A kínai mobilokról sokaknak még mindig a rossz minőség jut eszébe, pedig a Huawei és a ZTE már bebizonyították, hogy tudnak csúcsminőséget is produkálni. Idén a Lenovo mobiljai is bekerülnek a magyar mezőnybe, hamarosan pedig egy itthon eddig nagyjából ismeretlen gyártó, a Xiaomi kezd nemzetközi terjeszkedésbe. Csúcstelefonokat adnak fillérekért. Érdemes lesz figyelni rájuk.

Egy Google-alelnöki székből nem szokás a sarki mobilbolt ügyfélkapcsolati menedzser pozíciójáért felállni. Így amikor fény derült rá, hogy Hugo Barra, a kifejezetten sikeres Android operációs rendszerért felelős Google-alelnök a céget otthagyva a Xiaomihoz megy át, két dolog juthatott legtöbbek eszébe. Az egyik, hogy komoly vállalat lehet a Xiaomi, a másik pedig a kérdés: mégis miért lenne az?

Nagyon rövid történelem

A Xiaomi vezérigazgatója, Lui Jin, az itthon ingyenes Office-pótlójáról ismerhető kínai Kingsoft szoftvercégnél, fejlesztőként kezdte munkáját, 1998-ban vezérigazgató lett. Sikeres cégvezetői évek és több iparági befektetés után 2010-ben állt össze a Microsoftnál és a Google-nél is tapasztalatokat szerzett Bin Linnel, és öt szakmabéli társukkal együtt 2010. április 6-án megalapították a Xiaomit.

Az első, Mi-One névre hallgató készüléküket 2011 augusztusában adták ki, majd tavaly jött a Mi-Two. Mi-ndkettő nagy siker lett.

A Xiaomiben rejlő potenciálról sokat elárul: tavaly 7,19 millió okosmobilt adtak el, idén pedig, úgy tűnik, megduplázzák ezt a számot. Ennél jóval többet ad el az Apple, a Samsung, de még a Nokia is – viszont míg ők a nemzetközi piacon teszik ezt, a Xiaomi jelenleg csak egyetlen országban, Kínában hozza össze a milliós eladásokat.

Sikerükre jellemző még, hogy legutóbbi modelljükből, a Red Rice-ból a fő értékesítési csatornaként használt webshopjukban 100 ezer darab kelt el az első 90 másodpercben. És hogy mi fogyott ennyire? Egy olyan mobil, amelyikben négymagos 1,5 GHz-es processzor, 1 GB RAM, 8 megapixeles kamera és 4,7 colos HD kijelző van – szolgáltatófüggetlenül 30 ezer forintért.

Nincs profit a mobilon, avagy nem a mobilon van a profit

A gyártó prémium stratégiát folytat, más kínai vállalatoktól eltérően kizárólag csúcskategóriás telefonokban utaznak. Titkuk, hogy konkurenseikhez képest nagyjából harmadannyiért, vagy még annál is kevesebbért adják a bivalyerős mobilokat, amiken tulajdonképpen semennyit nem keresnek.

Nem jelentenek be félévente új zászlóshajót, egy modellt másfél évig tartanak topon. Ez a kutatás-fejlesztési költségek optimalizálása mellett azt is eredményezi, hogy bár a nagyon alacsony ár miatt a készülékeladásokon nincs profit, másfél éven át aktívan folyik be a pénz például a telefonokhoz árult kiegészítőkből. A kiegészítőket pedig megéri gyártani, hiszen nem kell félévente újfélét csinálni, a nagyobb volumen pedig egy darabra vetítve értelemszerűen (egyre) alacsony(abb) előállítási költséget jelent.

Szolgálnak és védenek

Szintén komoly bevételt jelentenek a szolgáltatások. Bin Lin elnök társalapító az idei D: Dive Into Mobile konferencián ki is hangsúlyozta ezt. "Úgy gondoljuk, hogy a mobil internetezés jövője a szolgáltatásokról szó. A mobilok pont olyanok, mint 20 éve a számítógépek voltak. Hatalmas profitot generáltak az elején, de mára ez egyszámjegyűre olvadt. Hasonló dolog indul be az okostelefonoknál. A csökkenő nyereségű eszközök helyett mi tehát a szolgáltatásokra koncentrálunk".

A Xiaomi alaposan testre szabja az Androidot, MIUI névre hallgató felhasználói felületükről szinte rá sem lehet ismerni a Google-féle alapokra. Emellett saját üzenetküldőt, mobilbiztonsági rendszert és biztonsági mentési/visszaállítási szolgáltatást is kínálnak készülékeikhez.

Hugo Barra, a Xiaomihez átment, androidért felelős Google-alelnök
©

Se marketing, se sales

A készülékeladások profitja mellett más is hiányzik a Xiaominál. A Verge szerint nincs például marketinges költségvetésük. Ez még csak feszegeti a "jó bornak nem kell cégér" közmondás igazságtartamát, az viszont már komoly kérdőjelet tesz utána, hogy a Xiaominál sales csapat sincsen, az értékesítés növekedését csupán azzal érik el, hogy nagyon jó bort csinálnak, és nagyon olcsón adják.

Még nincsenek a spájzban, de már figyelik a házat

Lei Jun a New York Timesnak azt nyilatkozta, hogy az egyik legkomolyabb gyártó szeretnének lenni. Ennek egyik eszköze a nemzetközi terjeszkedés lesz, a cikk elején említett Hugo Barra Google-alelnököt éppen emiatt csábították áll. Lei Jun szerint meg sem állnak a Fortune 500-as listáig.

A nemzetközi forgalmazást még idén beindítják, a fókuszban tartott csúcskategóriás készülékekkel.
Cikk megosztása
Címkék