szerző:
MTI/hvg.hu

Hamarosan 300 ezer autót kitilthatnak az utakról, ha rossz a levegő a fővárosban, idén hetven fontos útvonalat újítanak fel, 2019 nyarán már használható lesz a felújított 3-as metró, az önkormányzati autonómia pedig nem áll valami erősen napjaink Magyarországán – mondta Tarlós István pénteki sajtótájékoztatóján.

Tarlós István főpolgármester több fontos bejelentést tett pénteki fővárosi sajtótájékoztatóján.

Március 15-étől a szmogriadó riasztási fokozata esetén több járművet lehet majd kitiltani a forgalomból, mint korábban. Szerdán módosították az erről szóló rendeletet: az új jogszabály értelmében az autók mintegy harmadát kitilthatják a fővárosi forgalomból. Az agglomerációval együtt ez akár 300 ezer autót is érinthet, Budapesten pedig 180 ezret.

A hvg.hu munkatársa a sajtótájékoztatón arról faggatta a főpolgármestert, milyen feladatot látott el Habony Árpád, a miniszterelnök tanácsadója a Városházán, amiről egy igen szórakoztató videó készült. Tarlós válaszáról bővebben itt olvashat.

Június elejére várható a 3-as metró első két felújított szerelvényének érkezése. A vonal infrastrukturális felújításának átadási határideje 2019. szeptember 30., de a felújított szerelvények már 2019 nyarán futhatnak a felújított alagútban. A felszíni pótlásokhoz szükséges útépítési tervek elkészültek a múlt hónapban és az engedélyek is megvannak, valamint rendelkezésre állnak a vasúti pálya kiviteli tervei és az ahhoz szükséges engedélyek is – mondta. Tarlós szerint mindenhol lesz akadálymentesítés, de nem minden állomáson lesz lift.

©

Beszélt a szerdán elfogadott 2016-os fővárosi költségvetésről is. Állítása szerint ez egy végrehajtható költségvetés, és a fővárosnak nincs működési hiánya, mintegy egymilliárd forintos működési többlete van. A költségvetési összbevétel 228 milliárd forint, az összkiadás 313 milliárd, ami mínusz 85 milliárdot jelent, "ám ez valóságosan nem áll fenn" – mondta Tarlós István –, ebből 70 milliárd ugyanis úgynevezett forrásmaradvány formájában rendelkezésre áll. A forrásmaradvány a pénzkészletek, a betétek, illetve az értékpapírok múlt év végi záró állományából származik. A még hiányzó 15 milliárd forint pedig az önkormányzati infrastrukturális fejlesztési program hiteléből áll rendelkezésre.

Szóba hozta azt a megállapodást is, amelynek értelmében az állam átveszi az agglomerációs közlekedés fenntartását. A kormánnyal megszületett a megegyezés, de "sok-sok egyetértés mellett budapesti ügyekben még lehet egy kis családon belüli tányércsörgés a jövőben is" – mondta erről. A tavaly kapott 24 milliárd forintos állami forrást csak és kizárólag kötelező feladatellátásra, azaz a helyi közlekedés finanszírozására lehetett fordítani, tehát kizárt, hogy az agglomerációs közlekedésre egy fillért is kaptak volna az államtól – mondta erről.

Jövőre több mint 10 milliárd forintot fordítanak útfelújításra. Ez 15 kerületet érint majd, és 70 fontos útvonalat újítanak fel idén.

Tarlós, aki a Budapesti Önkormányzatok Szövetségének (BÖSZ) elnöke is, elmondta, hogy a szövetség azt szeretné, hogy továbbra is biztosítsák a helyi önkormányzatok önrendelkezési jogát saját településük karakterének, épített és természeti környezetének alakítására és megőrzésére. Azt is kérik a kormánytól, hogy az állami tisztviselői kar az önkormányzati szektorban dolgozó köztisztviselőket, közalkalmazottakat is magába foglalja. Az önkormányzati szférában dolgozók bére ma csak a 77 százalékát éri el a 2008-as bérszínvonalnak, ezért elengedhetetlennek gondolják 2016. július elsejétől az emelést. Kérdésre válaszolva azt mondta: "az önkormányzatiság és az önkormányzati autonómia nem fellendülő szakaszban van ma Magyarországon".

Ha lesz 2024-ben olimpia Budapesten, azzal a főváros csak nyerhet – válaszolta egy kérdésre a főpolgármester. Azzal "bizonyos értelemben a főváros-vidék vita véget ér, mert Budapestnek meg kell kapnia azt, ami az olimpiához szükséges, mert különben az ország lebőg" – fogalmazott.

Cikk megosztása
Címkék