Megérkezett az új generációs Mercedes-Benz Citaro

2 perc

2006.06.22. 08:52

Megújult a legnépszerűbb Mercedes-Benz busz, a Citaro. A sorozatgyártás 1998-as kezdete óta a típus közel 15 ezer képviselője járult hozzá a nemzetközi ismertséghez: Európa szinte minden nagyvárosának utcáján közlekedik, Londontól Madridig, Párizstól Isztambulig és Berlintől Rómáig.

© daimlerchrysler
A második generációs Citarót a szakmai közönségnek 2005 októberében az új Low Entry-változatok premierjekor, a Citaro LE (városi), Citaro LE Ü és Citaro LE MÜ (távolsági) modellekkel együtt mutatták be. Újdonsága az ívelt formájú, hűtőmaszkra emlékeztető bemélyedés a fényszórók között, ez optikailag rokon formát mutat az új Mercedes-Benz nagy távolsági buszokkal. A Citaro farrésze erősebb háromdimenziós kialakítást és elegáns íveket kapott. Az erőteljesen V-formájú hátsó szélvédő magasra, egészen a tető vonalába behúzódva ível. A motorháztető felül fekete ráccsal borított szellőzőnyílásban végződik. A Citaro egész formanyelve a nagy Mercedes-Benz buszok új generációjának modelljeire emlékeztet.

© daimlerchrysler
A busz belterének formanyelve is finomodott. A ferde oldalsó tetőborítás szinte észrevétlenül csatlakozik a belső borításba, amely takaríthatóság szempontjából igen kedvező sima, harmonikus vonalvezetésű, alumíniumprofilba foglalt felületet kapott. A világító csíkokat optikai szempontból az új tetőhöz igazították.

Újdonság a Citaro buszoknál az Opticool-szélvédő is. Ez - már a Mercedes-Benz Travego buszoknál is jól bevált módon – erőteljesen hővisszaverő, szűri az infrasugarakat és 10 százalékkal kevesebb hőt és energiát enged át. A beltér hőmérséklete lényegesen alacsonyabb marad, ami fokozza a vezető komfortérzetét.

A vezető előtt változatlanul a jól bevált VDV-műszerfal található. A menetirány szerinti bal oldalon nagy rakodó-tárolópolcok kínálnak bőséges helyet, mindezt kívánságra elektromosan hűthető palacktárolóval lehet kiegészíteni.

Nagyobb nyomaték, kisebb fordulókör (Oldaltörés)



A második generációs Citaro buszok motorjai megfelelnek az Euro 4 kibocsátási normáknak és az új BlueTec-dízeltechnológián alapulnak. Különösen kompakt és könnyű az OM 906 hLA 6,4 liter lökettérfogatú hathengeres soros motor 210 kW (286 LE) teljesítménnyel és 1120 Nm maximális nyomatékkal 1200 – 1600 ford/perc fordulatnál.

© daimlerchrysler
A Citaro buszoknak nem csupán látható, hanem láthatatlan értékeit is továbbfejlesztették. Így például újdonságként jelentkezik az első tengely egyedi kerékfelfüggesztéssel. A konstrukció az alsó háromszög-keresztkormányzáson alapul és szériafelszereltségként stabilizátorral látták el. Az egyedi kerékfelfüggesztés előnye a különösen stabil egyenesfutás, az úttest-adottságok csekélyebb befolyása a kormányzásra, az érzékelhető súlymegtakarítás, az alacsonyabb kirugózatlan tömeg, valamint összességében jobb menettulajdonságok és komfortjellemzők, mivel a kerekek eltérő jobb- és baloldali úttest-viszonyok esetén nem befolyásolják egymás viselkedését.

Azonos beszállási magasság esetén a Citaro első tengelye alatti, talajszinttől mért szabad magasság 165 milliméterre növekszik, ami csökkenti a jármű felülésének veszélyét. A kormánymű hátra került, ezzel kívül került a baleset-veszélynek inkább kitett zónából. A Citaro fordulásának köre a 12 méter hosszú változat esetén fél méterrel csökken, az eddigi 21,5 méterről mindössze 21,0 méterre. A hosszabb modellváltozatok (13, 15, 18 méter) fordulókörei is kedvezőbbek a korábbi modellek értékénél.