A feje tetejére áll az autóipar az EU zöldülése miatt
Évente több tízmilliárd euró büntetést kell fizetniük az uniós autógyártóknak az új károsanyag-kibocsátási szabályok következtében.
Bűvös, az autógyártók által valószínűleg gyűlölt számmá változott a 95-ös: a 2020-ban részben, 2021-ben pedig teljes szigorával életbe lépő új EU-s szabályozás értelmében az unió piacaira kerülő új személyautók – flottaszinten – az eddig engedélyezett 130 helyett csupán 95 gramm szén-dioxidot eregethetnek a levegőbe kilométerenként. Azok a gyártók, amelyeknél az átlagos károsanyag-kibocsátás meghaladja az engedélyezett szintet, autónként és grammonként 95 eurós büntetést kapnak. Ez azt jelenti, hogy egy, a 2015-ben előírt 130 grammos átlagszinten megrekedt gyártónak járművenként 3325 eurós kibocsátási illetéket kell fizetnie. 2019-ben az EU-ban eladott autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása 120 gramm volt, ehhez kocsinként 2375 eurós büntetést jár.
CO2-kvóta: hatalmas büntetésekre számíthatnak az autógyártók
Előfordulhat, hogy egy cégnek több bírságot kell majd fizetnie, mint egy teljes éves nyeresége.
2020-ban még számos könnyítés jár a gyártóknak – a flották legtöbbet kibocsátó 5 százalékát például az idén még nem számolják bele, a nulla kibocsátást produkáló elektromos kocsik pedig valós arányuk kétszeresével szerepelnek az átlagban –, jövőre azonban már teljes lesz a szigor, s a következmények is leginkább 2021-től lesznek érezhetők. Ezek közül az egyik legfontosabb az, hogy az autók drágulni fognak