Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7dd1fe90-6966-4e53-a389-77db836fad3f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Magyar Kutatási Hálózat játékelméleti kutatócsoportjának kutatói már az előző konklávé folyamán tesztelték a modelljüket, akkor az abszolút esélytelennek tartott Ferencet a harmadik legesélyesebbnek hozták ki.","shortLead":"A Magyar Kutatási Hálózat játékelméleti kutatócsoportjának kutatói már az előző konklávé folyamán tesztelték...","id":"20250508_Egy-cseh-szarmazasu-kanadai-jezsuita-lehet-a-kovetkezo-papa-egy-jatekelmeleti-modell-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dd1fe90-6966-4e53-a389-77db836fad3f.jpg","index":0,"item":"164f9b0f-2423-43e9-be82-ac0e978cd2ff","keywords":null,"link":"/elet/20250508_Egy-cseh-szarmazasu-kanadai-jezsuita-lehet-a-kovetkezo-papa-egy-jatekelmeleti-modell-szerint","timestamp":"2025. május. 08. 10:38","title":"Egy cseh származású kanadai jezsuita lehet a következő pápa egy játékelméleti modell szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bde8625-4722-4652-b474-57ed8ffdf10d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Akkor lett vége a menekülésnek, amikor a kocsija két kereke is defektet kapott.","shortLead":"Akkor lett vége a menekülésnek, amikor a kocsija két kereke is defektet kapott.","id":"20250508_Szaz-kilometeren-at-menekult-a-rendorok-elol-egy-borsodi-ferfi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bde8625-4722-4652-b474-57ed8ffdf10d.jpg","index":0,"item":"14c05916-1855-4f52-afb5-aedf879d1874","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_Szaz-kilometeren-at-menekult-a-rendorok-elol-egy-borsodi-ferfi","timestamp":"2025. május. 08. 10:30","title":"Autósüldözés volt Miskolctól Budapest felé – videón, ahogy az ámokfutó a rendőröket is leszorítja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"746b10b6-0013-480c-be75-780a433e7a25","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Geszti Péter és felesége, Dietz Edit heti egy nagy séta alatt „rakják rendbe” közös dolgaikat.","shortLead":"Geszti Péter és felesége, Dietz Edit heti egy nagy séta alatt „rakják rendbe” közös dolgaikat.","id":"20250509_Geszti-Peter-szerint-ez-a-sikeres-hazassag-titka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/746b10b6-0013-480c-be75-780a433e7a25.jpg","index":0,"item":"1bc49937-eedf-4881-a617-8be7df0ec39b","keywords":null,"link":"/elet/20250509_Geszti-Peter-szerint-ez-a-sikeres-hazassag-titka","timestamp":"2025. május. 09. 10:40","title":"„Nem járunk pszichológushoz” – Geszti Péter a házassága kulisszatitkairól vallott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ae3a4b9-99d5-49ca-8c8c-1106f7cb167a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hogyan árthat egy olyan időtöltés, mint a labdagurigató golf a környezetvédelemnek? – tűnhet logikusnak a kérdés. Nem is magával a sporttevékenységgel van a gond, hanem azzal az óriási földterülettel, ami helyet ad neki.","shortLead":"Hogyan árthat egy olyan időtöltés, mint a labdagurigató golf a környezetvédelemnek? – tűnhet logikusnak a kérdés. Nem...","id":"20250509_golfpalyak-terulete-kornyezetvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ae3a4b9-99d5-49ca-8c8c-1106f7cb167a.jpg","index":0,"item":"b26bbe78-f99e-4916-917f-c3482a95b1c1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_golfpalyak-terulete-kornyezetvedelem","timestamp":"2025. május. 09. 18:03","title":"Beleálltak a golfba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e95e625-c90b-4424-8262-7be1883523d2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Allianz, az Alfa és az Union csütörtöki bejelentése után újabb biztosítók jelentették be, hogy lakásbiztosításidíj-korlátozást vállalnak a jövő év közepéig tartó időszakra, megfelelve ezzel a nemzetgazdasági tárca elvárásának.","shortLead":"Az Allianz, az Alfa és az Union csütörtöki bejelentése után újabb biztosítók jelentették be...","id":"20250509_Nagy-Marton-biztosito-biztositas-dij-befagyasztas-emeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e95e625-c90b-4424-8262-7be1883523d2.jpg","index":0,"item":"262aca10-b720-408a-a651-c5e75421d784","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_Nagy-Marton-biztosito-biztositas-dij-befagyasztas-emeles","timestamp":"2025. május. 09. 14:38","title":"Nagy Márton célba ért, egyre több biztosító jelenti be, hogy hallgat a kérésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39972316-5731-46a1-b567-79b50a8ef77e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A támadás hangjait a szomszédos államban lévő városban is észlelték a helyiek. ","shortLead":"A támadás hangjait a szomszédos államban lévő városban is észlelték a helyiek. ","id":"20250509_india-pakisztan-konfliktus-kasmir-atomhaboru-repuloter-robbantas-drontamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39972316-5731-46a1-b567-79b50a8ef77e.jpg","index":0,"item":"bc19d351-1961-4f31-9433-8dd7953f72e7","keywords":null,"link":"/vilag/20250509_india-pakisztan-konfliktus-kasmir-atomhaboru-repuloter-robbantas-drontamadas","timestamp":"2025. május. 09. 21:42","title":"Tíz robbanást lehetett hallani Kasmír India által ellenőrzött részén a nemzetközi repülőtér közelében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"175e6f71-aa2d-4e1d-8b51-08e6402a0939","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Úgy tűnik, belép a szórakoztatóiparba a Google, legalábbis erre utal, hogy a hírek szerint új film- és televíziós produkciós részleget indított.","shortLead":"Úgy tűnik, belép a szórakoztatóiparba a Google, legalábbis erre utal, hogy a hírek szerint új film- és televíziós...","id":"20250508_google-100-zeros-filmipar-teve-sorozatok-mozi-produkcios-reszleg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/175e6f71-aa2d-4e1d-8b51-08e6402a0939.jpg","index":0,"item":"2f7bad08-931a-4e30-a19a-765f2461600d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_google-100-zeros-filmipar-teve-sorozatok-mozi-produkcios-reszleg","timestamp":"2025. május. 08. 14:03","title":"Nyit a Google: belép a tévé- és filmiparba, indul a 100 Zeros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d4c96ee-cccb-4c0b-b118-7dc4086683a2","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A sofőr többeket elütött, az egyik sérült állapota válságos.","shortLead":"A sofőr többeket elütött, az egyik sérült állapota válságos.","id":"20250508_psg-bajnokok-ligaja-elodonto-gyozelem-unneples-gazolas-rendorok-felgyujtott-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d4c96ee-cccb-4c0b-b118-7dc4086683a2.jpg","index":0,"item":"890d47f4-abd1-4666-96a8-399ba2356c61","keywords":null,"link":"/sport/20250508_psg-bajnokok-ligaja-elodonto-gyozelem-unneples-gazolas-rendorok-felgyujtott-auto","timestamp":"2025. május. 08. 11:38","title":"A PSG győzelmét ünneplők közé hajtott egy autó Párizsban, mire felgyújtották","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Forma-1: lázadnak a csapatok, kezd eldurvulni a helyzet
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Nagyon úgy fest, a pénzügyi válság sem lesz elegendő ahhoz, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) átverje a Forma-1-es csapatokon évek óta fontolgatott költségcsökkentő programját. Az elmúlt napokban két istálló is jelezte: ha érvényben maradnak a 2010-re tervezett szabálymódosítások, búcsúznak a száguldó cirkusztól.
Ismét felkavarták a Forma-1 mostanában állónak éppen nem nevezhető vizét a gyári csapatok. Kedden a Ferrari jelezte hivatalos közleményben, hogy amennyiben érvényben maradnak az FIA által április végén elfogadott új szabályok, nem áll rajthoz a 2010-es idényben, míg egy nappal később Flavio Briatore, a Renault Forma-1-es csapatfőnöke tett hasonló nyilatkozatot, amit a francia gyártó csütörtökön hivatalosan is megerősített. Korábban már a Toyota és a Red Bull is pedzegette, hogy kiszáll a Forma-1-ből, így miután már a csapatok fele (az osztrák energiaital-gyártó két istállót is működtet) a „lázadók oldalán” áll, komoly nyomás nehezedik a döntéshozókra.
A Ferrarinál elsősorban a költségvetési sapka tervezett bevezetése ütötte ki a biztosítékot, míg a Renault-nál azt neheztelik, hogy hiába tett le a Forma-1-es csapatok érdekképviselete (FOTA) egy számukra is elfogadható költségcsökkentő programot az FIA asztalára, a döntéshozók azt teljesen figyelmen kívül hagyták.
A különböző sportágak közül a pénzügyi válság leginkább talán a Forma-1-et viselte meg, hiszen a száguldó cirkusz számára épp azok az ágazatok – például az autóipar és a pénzügyi szektor – biztosították a források jelentős részét, amelyeket a legérzékenyebben érintett a krízis. A sorozatba éves szinten nagyjából 300-500 millió dollárt ölő Honda decemberi távozása alapjaiban rázta meg az F1 szponzori piacát, s ez még korántsem az utolsó sokk volt, azóta ugyanis számos – a támogatott csapatra több 10 millió dollárt költő – vállalat jelezte, hogy kiszáll (búcsúzik például az ING, a Royal Bank of Scotland, a Credit Suisse).
Nem véletlen, hogy forrásaik megcsappanása miatt hirtelen a – szakértők szerint az elmúlt években irreálisan sokat költő – csapatok számára is fontossá vált a költségcsökkentés. Az istállók és a FIA már a holtszezonban tárgyaltak a lehetséges megoldásokról, ám a jelek szerint nem sikerült egyezségre jutniuk. A nemzetközi szövetség már korábban is próbálta saját szája íze szerint alakítani az F1 szablyait, de az istállók általában meghiúsították Max Mosley elnök és csapata – a teamek számára kedvezőtlen – törekvéseit.
Egyik fél sem enged
Az elmúlt egy évben azonban a Nemzetközi Automobil-szövetség egyre agresszívebben próbálta érvényesíteni saját elképzeléseit. A tavalyi szexbotránya óta tekintélye helyreállításáért küzdő Mosley számos olyan ötlettel állt elő, amit a csapatok – sőt, esetenként az FI-elnök régi barátja, az F1 teljhatalmú ura, Bernie Ecclestone – sem fogadtak éppen lelkesen, s nem ritkán körmeszakadtáig ragaszkodott elképzeléseihez. Ráadásul a szövetség első embere minden bizonnyal úgy gondolta, hogy a mostani gazdasági válság elegendő lesz ahhoz, hogy meggyőzze a csapatokat: kizárólag az FIA újításai alkalmasak a Forma-1 problémáinak kezelésére.
Nem így lett. A csapatok alkuereje ugyanis az elmúlt tíz évben igencsak megnőtt, s a kizárólag saját érdekeiket szem előtt tartó istállók most be akarják bizonytani: egy „csip-csup” válság miatt nem engednek. Vagyis – a már évek óta tartó – erőfitogtatásnak vagyunk a szemtanúi, amely nagyjából egy esztendővel ezelőtt kezdett eldurvulni, s mostanra odáig fajult, hogy – még ha közvetlen veszélyként ez nem is jelenik meg, de – a Forma-1 felbomlásával fenyeget.
A mérleg nyelve az a Bernie Ecclestone lehetne, aki korábban már vívott hasonló csatákat a csapatokkal, érdekes módon a Forma-1 teljhatalmú ura azonban – legalábbis nyilvánosan – nem foglalt olyan élesen állást, ahogy tette ezt korábban hasonló helyzetekben. A sorozat kereskedelmi jogait birtokló csoportot irányító üzletember is a költségcsökkentést szorgalmazza, de ha csak az elmúlt hetekben tett nyilatkozatait nézzük, odaszúrt Mosley-nak és a FOTA-nak is.
Főleg a gyári csapatok fintorognak
Nem véletlenül a vállalati tulajdonban lévő csapatok ágálnak leginkább a költségcsökkentés és azon belül is a költségvetési sapka ellen, az ugyanis inkább a kisebb csapatoknak kedvez. Az FIA elképzelései szerint választható – 40 millió fontos – költségvetési korlátot vezetnének be, s az a csapat, amely vállalja, hogy ezen az összegen belül tartja kiadásait, szabadabb kezet kapna a fejlesztésekben.
A nagyobb istállók azonban a tulajdonosi hozzájárulás nélkül is 150-250 millió dolláros bevételre tesznek szert szponzoraiktól, azaz biztosan nem szállítják le 40 millió fontra jelenleg nagyjából ennek 6-8-szorosára rúgó büdzséjüket. A kisebb csapatok – mint a Willimas, a Force India, vagy éppen a sikert sikerre halmozó Brawn GP – ugyanakkor feltehetőleg élnének az FIA nyújtotta lehetőséggel (igaz, ezen istállók esetében is nagyjából felére csökkenne így a költségvetés), ami kettős szabályozás kialakulásához vezetne, s a „lázadó” teamek igazából ezt nehezményezik.
A gyári csapatok minden bizonnyal attól félnek, hogy a fejlesztési engedmények olyan technikai előnyhöz juttatnák a kisebb csapatokat, hogy az messze túlkompenzálná a nagyok pénzügyi fölényét, s így a jelenlegihez hasonló helyzet állandósulna a Forma-1-ben. Márpedig a szponzorok hosszú távon nem viselnék jól a nem ritkán dollártízmilliókkal támogatott csapat folyamatos sikertelenségét, s ez a bevételek további szűküléséhez, illetve a szponzorok vándorlásához vezethet. Bár így idővel – elvileg – akár azt is el lehetne érni, hogy mindenki tartsa a költségvetési korlátot, abban a nagyobb csapatoknak igazuk van, hogy nem a kiadásokhoz kell szabni a bevételeket, hanem fordítva.
A következő hetek nagy kérdése tehát az, hogy sikerül-e megegyeznie az immár hónapok óta kizárólag saját érveiket harsogó feleknek, s megtalálni a költségcsökkentésnek azt a módját, ami mindenkinek megfelel, s a verseny érdekességét sem veszélyezteti. Sok ideje nincs azonban már a békülésre az FIA-nak és a csapatoknak, a 2010-es szezonra ugyanis május 29-ig kell nevezniük az istállóknak.
Az olasz sajtó döbbenten fogadta a Ferrari keddi bejelentését, miszerint az istálló jövőre nem indul a Forma-1-ben, ha érvénybe lép a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) költséglimitje.
Flavio Briatore, a Renault Forma-1-es csapatfőnöke kijelentette: amennyiben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bevezeti a 2010-re tervezett szabálymódosításokat, akkor - a Ferrarihoz hasonlóan - a francia istálló sem áll rajthoz jövőre.
A Ferrari bejelentette, hogy jövőre nem indul a Forma-1-es autós gyorsasági-világbajnokságon, ha érvénybe lép a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) költséglimitje.