Nyugdíjas elmék: ingyen van, de csak a kuncsaftoknak
Egy amerikai nyugdíjas a 2000-es években úgy érezte, nem pihenésre van szüksége, hanem új kihívásokra. Egy nagy ötlettel talált egy piaci rést, és vállalkozása nagyon befutott.
Egész életükben keményen dolgoznak, amikor aztán eljön a nyugdíj ideje, egy ideig utazgatnak, golfozgatnak, felkeresik a bakancslistás helyeket – majd pedig rájönnek, hogy tulajdonképpen unatkoznak. Sokan ekkor kapnak észbe, hogy mielőtt az óceánjáró turistahajók fedélzeti nyugágyaiból a szakrendelők előterének székeibe kerülnének, jó lenne még valami értelmeset csinálni. Tipikusan ebben az életállapotban kattintanak először a látogatók a RetiredBrains (magyarul: nyugdíjas elmék) honlapjára, ahol nekik való munkalehetőségek vagy más elfoglaltság után nézhetnek. Az alapító, Art Koff maga is nyugdíjasként keresett új kihívásokat, amikor 2003-ban, a reklámszakmában eltöltött hosszú évtizedek után, kiötlötte a kereső- és gyűjtőoldalt. Az emblémájául stílszerűen olvasószemüveget választó weblap a szépkorúaknál szélesebb körből merít: célja, hogy már 45 éves kortól elérje és bevonzza az aktív életszakaszuk utánra tervezőket.
A 65 feletti korosztály dinamikusan növekvő szegmense a munkaerőpiacnak: az Egyesült Államokban már minden ötödik munkavállaló közülük kerül ki, a RetiredBrains pedig idejekorán érzett rá a trendekre. Egyre több cég jön ugyanis rá, hogy értékes (és sokszor olcsóbb) számára a szépkorúak gazdag munka- és élettapasztalata, megbízhatósága, lojalitása, és akár mentorként is hasznosítani lehet őket a fiatalabb kollégák mellett. Koffék egyébként nem csupán beosztotti állásokat kínálnak adatbázisukban, hanem igencsak bátorítják az egyéni vállalkozást, a szabadúszó munkákat. Mint mesélik, az évek során a kuncsaftok között akadt olyan hölgy, aki házmesterstartupot indított, melynek keretében apróbb szolgálatokat vállal egy-egy ház lakóinak (bevásárlástól partik szervezésén át a házikedvencekre való vigyázásig). Más garázstakarításra és -rendezésre adta a fejét, egy házaspár pedig a nagyi egyik kitűnő receptjét kezdte nagyban készíteni, olyan sikerrel, hogy ma már napi több ezer sütije kel el.
A RetiredBrains azonban nemcsak munkaközvetítést végez. Szinte kimeríthetetlen tárháza minden, a nyugdíjas évekkel kapcsolatos információnak. Itt bárki könnyen utánanézhet például, hogyan előtakarékoskodjon az aktív éveiben, miként ne fusson ki a tartalékaiból még élete vége előtt, vagy hogyan vállalkozzon őszülő halántékkal anélkül, hogy beborítaná a családi költségvetést. De a meglehetősen fapados dizájnnal készített honlapon nem nehéz belefutni egészségbiztosítási, kisállattartási, párkeresési, gyászleküzdési vagy temetkezési tanácsokba sem, ahogyan kiemelten foglalkozik az oldal azzal is, hogyan utazzanak vagy éljenek hosszabb távon külföldön is biztonságosan és gondtalanul a nyugdíjasok – akár valamely krónikus betegséggel együtt.
De hol van ebben az üzlet? Elsősorban a reklámokban – derül ki a nyugdíjas-adatbázis megfelelő aloldaláról. A sok százezres látogatószámmal és több mint 40 ezres levelezőlistával büszkélkedő cég azzal csábítja a potenciális hirdetőket, hogy a folyamatosan bővülő 50+-os korosztály felelős a fogyasztói költések 40 százalékáért az USA-ban, és a baby-boom nemzedék csak az unokákra évi 35 milliárd dollárt költ majd. Ha pedig még ez sem lenne elég, kimutatja, hogy a látogatóinak több mint egyharmada nem is szépkorú, hiszen még a 44 éves kort sem érte el.