49","title":"Putyin Pearl Harbora – nyugati lapok az orosz bombázók elleni ukrán dróntámadásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef3fe854-76b8-4226-a1c5-6eec728d5a7e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy használt Bombardier Global 5000-ért 6-8 milliárd forintot is elkérnek a piacon.","shortLead":"Egy használt Bombardier Global 5000-ért 6-8 milliárd forintot is elkérnek a piacon.","id":"20250602_Magyar-lajstromjelu-luxusgeppel-bovult-a-NER-kedvenc-repulos-cegenek-flottaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef3fe854-76b8-4226-a1c5-6eec728d5a7e.jpg","index":0,"item":"6f06c4e3-b37e-4d2a-9a97-45beb11af6d0","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Magyar-lajstromjelu-luxusgeppel-bovult-a-NER-kedvenc-repulos-cegenek-flottaja","timestamp":"2025. június. 02. 08:10","title":"Magyar lajstromjelű luxusgéppel bővült a NER kedvenc repülős cégének flottája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d19c5636-537a-4f92-a127-cb481438f723","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az aHang által meghirdetett Néma menet célja, hogy tiltakozzon a független sajtó és a civilek ellehetetlenítése ellen. ","shortLead":"Az aHang által meghirdetett Néma menet célja, hogy tiltakozzon a független sajtó és a civilek ellehetetlenítése ellen. ","id":"20250601_Leragasztott-szajjal-vonulnak-at-a-tuntetok-a-Szabadsag-hidon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d19c5636-537a-4f92-a127-cb481438f723.jpg","index":0,"item":"ea0f9a93-98ca-4d2d-a743-60e526f9af1b","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_Leragasztott-szajjal-vonulnak-at-a-tuntetok-a-Szabadsag-hidon","timestamp":"2025. június. 01. 16:36","title":"Leragasztott szájjal vonulnak át a tüntetők a Szabadság hídon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a7bd473-cc3d-4edb-86df-362a84108e4a","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Az életciklusa végén járó Toyota GR Suprából a 3 literes alapmodellt, a kihegyezett Lightweight EVO kivitelt és a non-plus-ultra kategóriás méregdrága A90 Final Editiont is rendesen meghajtottuk.","shortLead":"Az életciklusa végén járó Toyota GR Suprából a 3 literes alapmodellt, a kihegyezett Lightweight EVO kivitelt és...","id":"20250602_versenypalya-toyota-gr-supra-a90-final-edition-lightweight-evo-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a7bd473-cc3d-4edb-86df-362a84108e4a.jpg","index":0,"item":"5d0552bb-fcf0-472e-a7f2-ad44251664f2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_versenypalya-toyota-gr-supra-a90-final-edition-lightweight-evo-teszt-velemeny","timestamp":"2025. június. 02. 08:01","title":"70 millió forintos elérhetetlen álom: versenypályáztunk a Toyota Supra búcsúzó verzióival","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c7421ab-c403-4b8d-bb96-027e49e5cd89","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Egyelőre inkább a kihívások látszanak a körforgásos gazdaságban.","shortLead":"Egyelőre inkább a kihívások látszanak a körforgásos gazdaságban.","id":"20250602_50-milliard-veszteseg-Mohu-hulladekkezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c7421ab-c403-4b8d-bb96-027e49e5cd89.jpg","index":0,"item":"d76ed6a7-7566-4520-a79d-286fcbcbacb9","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_50-milliard-veszteseg-Mohu-hulladekkezeles","timestamp":"2025. június. 02. 08:50","title":"50 milliárdot bukott a Mohu","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96fb3efd-6ccb-4274-9e86-9ce09fe154e2","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Életünk egyik legnagyobb tabuja a szexualitás – és ha annak zavarairól van szó, jellemzően még súlyosabb tagadásba burkolódzunk. Így az esetek túlnyomó többségében a probléma orvoslása, gyógyítása is elmarad, helyette inkább büszkén szenvedünk múlni nem akaró panaszainktól. Sokan csak akkor kérnek segítséget, amikor a helyzet szinte már visszafordíthatatlan. Különösen a férfiak hajlamosak inkább a végsőkig szenvedni, mintsem hogy orvoshoz forduljanak. ","shortLead":"Életünk egyik legnagyobb tabuja a szexualitás – és ha annak zavarairól van szó, jellemzően még súlyosabb tagadásba...","id":"20250430_Szexualis-zavarok-ferfiak-prosztata-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96fb3efd-6ccb-4274-9e86-9ce09fe154e2.jpg","index":0,"item":"eee11d5f-ae21-4e22-a402-d9e4f864e9ad","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250430_Szexualis-zavarok-ferfiak-prosztata-proxelan","timestamp":"2025. május. 31. 19:30","title":"Szexuális zavarok: amiről nem beszélünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"c0f9bbc9-6a79-4517-82c4-81aa6df2a8aa","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az oroszok szerint az elmúlt nap folyamán több ukrajnai frontszakaszon is előre tudtak nyomulni. ","shortLead":"Az oroszok szerint az elmúlt nap folyamán több ukrajnai frontszakaszon is előre tudtak nyomulni. ","id":"20250531_orosz-ukran-haboru-orosz-tamadas-teruletfoglalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0f9bbc9-6a79-4517-82c4-81aa6df2a8aa.jpg","index":0,"item":"335bb04e-3533-4dea-846d-9449fd4b3fe3","keywords":null,"link":"/vilag/20250531_orosz-ukran-haboru-orosz-tamadas-teruletfoglalas","timestamp":"2025. május. 31. 13:22","title":"Egy kilencéves kislány is meghalhatott Ukrajnában az újabb orosz támadásokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Trolitender: milliárdokba kerülhet a Skoda bosszúja
szerző:
hvg.hu
5
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Pöföghet-e dízelmotor egy troliban? – látszólag ez a központi kérdése a zátonyra futott budapesti trolibusztendernek. A műszaki részletkérdések mögött a Skoda és a BKK elmérgesedett viszonya is állhat, aminek az is lehet a vége, hogy milliárdokat veszít el a főváros. Tarlós István már meg is ragadta a lehetőséget, hogy ismét a szőnyeg szélére állítsa a közlekedési központ vezetését, szocialista kihívója pedig mintha szándékosan neki adogatná fel a labdát.
Akár két héten belül megoldódhat a budapesti trolibusz-tender körül kialakult közbeszerzési probléma, de a legrosszabb esetben elölről kell kezdeni mindent – mondta a hvg.hu-nak egy, az ügyre rálátó városházi forrás. A főváros szempontjából optimális esetben a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) helyt ad a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) kérelmének, és megváltoztatja múlt heti határozatát, a katasztrófa-forgatókönyv szerint viszont egy bírósági eljárás után új pályázatot kell kiírni, ami komolyan veszélybe sodorhatja a 3,4 milliárd forintos uniós forrás felhasználását.
A KDB április 7-én kelt határozatában adott helyt a cseh Skoda Electric a.s. kérelmének, és semmisítette meg a BKK pályázati kiírását, amelyet még tavaly december elején tettek közzé, és amelyben 14 szóló és 10 csuklós trolibusz beszerzésére kértek ajánlatot. A villamos-beszerzési pályázat során a BKK-val már élesen konfrontálódott Skoda a pályázati kiírásnak abba a kitételébe kapaszkodott bele, amely szerint az új troliknak képeseknek kell lenniük négy kilométert felsővezeték nélkül is futni. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a trolik olyan útvonalon is közlekedjenek, ahol nincsenek kiépítve az elektromos vezetékek.
A BKK a műszaki feltételek közt nem részletezte, hogy milyen módon működjön vezeték nélkül a troli, az ajánlattevőktől elvárt referenciák közé azonban beírták, hogy csak az a cég pályázhat, amely az elmúlt három évben legyártott és leszállított legalább 15 darab, „akkumulátorral és/vagy szuperkondenzátorral” működő, vezeték nélküli üzemre is alkalmas trolibuszt. A cseh cég szerint azonban ez a megoldás szűkíti a versenyt, mert kizárja annak a lehetőségét, hogy olyan trolikkal pályázzanak, amelyek dízel generátor segítségével termelnek maguknak áramot a felsővezeték nélküli szakaszokon.
Régi, elavult trolik a BKV telephelyén - a kép illusztráció
MTI / Máthé Zoltán
A BKK már a határozat másnapján kérelemmel fordult a KDB-hez, amelyben súlyos eljárási szabályszegésekre és megalapozatlanságra hivatkozva azt kéri, a testület bírálja felül saját döntését, és érdemi vizsgálat nélkül szüntesse meg az eljárást, vagy utasítsa el a Skoda kérelmét. A Vitézy Dávid vezérigazgató által aláírt kérelem egyrészt arra hivatkozik, hogy a BKK-t csak a határozat meghozatalának napján értesítették egyáltalán az eljárásról, így nem tudtak érdemben védekezni, másrészt a Skoda nem is lehetne ügyfél ebben a közbeszerzési eljárásban. Ennek oka, hogy egyedül nem is tud trolikat gyártani, illetve – mint a villamostender ügyében kiderült – a magyar szabályok szerint nem átlátható a tulajdonosi háttere.
A műszaki kérdéseket a BKK-nál úgy ítélik meg, az elektromos segédmeghajtás előírása (a dízel generátor kizárása) semmilyen korlátozást nem tartalmaz, hanem „műszaki innovációt” jelent, amit Európa számos nagyvárosában alkalmaztak már. „A buszok a belvárosban járnának, elég furcsa lenne, ha itt hagynánk a dízelmotort. Mondjuk a Kossuth téren a 78-as dízel meghajtás mellett fordulna meg” – mondta városházi forrásunk, aki szerint a KDB tíz napon belül dönthet a BKK beadványáról. Komoly következményei lehetnek ugyanakkor, ha nem járnak sikerrel, és nem csak azért, mert a késlekedés miatt elvész az EU-s támogatás. (A trolibuszoknak 2015 végére futniuk kellene, és azokat még le is kell gyártani – szerk.)
A trolibusztender ürügyén ugyanis ismét kiújult az ellentét Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dáivd, illetve a BKK vezetése közt. A KDB döntésére reagálva Tarlós be is jelentette: vizsgálatot indít a BKK-nál, mert már nem csak a trolikról van szó, hanem felvetődik az a kérdés is, hogy „Budapest egyik legfontosabb közszolgáltatójánál miként mennek a dolgok”. A főpolgármester már tavaly novemberben nyilvánosan bírálta a BKK „közlekedésszervezési szemléletét”, és követelte egyebek mellett buszsávok megszüntetését, majd decemberben átvitte a fővárosi közgyűlésen a BKK igazgatóságának átalakítását is.
A trolibusztender kommunikációjának külön érdekessége, hogy minden politikai ellentét és személyeskedés ellenére hogyan játszik egymás keze alá Tarlós István és szocialista riválisa, Horváth Csaba. Az MSZP főpolgármester-jelöltje ugyanis lényegében feladta a labdát a BKK-val régóta hadakozó Tarlósnak, mikor közleményében egyenesen a szerinte alkalmatlan főpolgármestert támadta meg a KDB döntése miatt. Reakciójában Tarlós természetesen leszólta Horváthot is, de az ügy lehetőséget adott neki arra is, hogy bejelentse a belső vizsgálatot, és ismét a BKK vezetését bírálja.
Donald Trump csapkodó gazdaságpolitikája elbizonytalanította a piacokat, ezért veszélyben van az amerikai állampapírok horgonyszerepe a befektetéseknél. A növekvő hozamokat a lakosság is gyorsan megérzi.