szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A légitársaság rosszul becsülte meg, hogy az első osztályon kialakított kabinok mennyire nehezítik el a repülőgépek orrát.

Szó szerint felborulófélben van a polgári légi közlekedés kényes egyensúlya. A Lufthansa Csoporthoz tartozó Swiss (Svájci Nemzetközi Légitársaság) arra kényszerül, hogy hatalmas „kiegyensúlyozó lemezeket” helyezzen el a tengerentúli utakat járó utasszállító repülőgépei hátuljába, hogy kiegyensúlyozzák az orrnehézzé váló A330 típusokat – Írja a CNN.

A svájci légitársaság tavaly jelentette be, hogy a Airbus orrában található biznisz- és első osztály üléseit 2026-ig kicseréli, ám az új, „Swiss Senses” fantázianévre hallgató méretes ülőalkalmatosságok túl nehéznek bizonyulnak a gép hátsó feléhez képest.

A nagyobb magánszféra, több hely és végső soron kényelmesebb utazási élmény érdekében a gépek feláras osztályainak foteljeit zárható ajtókkal ellátott, közel két méter magas falú kabinokkal szerelnék fel, melyek fejenként körülbelül három és fél négyzetméteren terülnek el. Az újkeletű extra komfort pontos súlya, ahogy az ebből következő faroknehezék tömege sem ismert a beszerelésig, ám a jelenlegi üléskomplexumok is 205 kilogrammot nyomnak darabonként. A svájci légitársaság tagadja, hogy tervezési hiba történt volna, közleményük szerint a súlyt “durva becsléssel” számolták, ami a legyártás során ugrott meg a gyakorlatban.

Airbus A350-900-as repülőgép
AFP / DPA / Peter Kneffel

A légitársaság közleménye szerint ideiglenes megoldásnak tekintik az extra súly felhelyezését, és hosszabb távon alternatív megoldásokon gondolkoznak. Felmerült, hogy lemondanak az elhúzható ajtókról, de az sem elvethető, hogy a jelenlegi nyolc első osztályú hely számát négyre csökkentik. Megoldást jelenthet az is, ha gép hátsó felében található turista osztály üléseinek a számát növelik, ám ezt az adott területen csupán az egy főre jutó férőhelyek csökkentésével oldható meg, így a komfort megőrzése érdekében ezt a megoldást is elvetette a 2024-es év legjobb európai légitársaságnak választott Swiss.

A probléma nem új keletű, több évtizedes folyamat, hogy míg a szinte minden esetben a pilótafülke mögött elhelyezkedő első osztályok kabinjai egyre nehezebbé vállnak, addig a turistaosztály székeinek folyamatosan csökken a súlya, amitől orrnehézzé válnak a gépek, és előre tolódik a súlypontjuk. A trend fokozottan érinti a hosszú utakat repülő nagyobb gépeket.

A Swiss fő tengerentúli desztinációi közt számos közel-keleti és észak-amerikai reptér szerepel, így sok nagy modell található a svájci flottában. A levont tanulságok alapján a Lufthansa Csoport – többek között a Swiss is – törölte az egyéb Airbus modellek küszöbön álló hasonló átalakítását, míg a flották Boeing 777s típusú gépeinek átalakítását már a megismert súlyponteltolás veszélyének kiküszöbölésével tervezik végrehajtani.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!