szerző:

Pénzzel beszállni egy közösségi finanszírozós projektbe, sosem kockázatmentes. Ezt Európa legsikeresebbnek tűnő projektjének támogatói is megtapasztalhatták.

Ahogy arról korábban már nálunk is olvashattak, beállt a földbe Európa legsikeresebbnek ígérkező Kickstarter-projektje, egy intelligens, fejleszthető, automata minidrón, amelyik légi felvételeket és HD videókat készített (volna) a levegőből.

A Zano nevű drónra legalább 12 ezer támogató több mint 3,25 millió dollárt adott össze, és ezzel a projekt Európa legsikeresebb Kickstarter-kampányává vált. El is érkezett a szállítási idő, azonban a beígért 15 ezer drónból csak 600-at szállítottak le, de azok sem jártak jól, akik megkapták, ugyanis a kamera minősíthetetlen felvételeket készített, már ha egyáltalán képes volt felszállni a drón. Több ezren elveszítették a befizetett pénzt.

A Zano mögött álló cég, a Torquing végül csődöt jelentett, és az egész eset igen rossz reklámnak bizonyult a Kickstarter számára. Mindez arra ösztönözte őket, hogy utána járjanak az esetnek, pontosabban megtudják, mi áll az ügy hátterében. Megbíztak egy szabadúszó újságírót, Mark Harrist, hogy „nyomozzon” az ügyben. Harris a napokban tette közzé igen részletes jelentését, kitérve a projekt mögött húzódó komoly munkára is.

©

Úgy találta, hogy nem volt szándékos átverés a Zano-ügy, a Torquing vezetése egyszerűen csak rosszul menedzselte a projektet, pazarlóan bánt a pénzzel, de nem magukra költötték, egyikük sem gazdagodott meg belőle. Hiányzott náluk az önkontroll, és csak akkor vették észre, hogy minden szétesett, amikor már késő volt. Harris szerint kis üzletemberekről van szó, akiknek túl nagy falat volt a Zano-projekt, fogalmuk sem volt arról, hogyan kell kordában tartani a költségvetést.

©

Annak ellenére, hogy a Kickstarter finanszírozta a nyomozást, Harris őket sem mentette fel teljesen, véleménye szerint a közösségi finanszírozással foglalkozó oldalaknak jobban kellene ellenőrizniük a projekteket, hogy ne fordulhasson elő a jövőben ilyen nagyságrendű bukta.

Hogy ez mennyire vigasztalja a pórul járt támogatókat, az kérdéses, arra azonban a jelentés is utal, hogy az ilyen oldalak bizony kockázatot is rejtenek. Ha valaki száz százalékig biztos akar lenni egy termékben, egy hardverben, az vásároljon az Amazonon – mondta a Kickstarter társalapítója és vezérigazgatója Mark Harrisnek.